یادداشت؛

بازی تیم رسانه‌ای جهرمی با انتساب حکم دادگاه به فیلتر اینستاگرام

یک پژوهشگر فضای مجازی معتقد است که اقدام تیم رسانه‌ای وزیر ارتباطات در انتساب حکم دادگاه به فیلترینگ اینستاگرام برای تحریک افکارعمومی و بهره‌برداری تبلیغاتی، به نفع آذری جهرمی بوده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرنگار مهر، *علی رسول‌زاده در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده، آورده است: خبر احضار وزیر ارتباطات از سوی دادستانی برای رسیدگی به اتهام ایشان در مورد عدم فیلترینگ اینستاگرام با سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بازنشر شد. خبری که آغازگر موجی از نارضایتی در میان مردم شده و اظهارنظرهای انتقادی مردم نسبت به احتمال مسدود شدن اینستاگرام به وفور در نظرات مردمی قابل مشاهده بود.

این شیوه اطلاع رسانی به نوعی بود که تصور می‌شد، وزیری که قول داده بود هرگز دستش روی دکمه فیلتر نرود اکنون از مظان اتهام خارج شده و قوه قضائیه مقصر انسداد شبکه‌های اجتماعی معرفی شده است! با این نگاه، در ظاهر به نظر می‌رسد ما وزیری داریم که کاملاً همسو با مطالبات مردمی است و آماده می‌شود تا لباس رزم بر تن کرده و برای جلوگیری از مسدود شدن اینستاگرام به میدان نبرد برود. خودش را سپر بلا می‌کند تا مردم آزادانه به اینستاگرام دسترسی داشته باشند

بلی قرار است آقای آذری جهرمی خودش را قربانی کند تا کسی مانع خواسته‌های مردم نشود. آیا چنین قهرمانی شایسته تقدیر نیست؟!

پاسخ روشن است. اگر روزی ایشان در راستای منافع و مطالبات مردمی حرکت کرده و به دلیل خواسته‌های مردم در برابر فشارهای موجود ایستادگی کنند، بی‌شک لایق تقدیر هستند. اما اگر فشاری نباشد و اصلاً قرار بر فیلترینگ اینستاگرام نباشد چه؟

حال اگر دلیل احضار آقای آذری جهرمی شکایت معاون سابق دادستان کل کشور و شکایت سازمان صداوسیما از ایشان به خاطر اظهارنظر در مورد باز پس گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز باشد نیز می‌توان وزیر ارتباطات را حافظ منافع مردم تلقی و از ایشان تقدیر کرد؟

اگرچه شکایات فوق نیز در احضار وزیر ارتباطات به قوه قضائیه نقش داشته است، اما اگر شکایات مردمی از جمله شکایت مردم اهواز، تعرفه گران ترافیک خارجی، بی‌توجهی به تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و عدم اهتمام به سالم‌سازی این فضا برای کودک و نوجوان هم به دلایل احضار ایشان به دادسرای فرهنگ و رسانه اضافه شوند، دیگر نمی‌توان وزیر را قهرمانی دانست که برای مردمش می جنگد.

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم دستور فیلترینگ اینستاگرام مربوط به تیرماه ۹۶ است و پس از آن دیگر کسی از فیلترینگ اینستاگرام حرفی نزده است و اعلام جرم دادستانی علیه وزیر ارتباطات نیز هیچ ارتباطی به فیلترینگ اینستاگرام در شرایط کنونی نداشته است.

با مرور دقیق‌تر و تاریخی این رویدادها شاید بتوان با اندکی قاطعیت گفت که وزیر ارتباطات نه تنها به دلیل همراهی با خواست مردم – در صورتی‌که پایدار ماندن وضع فعلی اینستاگرام را مطالبه مردمی بدانیم- به دادسرای احضار نشده است بلکه اقدام تیم رسانه‌ای ایشان در انتساب حکم دادگاه به فیلترینگ اینستاگرام برای تحریک افکار عمومی و بهره‌برداری تبلیغاتی از این مساله به نفع محمدجواد آذری جهرمی بوده است.

*پژوهشگر فضای مجازی انتساب حکم دادگاه به فیلترینگ اینستاگرام بازی تیم رسانه‌ای وزیر ارتباطات

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار