سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات منطقه‌ای؛

ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام شد

سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات منطقه‌ای اعلام کرد: ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام شده است.

به گزارش ذاکرنیوز ، شبکه تلویزیون سی ان ان امروز سه شنبه به نقل از یک دیپلمات منطقه ای ادعا کرد که ایران در مذاکرات برجیدن تحریم‌ ها خواستار دریافت غرامت از واشنگتن در صورت خروج مجدد این کشور از توافق هسته ای شده است.


این دیپلمات که نامی از وی برده نشده است، در این باره گفت که تهران به دنبال دریافت تضمین هایی مبنی بر این است که چنانچه رئیس‌ جمهور آتی آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ خارج شود، غرامت دریافت کند.


منبع مذکور در این خصوص اضافه کرد: به نظر می‌ رسد به ویژه در موضوع تحریم‌ های غیرمستقیم اعمال‌شده علیه شرکت‌ های ایرانی فعال در خارج از این کشور، پیشرفت‌ هایی صورت گرفته و دیدگاه‌ ها به یکدیگر نزدیک‌ تر شده‌ اند.


در همین ارتباط، وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پیش در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا پاسخ ایران به پیشنهاد توافق هسته ای را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است.


سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیشتر با تأیید دریافت پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ها، از بررسی این پاسخ توسط اروپا و سایر طرف‌های برجام خبر داد.


سخنگوی «جوزف بورل» با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ ها گفت: ما در حال بررسی آن (پاسخ ایران) و مشورت با سایر طرف‌های برجام و آمریکا در مسیر پیش رو هستیم.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیروز (دوشنبه) با اشاره به اینکه ایران آخرین جمع‌ بندی خود راجع به مسائل باقیمانده را به طور مکتوب به هماهنگ‌ ئکننده اتحادیه اروپا ارائه می‌ دهد، گفت: بعد از ارائه جمع‌ بندی، باید ببینیم که چه بازخورد و واکنشی می‌ بینیم. اگر طرف آمریکایی با انعطاف باشد در نقطه توافقنامه خواهیم بود و اگر واکنش آمریکایی تکرار مصیبت‌ های داخلی آمریکا باشد، باید بیشتر حرف بزنیم و گفتگو کنیم.


این درحالی است که میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌ المللی در وین هم امروز با اشاره به پاسخ‌ های ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا گفت: مقامات ایرانی دیروز پاسخ‌ های خود را در ارتباط با متن نهایی توافق هسته‌ ای ارائه کردند و به اعتقاد من پاسخ‌های آنها بسیار سازنده است.


دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ ها و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از حدود ۵ ماه وقفه، از پنجشنبه هفته گذشته در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد. طرف‌ های اروپایی و غربی به ویژه آمریکا پیش از این مدعی شدند که متن توافق نهایی شده اما هیئت مذاکره‌ کننده کشورمان اعلام کرد که هنوز بر سر برخی موضوعات توافق حاصل نشده است؛ توافقی که واشنگتن در سال ۲۰۱۵ به طور یک طرفه از آن خارج شد. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که پایدار بودن تضمینیِ رفع تحریم‌ ها، لازمه رسیدن به توافق است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار