باید بتوانیم محصولات فرهنگی‌ خود را صادر کنیم

تهران- ایرنا- «کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری» در نشستی خبری اعلام کردند: باید در فضای تولید محصولات فرهنگی به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم محصولات‌مان را به سایر کشورهای دنیا صادر کنیم.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری با حضور تنی چند از اعضای هیئت موسس و هیئت هیات مدیره این کانون، امروز ششم بهمن در سرای محلۀ جنت آباد شمالی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه کوروش انصاری از اعضای هیئت مدیره کانون رسانه‌های دیداری و تهیه‌کننده تلویزیون که مدیریت این جلسه را بر عهده داشت، بیان کرد: کانون تهیه‌کنندگان رسانه های دیداری با تلاش تهیه‌کنندگان شکل گرفت و این جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران و اعلام رسمی شروع فعالیت کانون است.

پس از آن علیرضا حائری مدیرعامل کانون رسانه‌های دیداری به ارائه صحبت پرداخت و با تاکید بر اهمیت شکل گیری تشکیلات برای تهیه کنندگان، بیان کرد: ما حرکتی را از چهار سال پیش شروع کردیم؛ البته مجید اوجی و ایرج محمدی هم در این فکر بودند اما ما عملا توانستیم این ایده ها را به سرانجام برسانیم و به صورت رسمی کانون رسانه های دیداری را تاسیس کردیم؛ پیش از این تهیه کنندگان رسانه های دیداری در مقابل نهادهای رسمی تنها بودند و ارتباط مساعدی بین این دو (تهیه کنندگان و نهادهای رسمی) وجود نداشت چرا که تشکل و نهادی رسمی در این حوزه وجود نداشته و هر ارتباطی هم بود بر اساس شناخت و روابط فردی بود.

در برخی از موارد از تهیه کنندگان درخواست می شد که با نماینده صنف صحبت شود؛ در حالی که صنفی که وجود نداشت به همین دلیل حضور این کانون ضروری بود و ما تصمیم به تشکیل و تاسیس چنین کانونی گرفتیم. و این کانون با حضور ۱۲ نفر هیئت موسس و هیئت مدیره شکل گرفت؛ البته که تعداد این نفرات انحصاری نیست همچنان که تا امروز کمک های زیادی به ما شده و پس از این نیز دلگرم کمک دوستان خواهیم بود.

در ادامه انصاری با تاکید بر نقش مشاوران حقوقی در تشکیل کانون رسانه‌های دیداری از مهدی کوهیان و معصومه فردشاهین به عنوان چهره‌هایی اثرگذار در تسهیل روند حقوقی این کانون یاد کرد.

هر حرکتی که به جریان فرهنگی کشور رونق ببخشد مبارک و میمون است

امیر پروین حسینی از دیگر اعضای هیات مدیره و موسس بود که در توضیح هدف تشکیل کانون رسانه‌های دیداری خاطرنشان کرد: امروز هرکسی با داشتن یک موبایل هم می تواند فیلمی بسازد و در شبکه های اجتماعی نشر دهد و این رسانه های دیداری جدید هرروز پررنگ تر از گذشته می شوند. اما هم رسانه های قدیم و هم رسانه های جدید نیاز به نهادی داشتند که اعضایی در آن جمع شوند و مشکلاتشان را رفع کنند. به همین دلیل کانون با هدف پوشش مشکلات صنفی برای تمام رسانه های قدیم و جدید تشکیل شد.

امیرعباس حدسنی دیگر عضو هیات مدیره و موسس به ارائه صحبت پرداخت و در پاسخ به این پرسش که چرا تهیه کنندگان این کانون صرفا شامل تهیه کنندگان تلویزیونی نیست و طیفی گسترده را در بر می گیرد، گفت: دنیای مدیا و تولیدات رسانه ای فراتر از آن است که بتوان آن را مرزبندی کرد. بطور یقین صدا و سیما بزرگترین هدف و خریدار ما برای تولید محصولات و محتوای فرهنگی است اما تولیدات ما به تولید برای این سازمان محدود نمی شود.

وی ادامه داد: با تشکیل نهادهایی مانند کانون رسانه‌های دیداری نیاز داریم که به یک درک و فهم مشترک از تولیدات فرهنگی برسیم.

در ادامه مدیر عامل کانون رسانه‌های دیداری به توضیح مفهوم تهیه کننده رسانه دیداری برای آحاد مردم پرداخت و گفت: تهیه کننده شخصی است که با مدیریت نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی برای تامین معیشت خود و همکارانشان اقدام به تولید فایل صوتی و تصویری می‌کنند و تعداد قابل توجهی مخاطب داشته باشند، این افراد محدود به صداوسیما نیستند.

در حقیقت آنچه که در این تعریف از تهیه کننده مهم است این است که کار تهیه کننده گردش اقتصادی داشته باشد. یعنی بر این اساس هر حرکتی که به جریان فرهنگی کشور رونق ببخشد مبارک و میمون است. بر این اساس کانون رسانه‌های دیداری برای هم افزایی در این جریان تشکیل شده است.

حائری تصریح کرد: کلیت تاسیس کانون بسیار مهم بود چرا که پیشتر هم کسانی در این راستا تلاش کرده بودند اما به نتیجه نرسیده بودند؛ ما قرار است تا در کانون رسانه‌های دیداری تهیه کنندگانی را به رسمیت بشناسیم که پیش از این به رسمیت شناخته شده نبودند.

برای این تشکل و شکل گیری آن دوسال حرف زدیم، بحث کردیم و جلسات متعددی را تشکیل دادیم که در نهایت به این چیدمان حاضر که متشکل از هیئت موسس، هیئت مدیره و هیئت مشاوران موسس است رسیدیم.

وی در ادامه بر اهمیت تشکیل نهادهایی چون کانون رسانه‌های دیداری تاکید کرد و افزود: باید بدون تعارف بپذیریم که پذیرش تشکیلاتی چون کانون رسانه‌های دیداری از سوی نظام های حکومتی در هر کجای دنیا کارسختی است که به لطف مهدی کوهیان و پیگیری مصرانه تشکیل این نهاد از سوی وی محقق شد.

یکی از اهداف کانون رسانه‌های دیداری تمرکز بر فرهنگ، رسوم و آیین های ما است

مهدی کوهیان در ادامه به مشکلات و چالش های ثبت حقوقی تشکل هایی نظیر کانون رسانه‌های دیداری پرداخت و با ارائه مثال هایی از فراهم نبودن زیرساخت ها برای تغیر رویکرد وزارت کار در مورد تهیه کننده از کارگر و کارفرما به سفارش دهنده و سفارش گیرنده گفت: ما تشکلی حرفه ای هستیم که در صورت وجود ایراد قانونی از تشکل خود دفاع می کنیم.

پروین حسینی سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به افق آینده تهیه کنندگان در کانون رسانه‌های دیداری یادآور شد: اتحادیه های در همه جای دنیا وجود دارند و این موضوعی طبیعی است اما تشکل باید آنقدر قوی عمل کند که طبق قانون صدور مجوز و لغو مجوزها را صنف بدهد نه دولت، افق آینده کانون هم این است که همه کارهای مرتبط با حوزه خود را خودش انجام دهد.

پس از آن اکبر تحویلیان بازپرس کانون رسانه‌های دیداری و تهیه کننده تلویزیون ضمن اشاره به مناقشه برانگیز بودن بیشتر بحث تهیه کنندگی در ایران در مقایسه با سایر کشورها، درباره افق آینده کانون رسانه‌های دیداری گفت: باید در فضای تولید محصولات فرهنگی به مرحله ای برسیم که بتوانیم محصولاتمان را به سایر کشورهای دنیا صادر کنیم.

آنچه پیشتر در تولیدات فرهنگی نمایش های خانگی و ... تولید شده عمدتا فضای عمومی کشورم را خوشایند نشان نمی دهد؛ قطعا یکی از اهداف کانون رسانه‌های دیداری تمرکز بر فرهنگ، رسوم و آیین های ما است.

در نهایت حائری بار دیگر بر اهمیت حمایت های قانونی از تهیه کنندگان از سوی کانون رسانه‌های دیداری تاکید کرد و گفت: کانون علاقه دارد تا دانش مالی همکاران را ارتقا دهد؛ ما برای این منظور مشاوران مالیاتی داریم که به تهیه کنندگان یاد بدهیم که قانون مالیات چیست برای این که هم مالیات کمتر بدهند و هم در جایی که حمایت قانونی از آنان وجود دارد از این حمایت ها بهره ببرند و حتی مالیات پرداخت نکنند.

ما قرار است تا آموزش هایی تخصصی را در این کانون برای تهیه کنندگان ارائه کنیم. آموزش هایی که در آن تهیه کنندگان در یک فرایند هم افزایی از یک دیگر یاد می گیرند و به همین دلیل جلسات آموزشی بسیاری خواهیم داشت.

وی افزود: دوستانی که کارمند رسمی صداوسیما نیستند، مشکل بیمه دارند و در حالی که بیمه نیستند چون از سوی سازمان تامین اجتماعی کارفرما محسوب می شوند از هیچ حمایتی برخوردار نیستند؛ فقط یک تشکل حرفه‌ای مانند کانون رسانه‌های دیداری است که می‌تواند کمک کند تا چنین مشکلاتی زدوده شوند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار