رئیس گروه دوستی پارلمانی سنای پاکستان و ایران: 

بایدن تحریم‌های ایران را لغو کند/طرح انزوای تهران محکوم به شکست است

سناتور پاکستانی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان با انتقاد از سخنان بی نتیجه غرب از جمله آمریکا برای حل اختلافات خود با تهران، گفت: ما هرگز از هیچ طرحی با هدف انزوای جمهوری اسلامی ایران حمایت نمی‌کنیم و معتقدیم که چنین اقدامات منفی محکوم به شکست است.

به گزارش ذاکرنیوز، «عبدالقیوم خان» سیاستمدار ارشد پاکستانی روز چهارشنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد؛ ایران و پاکستان را دو همسایه مهم و شریک قدرتمند منطقه توصیف کرد و افزود: روابط پاکستان با غرب و یا برخی کشورهای خاورمیانه هرگز به قیمت روابط مهم ما با جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.


این ژنرال سه ستاره ارتش پاکستان که دیماه ۱۳۸۲ با درجه سپهبدی بازنشسته شد، پس از آن برای دو سال ریاست شرکت ملی فولاد پاکستان را برعهده داشت.


عبدالقیوم خان از ناظران سرشناس امور دفاعی و امنیتی محسوب می‌شود. وی در سال ۲۰۱۲ وارد دنیای سیاست شد و در سال ۲۰۱۵ به عنوان نماینده حزب مسلم لیگ نواز موفق به پیروزی در انتخابات مجلس سنا و کسب کرسی شد.


سناتور «عبدالقیوم خان» در زمان ریاست مجتمع تولید سلاح‌های سنگین ارتش پاکستان و همچنین ریاست شرکت ملی فولاد این کشور سفرهای متعددی به ایران انجام داد و در آخرین آن نیز وی به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و پاکستان در مجلس سنای این کشور برای شرکت در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی در اصفهان پنجم تیرماه ۱۳۹۸ به ایران سفر کرد.


وی در ادامه افزود: ما به غربی‌ها از جمله آمریکا گفته‌ایم که پاکستان حامی روابط سازنده و متقابل با آنان است اما هرگز این مناسبات به قیمت تضعیف روابط با دو کشور قدرتمند و همسایه پاکستان یعنی ایران و یا چین نخواهد بود.







راهکارهای پیشنهادی برای تعمیق روابط ایران و پاکستان


رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس سنای این کشور گفت: ایران و پاکستان از لحاظ جغرافیایی موقعیت برتری در منطقه دارند. وجود ظرفیت‌های دریایی و بنادر از جمله گوادر و چابهار به ویژه موقعیت ایران در خلیج فارس می‌تواند مسیر تجارت مشترک و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی منطقه‌ای را تسهیل کند.


وی تاکید کرد: برخی طرف‌ها درصدد ایجاد سوء تفاهم میان ایران و پاکستان از طریق ناامن‌سازی مرزها و یا تشدید اختلافات فرقه گرایانه هستند و ما باید نسبت به این تحرکات هوشیار باشیم.


سناتور عبدالقیوم خان اظهار داشت: توسعه تجارت میان ایران و پاکستان اجتناب ناپذیر است. البته ما مسائلی در حوزه تبادل پول و بخش مالی داریم که می‌توانیم آن را به صورت تجارت تهاتری رفع کنیم.


وی بر لزوم اجرای پروژه‌های مشترک میان ایران و پاکستان برای تامین کالاهای مورد نیاز یکدیگر تاکید کرد و گفت: باید شرکت‌های دو کشور را برای طرح‌های مشترک، سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه زیرساخت‌ها تشویق کرد.


نماینده حزب مسلم لیگ نواز در مجلس سنای پاکستان، تقویت ارتباطات جاده‌ای، ریلی و دریایی از جمله افزایش خطوط هوایی میان دو کشور را ضروری دانست و اظهار داشت که تسهیل سفرهای زیارتی از پاکستان به ایران به ویژه تشویق ایرانیان برای سفر به پاکستان و گردشگری نیز باید به صورت جدی پیگیری شود.


وی گفت: ما دو کشور همسایه و برادر هستیم. بنابراین سطح تعامل میان ملت‌های یکدیگر از طریق افزایش تبادل هیات‌های دانشجویی، همکاری‌ها در حوزه آموزش عالی، توسعه مناسبات میان دانشکده‌های نظامی، تقویت همکاری‌های دفاعی و امنیتی باید گسترش پیدا کند.


عبدالقیوم خان تاکید کرد که باید عوامل تقویت کننده هرچه بیشتر روابط را با رایزنی‌های مداوم شناسایی و نسبت به تدوین سیاست مشترک اقدام کرد. در این زمینه افزایش تبادل هیات‌های ورزشی با توجه به جایگاه عالی ایران در فوتبال و توانایی پاکستان در ورزش کریکت نیز باید مد نظر قرار بگیرد.




رهبران نظامی پاکستان حامی تقویت روابط با ایران هستند


عبدالقیوم خان که ۳۶ سال از عمر خود را در ارتش سپری کرده است، تبادل هیات‌های بلندپایه نظامی میان ایران و پاکستان طی سال‌های اخیر را اطمینان بخش خواند و افزود: رهبران نظامی پاکستان از جمله ژنرال باجوا فرمانده فعلی ارتش این کشور حامی تقویت بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند.


وی اظهار داشت: ما شاهد پیشبرد طرح حصارکشی مرزهای مشترک خود با ایران هستیم. این بیانگر عزم دو کشور برای مقابله با چالش‌های مشترک امنیتی در مرزها است. حصارکشی مرزها بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود هماهنگی‌ها و همکاری‌ها از هر دو طرف مرز ادامه پیدا کند.







بایدن به وعده‌های خود عمل کند/لغو تحریم‌ها مطالبه مشروع ایران است


رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان تداوم تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را مغایر با قوانین بین المللی و علیه روح منشور سازمان ملل دانست و افزود: قدرت‌های جهان نباید حاکمیت ملت‌ها را به چالش بکشانند. تحریم‌های ایران حتی کشورهای بدهکار به ایران مانند کره جنوبی را تحت فشار قرار داده و کره ای‌ها حاضر به پرداخت به موقع دارایی‌های ایران نیستند.


سناتور عبدالقیوم خان خطاب به دولت آمریکا گفت که تحریم‌های ضدایرانی که تاثیرات مخرب آن به ویژه در زمان شیوع کرونا شدت یافته است، باید لغو شود و جو بایدن باید به وعده‌های خود در زمان تبلیغات انتخاباتی مبنی بر سازش با تهران و بازگشت به برجام عمل کند.


وی افزود: ملت ایران متحمل اقدامات ظالمانه بسیاری بودند و به مقاومت آنان در برابر مشکلات به ویژه چالش تحریم افتخار می‌کنیم. با اطمینان می‌گوییم که هرگونه تلاش برای منزوی کردن ایران چه در منطقه و سطح جهانی محکوم به شکست است و پاکستان هرگز به این تلاش‌ها نخواهد پیوست.


عضو مجلس سنای پاکستان افزود: ایران یک کشور بزرگ و متمدن است که ما افتخار همسایگی با آن را داریم. ارتباطات قدیمی و پیوند نزدیک میان مردم دو کشور حکایت از دوستی دیرینه و تعاملات ناگسستنی دارد و ما هرگز همکاری و کمک‌های ایران در لحظات دشوار به پاکستان را فراموش نمی‌کنیم.


وی گفت: ما از هرگونه اقدام دولت بایدن برای رفع اختلافات آمریکا با ایران استقبال می‌کنیم اما همزمان معتقدیم که جمهوری اسلامی باید مانند همیشه هوشیار و با درایت قدم بردارد زیرا آمریکایی‌ها همواره مدافع منافع رژیم صهیونیستی در منطقه هستند و این رژیم غاصب نیز همواره نقش مخربی در بحث ایران و تعامل این کشور با واشنگتن ایفا کرده است.


لغو تحریم‌ها باید شرط اول بازگشت به تعهدات برجامی باشد


این تحلیلگر ارشد امور دفاعی پاکستان افزود: لغو تحریم‌های آمریکا مطالبه مشروع ایران است و اول باید این تحریم‌ها لغو شده و محاصره اقتصادی تهران به پایان برسد تا مسیر بازگشت به تعهدات برجامی هموار شود.


وی از دولت جو بایدن خواست تا ضمن لغو تحریم‌های ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای، اطمینان دهد که مانند دولت سابق آمریکا به ریاست ترامپ، دولت وی و یا دولت‌های آینده آمریکا مرتکب تضعیف و یا خروج یکجانبه از یک توافق بین المللی نشوند.







دشمنان وحدت اسلام مخالف پایان جنگ یمن هستند


وی به سابقه کشورهای غربی در نقض حقوق بشر در سایر کشورها و یا اقدامات یکجانبه آمریکا برای تجاوز به کشورها به بهانه‌های مختلف از جمله نابودی به اصطلاح تسلیحات کشتار جمعی اشاره کرد و افزود: دشمنان وحدت جهان اسلام هرگز حامی پایان جنگ یمن نیستند بلکه آنان از این طریق به دنبال تشدید اختلافات میان قدرت‌های اسلامی شامل ایران و عربستان هستند.


وی با استقبال از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل بحران یمن و لزوم پایان عملیات‌های متقابل میان یمن و کشورهای مهاجم، افزود: تهران و ریاض باید کمک به پایان جنگ یمن را مدیریت کنند.


سناتور عبدالقیوم خان درخصوص وضعیت افغانستان و نقش مشترک ایران و پاکستان برای کمک به صلح و ثبات در این کشور همسایه مشترک، گفت: باید اطمینان حاصل شود که از سرزمین افغانستان علیه ایران و یا پاکستان استفاده نشود.


وی تاکید کرد: نقش مدیریتی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به برقراری صلح در افغانستان نباید نادیده گرفته شود. دولت کابل نیز باید تلاش‌های موثری برای ارتباط با طالبان به عنوان یک قدرت که می‌تواند در نظام آینده این کشور سهیم باشد، انجام دهد.


عضو مجلس سنای پاکستان بر لزوم خروج عادلانه و مسوولانه آمریکا و دیگر نیروهای خارجی از افغانستان برای جلوگیری از هرگونه جنگ داخلی در این کشور نیز تاکید کرد.




ایران و پاکستان مخالف طرح سازش و حامیان قوی فلسطین


سناتور عبدالقیوم خان با تمجید از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت‌های مظلوم از جمله مسلمان در فلسطین و کشمیر، گفت: اسراییل یک رژیم غاصب و غیرقانونی است و تا زمانی که آخرین وجب از خاک فلسطین به مردم این کشور بازنگردد و بیت المقدس به عنوان پایتخت همیشگی آنان مقرر نشود، هرگز صحبتی از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در میان نخواهد بود.


وی افزود: ملت‌های فلسطین و کشمیر نه تنها برای حق آزادی و استقلال خود می‌جنگند بلکه طی سال‌های اخیر آنان حتی برای زنده ماندن در مبارزه هستند. ما در پاکستان با رژیمی که ملت‌های مظلوم را سرکوب می‌کند سازش نخواهیم کرد و هرگز جبهه مخالفت با این رژیم‌های اشغالگر را ترک نخواهیم کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار