امامان جمعه سراسر کشور:

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه رای مردم استوار است

استان ها - ایرنا - امامان جمعه سراسر کشور در خطبه‌های امروز آمادگی برای انتخابات باشکوه و با عظمت را امری ضروری دانستند و تاکید کردند: جمهوری اسلامی بر پایه رای مردم استوار است و بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب همه باید ضمن حضور پرشور در این آزمون سیاسی، فرد شایسته و لایق را انتخاب کنند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، نماز عبادی - سیاسی جمعه امروز پانزدهم  اسفند ماه در شهرهای زرد و آبی شیوع ویروس کرونا کمتر است، با رعایت دستورات بهداشتی برگزار شد؛ در برخی شهرها نیز ائمه جمعه به صورت مکتوب و مجازی به بیان مواضع و دیدگاههای خود در موضوعات روز پرداختند.

خطیبان جمعه سراسر کشور اظهار داشتند: برگزاری انتخابات پرشور و انتخاب افراد شایسته مسیر تغییر مثبت و سازنده برای کشور را هموار می‌کند اما دشمنان همچون گذشته در تلاش هستند تا با تبلیغات رسانه ای، مقدمات تضعیف نظام جمهوری اسلامی و انقلاب را فراهم کنند.
 انتخابات و تعیین سرنوشت کشور توسط مردم یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است و شرکت حداکثری مردم سبب مشروعیت سیاسی نظام جمهوری اسلامی، حفظ اقتدار و امنیت درونی کشور در برابر توطئه دشمنان می‌شود. 

آنان در بخشی دیگر از سخنانان خود بیان داشتند: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران از رویدادهای بسیار مهم است چرا که جمهوری اسلامی برپایه رای مردم بنا شده است و شرکت در انتخابات رای به سیستم سیاسی کشور است  و مشارکت حداکثری مردم بر تصمیمات دشمنان خارجی تاثیر گذار بوده است.

هدف اصلی از پرشور شدن انتخابات باید تقویت روحیه انقلابی جامعه باشد و این امر تنها با امیدآفرینی در جامعه، تبیین عملکرد نظام اسلامی، ترویج اعتماد به نفس ملی، مبارزه با روحیه بی تفاوتی، تبیین مشارکت حداکثری در سایه تقویت همدلی اجتماعی، ترویج لزوم انتخاب اصلح و باورمندی جوانان مومن و انقلابی محقق می شود. 

امامان جمعه سراسر کشور با اشاره به حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه گفتند: دولت آمریکا باری دیگر نشان داد که با عوض شدن رئیس جمهور سیاست های جنگ طلبانه این کشور تغییر نخواهد کرد و به فرموده رهبر معظم انقلاب «امید به تغییر سیاست های این کشور امید واهی بیش نیست».

همچنین آنان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تامین انرژی پایدار، چاره ای جز توسعه برنامه های صلح آمیز هسته ای ندارد، بیان داشتند: کسانی که می گویند انرژی هسته ای نمی خواهیم، بدانند که برای تامین برق کشور و بسیاری از انرژی های پاک نیازمند این انرژی هستیم.جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته ای نبود و تنها هدف ما دستیابی به فناوری‌های نوین علمی برای پیشرفت کشور است.

آنان با بیان اینکه عید مبعث، روز احیای انسانیت است، خاطرنشان کردند: به تعبیر قرآنی خداوند پیامبری فرستاد که نه تنها حکمت و علم را در جامعه گستراند بلکه بسیاری از آداب جاهلی و خشونت های قبیله ای را ریشه کن کرد.

امامان جمعه با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به درخت و فضای سبز در زندگی و سلامت انسان و همچنین تاکید و سفارش این موضوع در احادیث و روایات ائمه و بزرگان، افزود: روز درخت‌کاری یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است که موجب شده در سال‌های اخیر مردم و مسوولین به درخت و محیط زیست توجه بیشتری نشان دهند. 

خطیبان جمعه سراسر کشور اضافه کردند:ملت ایران در طول ۴۲سال گذشته در همه عرصه های انقلاب محکم و استوار حضور داشته و همواره برگی زرین در تاریخ انقلاب و نظام اسلامی ورق زده اند.

بخش هایی از خطبه‌های نماز جمعه  برخی از مراکز و شهرهای کشور  به شرح زیر گزارش شده است:

قم 

خطیب جمعه قم گفت: کشورهای غربی در برابر جنایت‌ها، تجاوزها و توسعه سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی رژیم اشغالگر صهیونیستی و سعودی‌ها چشم پوشی می‌کنند.

آیت الله علیرضا اعرافی با اشاره به آزمایش‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: نوچه‌های آمریکا و اروپا در منطقه ظلم و جنایت و ترور می‌کنند، اما همه این‌ها را مورد بی‌توجهی قرار داده و در برابر اقدامات صلح آمیز هسته‌ای ایران اسلامی اعتراض دارند.

وی در ادامه افزود: غربی‌ها خودشان تروریست‌ها را در عراق و سوریه پرورش داده و حمایت کرده‌اند، اما سردار حاج قاسم سلیمانی را که با این جنایتکاران مقابله و شکست داده بود را ترور می‌کنند، اُف بر شما که دروغگویان عالم هستید و روی فرعون‌ها و نمرودها را سفید کرده‌اید و هیچگاه دست از حمایت دولت های تروریستی منطقه برنمی دارید.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به مباحث و مسائل مرتبط با برجام، بر ضرورت هوشیاری در برابر مواضع متناقض و متجاوزانه آمریکایی و اروپایی‌ها تأکید کرد و گفت: سیاست آمریکایی‌ها با تغییر دولت‌ها، تغییر نیافته و در پوستین‌های رنگارنگ و متفاوت، یک سیاست اهریمنی داشته و با ملت‌ها و کشورهای آزاده مقابله می‌کنند.

یزد

امام جمعه موقت یزد گفت: ملت ایران باید در انتخابات رییس‌جمهوری ۱۴۰۰ به نیروی دلسوز، مقاوم، توانمند و حزب‌اللهی رای دهد.

 آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات سال آینده و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: فردی که در راس قوه مجریه قرار می‌گیرد باید در عمل یک جوان مومن و فداکار در راستای اهداف و انقلاب اسلامی باشد .

وی ادامه داد: فردی باید در این سمت مهم در کشور قرار گیرد که هیچ تمایلی به غرب و استکبار نداشته و هوشیار و با بصیرت باشد و در برابر ترفندهای آنها به هیچ وجه دچار سستی نشود .

عضو فقهای شورای نگهبان به اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها اشاره کرد و یادآور شد: در این ارتباط که از اهمیت زیادی برخوردار است مردم باید افراد موجه و خادم واقعی کشور و جامعه را انتخاب کنند.

مدرسی با اشاره به اینکه در کشور برخی از فعالیت شوراها برای مسایل ضد فرهنگی هزینه شد و حتی با پول مردم بر علیه ارزش‌ها اقدام شده از همگان خواست با چشم باز و بررسی کامل رای دهند.

وی گفت: مردم به افرادی که موضع‌گیری جدی در قبال غرب ندارند و عملکرد مناسبی تاکنون نداشته‌اند نباید رای دهند و این بر عهده مردم است که در این خصوص وظایف دینی و انقلابی خود را انجام دهند.

خراسان شمالی (بجنورد)

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: دستور حمله بایدن به هفت مرکز جبهه مقاومت در مرز عراق و سوریه نشانگر آن است که این دولت، تفاوتی با ترامپ ندارد.

حجت الاسلام رضا نوری اظهار داشت: اگرچه دولت قبلی آمریکا با دولت بایدن ادبیات متفاوتی دارد اما، هر راهبرد هر دو نابودی اسلام ناب محمدی و جبهه مقاومت است.

وی افزود: در حقیقت همان‌گونه که شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس به دستور ترامپ به شهادت رسیدند، دستور حمله نظامی به هفت مرکز حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه نیز بوسیله بایدن انجام شد و  این حمله بیانگر آن است بایدن با تروریست های دنیا اعلام همبستگی و با ملت های مظلوم عراق و سوریه اعلام مخالفت کرده است.

گیلان (رشت )

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به مقاومت ملت ایران و اثبات این مهم به دنیا بیان کرد: امروز هیبت و صولت آمریکایی ها شکسته شده است و قدرت های پوشالی در برابر ملت ایران ذلیل شده اند .

آیت الله رسول فلاحتی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی در برابر قدرت های پوشالی ایستادگی کرده و می کنند، اظهار داشت: ایران اسلامی به پشتوانه مردم در سایه مدیریت رهبری مقاوم پیش رفته  است.

وی در ادامه با اشاره به مسئله پیوستن ایران به FATF و اینکه مکاران جهانی این را پی ریزی کرده اند، اضافه کرد: پیوستن به FATF چیزی جز راه برجام را طی نمی کند.

وی اصرار برخی از رجال سیاسی برای پیوستن به FATF را تفکری بیهوده عنوان و خاطر نشان کرد: برخی دوستان منطقه ای و جهانی می گویند که اگر بهFATF  نپیوندیم در آینده روابط اقتصادی شان با ما دچار چالش می شود، مگر  در عرض ۴۰ سال مقاومت ملت ایران با وجود تحریم ها دوستان دست مان را گرفتند؟!

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه ما به این افراد و تحلیلگران چندان هم بدبین نیستیم اما در ادامه راه ممکن است بدبینی در مردم ایجاد شود، خاطرنشان کرد: تنها راه نجات ملت ایران اینست که بنگرنند رهبر فرزانه ایران درباره نسخه های باطل غربی و شرقی چه تدبیری دارند.

سمنان 

امام جمعه موقت سمنان گفت: فشار اقتصادی علیه ملتها روشی تاریخی از سوی مستکبران است که علیه ملت ایران بی‌نتیجه می‌ماند.

 حجت الاسلام غلامحسین مهدوی‌نژاد ابراز داشت:  امروز استکبار می‌خواهد ایران را در فشار اقتصادی بگذارد که  همان روش مستکبران در طول تاریخ  است و در زمان های مختلف از جمله  زمان موسی بن جعفر (ع) نیز بوده است. 

وی افزود : مردم مانند سد جلوی استکبار ایستاده‌اند و به دستور علی زمان مقاومت می ‌کنند تا پایان ابرقدرتی آمریکا و صهیونیست را مشاهده کنیم.

وی ضمن تبریک عید مبعث افزود: بعثت یعنی برانگیخته شدن و پیامبر(ص) از ابتدا پیرو دین اسلام بود ولی رویدادی که در بعثت رخ داد پیامی است برای او که غار حرا دیگر کوچک است و باید  مسجدی بسازد به وسعت زمین تا جهان نجات پیدا کند.

امام جمعه موقت سمنان ادامه داد: پیامبر اسلام نیز نامه‌هایی به مردم دنیا از جمله ایران برای دعوت به اسلام نوشتند و مردم به پشتوانه ایشان بدون شعارهایی که مفهوم  «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» بدهد ایستادند زیرا نمی توان مسلمان بود و به فریاد مستضعفین بی توجهی کرد.

مهدوی‌نژاد با اشاره به هفته احسان و نیکوکاری در آستانه  نوروز گفت: در زندگی اسلامی انسان خودش را تنها نمی بیند و اگر در اسلام همسایه گرسنه باشد او مسلمان نیست  در حالیکه انسان‌گرایی و غرب تنها بر «من» تاکید دارد .

امام جمعه موقت سمنان روز درختکاری و هفته منابع طبیعی را گرامی داشت و بیان کرد: فضای سبز و جنگل ها ریه زمین هستند، دولت و ملت باید در گسترش فضای سبز برای نسل امروز و فردا تلاش کنند.

البرز(کرج )

نماینده ولی فقیه در استان البرزو امام جمعه گفت : امروز مردم موثرترین و مهمترین نقش را در احیای فضای سبز کشور بر عهده دارند و باید در عین توجه به ایجاد فضای سبز جدید، مراقب جنگل‌ها، باغات، مراتع و زمین‌های حاصل‌خیز موجود هم باشند. 

آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به درخت و فضای سبز در زندگی و سلامت انسان و همچنین تاکید و سفارش این موضوع در احادیث و روایات ائمه و بزرگان، افزود: روز درخت‌کاری یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است که موجب شده در سال‌های اخیر مردم و مسوولین به درخت و محیط زیست توجه بیشتری نشان دهند. 

وی بی‌اعتنایی به منابع طبیعی در طول سال‌های متمادی گذشته را یادآور شد و عملکرد مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری البرز را در این عرصه قابل تقدیر دانست و به اقدامات بی شمار این حوزه در حفظ منابع طبیعی اشاره کرد.

آیت الله حسینی همدانی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی  از جمله  پرو‍ژهای آبخیزداری، بیابان زدایی و جنگل کاری در طول این سال در سطح استان صورت گرفته، اظهار داشت: یکی از اقدامات فرهنگی برای حفظ، افزایش سرانه فضای سبز و گسترش فرهنگ درختکاری کاشت نهال به مناسبت تولد هر نوزاد و فرزند است

ایلام 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: پروتکل کرونا باید توسط مردم حفظ شود تا شاهد مرگ عزیرانمان نباشیم.

حجت الاسلام و المسلمین الله نور کریمی تبار اظهار داشت: مدیریت ترددهای و دید و بازدیدها در این شرایط برای در امان ماندن از کرونا توسط مردم ضروری است.

وی با اشاره به عید بزرگ مبعث در هفته آینده آن را بزرگترین عید مسلمانان برشمرد و افزود: پیامبر (ص) در شرایط بسیار سختی از نظر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی توانست احکام شرعی و الهی اسلام را منتشر کند.

خطیب جمعه ایلام به شباهت انقلاب اسلامی در روزگار کنونی با شرایط ابتدایی زمان پیامبر و تحمل سختی و تاب آوری اشاره کرد و گفت: مردم با تحمل این سختی ها و شرایط به فرموده خداوند پاداش عظیم می گیرند.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: در این شرایط آستانه سال نو افرادی که دارای بضاعت نیستند، چشم انتظار حمایت هستند و امیدواریم که این فرهنگ کمک که فراگیر است بیشتر در جامعه ترویج یابد.

وی به روز درختکاری اشاره کرد و گفت: یکی از آموزه های عملی رهبری کاشت درخت است تا به ما یادآور شود که کشور نیاز به توسعه درخت کاری دارد.

بوشهر 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهرگفت: در راستای حفظ محیط زیست این استان بعنوان ضرورتی بنیادی باید در یک بازه زمانی ۲۰ ساله برنامه ‌ریزی شود.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به روز درختکاری، بیان کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر با آلاینده‌های بسیاری روبرروست، باید تدبیری اندیشیده شود تا ضمن حفاظت محیط زیست فضای سبز استان نیز ارتقا سطح یابد.

صفایی بوشهری بار دیگر بر سیاست مستحکم جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام تاکید کرد و افزود: کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا در عمل به تعهدات برجامی نقض عهد کردند و تا زمانی که در عمل به برجام بازنگردند و به تعهدات خود عمل نکنند، ایران نیز هیچ اقدامی نخواهد کرد.

زنجان 

امام جمعه موقت زنجان گفت: باید روی دیگر سکه استکبار بوده که قدرت نمایی نسنجیده در منطقه می کند.

 حجت الاسلام سیدرضا موسوی افزود: جوبایدن ریس جمهوری فعلی آمریکا حملاتی را  در سوریه انجام داد که این دومین بار است که حملاتی در مرز عراق و سوریه انجام می دهد.

وی تاکید کرد: این اقدام آمریکا غیر از حماقت مسأله ای دیگر نیست چرا که ایران اسلامی دارای قدرتی است که سردارانی چون قاسم سلیمانی دارد و این اقدامات رنگی ندارد.
حجت الاسلام موسوی یادآوری کرد: نکته ای که حملات آمریکا به مرز سوریه و عراق دارد نوعی حمایت از تکفیری ها است.
امام جمعه موقت زنجان گفت: مرز عراق و سوریه منطقه ای است که آسیب پذیری کمتری برای آمریکا دارد و از طرفی نیز در تلاش است با ارعاب رسانه ای دستاورد کلانی را بدست آورد که تمام کارهای داخل کشور خود را نظم داده و در خارج نیز برنامه هایی دارد.
حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: آمریکا می خواهد ایران، لبنان، سوریه و عراق را به هم متصل کند و این کشورها را نا امن نشان دهد.
وی اضافه کرد: پایگاه های آمریکا در عراق نا امن است و حملاتی به این مراکز انجام می شود که می خواهد بگوید ایران نا امن کننده این پایگاه ها است.

سیستان بلوچستان (زاهدان)

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: اتحاد هر چه بیشتر مردم فهیم و انقلابی این استان با مسوولان تمامی توطئه‌های دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در این خطه از ایران اسلامی را خنثی می‌کند.

 آیت الله مصطفی محامی با اشاره به حوادث اخیر در مرز سراوان و دیگر نقاط سیستان و بلوچستان اظهارداشت: دشمنان نظام باری دیگر نشان دادند در هیچ زمانی دست از کینه توزی های خود بر نمی دارند و برای رسیدن به اهداف شوم خود در این استان که در ریل توسعه قرار گرفته از هیچ توطئه ای دریغ نخواهند کرد.

وی بر مقابله با مافیای سوخت در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: بخش قابل توجهی از مشکلات این استان نشات گرفته از مافیای سوخت است که از دیگر نقاط کشور فرآورده های نفتی را وارد منطقه کرده و مردم باید مخاطرات جانی، اقتصادی و اجتماعی آن را تحمل کنند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با قدردانی از مردم استان گفت: مردم فهیم بلوچستان با عدم همراهی با آشوبگران و همراهی با مسوولان باری دیگر پایبندی خود را به آرمان های انقلاب و رهبر معظم انقلاب ثابت کردند.

آیت الله محامی همچنین با قدردانی از نیروهای امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: ضروری است در حوادث این چنینی بحث اطلاع رسانی سریع و دقیق به مردم فهیم استان مورد توجه ویژه قرار گیرد تا دشمنان با موج سواری رسانه ای وضعیت غیرواقعی از استان را به جهانیان مخابره نکنند.

امام جمعه زاهدان گفت: سپاه پاسداران در کنار حفظ امنیت در سیستان و بلوچستان با اجرای طرح های معیشتی و عمرانی برای توسعه استان گام های ارزنده ای برداشته است که قابل تقدیر است.

کرمانشاه 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به مبعث پیامبر اسلام (ص) گفت: برای ایجاد وحدت نیازمند ترویج مفاهیم اسلامی و اینکه اسلام را همه جا عملا نشان دهیم، هستیم.

آیت الله «مصطفی علما» یکی از هنرهای امام راحل (ره) را وارد کردن مفاهیم اسلامی و دینی مانند، ایثار، شهادت، جهاد، تکلیف و توکل در انقلاب اسلامی دانست که موحب پیروزی نظام جمهوری اسلامی شد.

او با اشاره به دیدار خبرگان و فرهیختگان با مقام معظم رهبری گفت: معظم له در این دیدار از خبرگان و فرهیختگان خواستند برای حل مسایل و مشکلات نظام و انقلاب نظر و راهکار ارایه دهند.

امام جمعه کرمانشاه همچنین با اشاره به سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: یکی از موارد مهمی که این امام بزرگوار در احادیث مسلمانان را به آن دعوت می کند فقهی شدن و آگاهی افراد در موضوعات دینی و اجتماعی است چیزی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرش با خبرگان و فرهیختگان از آنان خواست راجع به مسایل کشور، مانند آینده انقلاب، شناخت اشخاص، دشمن شناسی و فرهنگ جامعه نظر دهند.

آیت الله علما افزود: مقام معظم رهبری همچنین از نخبگان و فرهیختگان درخواست کردند راجع به مسایل اجتماعی مانند بیکاری، ازدواج، مهریه سنگین، بچه دار شدن، مسایل فضای مجازی، برگزاری مجالس هزینه بر عزا و عروسی، دانشگاه و حوزه ها نظرات خود را بیان کنند.

آذربایجان شرقی (تبریز)

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: ایران در مواجهه با پرونده هسته‌ای با ریل‌گذاری لغو تحریم‌ها به میدان آمده است.

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه تاریخ مصرف سیاست برای پرونده هسته‌ای ایران تمام شده است، افزود: پویش فشار حداکثری ته نشین و آثار آن کمرنگ شده و حنای جنگ هراسی رنگ باخته است.

وی با اشاره به جریان شکار کشتی تجاری صهیونیست‌ها در بامداد روز جمعه، اظهار داشت: این کشتی که مورد هدف یک عامل ناشناخته قرار گرفته بود، امکان حمل چندصد خودرو را داشت و در پوشش کشتی یک شرکت انگلیسی به مقصد سنگاپور حرکت می کرد.

امام جمعه تبریز گفت: چند ساعت پس از انفجار شدید که حفره‌های عمیقی را در این کشتی مجهز به تجهیزات نظامی بر جای گذاشت، مرکز عملیاتی تجارت دریایی انگلیس مدعی شد که کشتی آن‌ها در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفته اما بعد فاش شد که کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی بوده است.

حجت الاسلام آل هاشم در تحلیل حمله به کشتی رژیم صهیونیستی ادامه داد: گروهی بر این باورند که این حادثه به دست نیروهای مقاومت و در مقابله و انتقام از تجاوزها و گستاخی‌ های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر انجام شده که با این تحلیل دشمنان باید بدانند که دست گروه‌های مقاومت در تمامی نقاط منطقه باز است‌ و امکان این امر وجود دارد.

فارس (شیراز )

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، با اشاره به نامگذاری پانزدهم اسفند به عنوان روز درختکاری در تقویم رسمی کشور گفت: با توجه به اهمیت و نقش فضای سبز در پاکی هوا، همه ما وظیفه داریم که از فضای سبز و گسترش آن حمایت و حفاظت کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، افزود: در مقطعی امام جمعه فقید شیراز، مرحوم آیت‌الله محمد صادق حائری شیرازی یک کار بسیار ارزشمند در این شهر انجام داد و آن ایجاد فضای سبز در نقاط مختلف این شهر در حد گسترده بود.
وی ادامه داد: البته این اقدام برخی حواشی هم پیدا کرده که ما بنا نداریم از کار خلاف قانونی که برخی مرتکب شده‌اند دفاع کنیم اما کار ایشان غیر قانونی نبوده و چیزی هم برای خودش نخواسته است.
امام جمعه شیراز بیان کرد: با این کار مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی، پنج هزار هکتار به فضای سبز این شهر اضافه شد و اینکه امروز بر خلاف برخی دیگر شهرها در شیراز هوای پاک را تنفس می‌کنیم یکی از دلایل آن همین اقدام است.
آیت‌الله دژکام اظهار داشت: امروز این فضای سبز ایجاد شده با هزینه مردم و توسط آنان نگهداری و حفظ می‌شود و هیچ بار مالی هم برای دولت ندارد.

همدان 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان با انتقاد از دسترسی آزاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی گفت: این رهاشدگی زمینه ای برای شبیخون فرهنگی است که نیازمند طراحی وتدوین پروتکل های مدیریتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی اظهار داشت: در یکسال گذشته دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت بیشتر شده و همین موضوع آسیب هایی به تربیت این نسل وارد کرده است. 

وی اضافه کرد: دسترسی آزاد این گروه به اطلاعاتی که مناسب سن آنها نیست دغدغه خانواده ها و جامعه فرهنگی است که باید مدیریت شود. 

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه مخالف فضای مجازی نیستیم از متولیان خواست پروتکل هایی طراحی و تدوین کنند تا دسترسی به فضای مجازی محدود و کنترل شده باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی در بخش دیگری از خطبه ها به موضوع بازار و کنترل قیمت ها در آستانه سال نو اشاره کرد و گفت: دستگاه های نظارتی باید در این شرایط موضوع نظارت را تقویت کنند و مردم نیز موظف به همراهی با دولت هستند. 

لرستان (خرم آباد )

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد گفت: جمهوری اسلامی برپایه رای مردم استوار است بنابراین همه باید در انتخابات آینده مشارکت حداکثری داشته باشیم.

 حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی با اشاره به  انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و شورای اسلامی بیان کرد: این دوره از انتخابات از سرنوشت سازترین انتخابات در چهار دهه انقلاب اسلامی به شمار می رود 

امام جمعه خرم آباد در بخشی دیگری از سخنانش گفت: عید مبعث دعوت مردم به تربیت اخلاقی و فضایل اخلاقی است و فضایل اخلاقی در هر جامعه ای حاکم شود سبب سلامت آن جامعه می شود و سلامت جامعه بشری را به دنبال دارد.

وی گفت:حفظ و نگهداری جنگل ها و درختان کهنسال از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مانع سودجویان و متخلفان ویژه خواران شد و سازمان اراضی باید از تبدیل و تخریب اراضی جلوگیری کند و حقوق کشاورزان حمایت شود

اردبیل 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که آماده مذاکره با آمریکا در قالب ۱+۵ است اما به شرطی که واشنگتن بطور کامل به شروط برجام برگردد.

 آیت الله سید حسن عاملی افزود: همین اعلام، حجت را بر اهل دنیا تمام می‌کند که ایران اهل مذاکره است اما آنها امتیاز می‌خواهند نه مذاکره و امتیازاتی که آنها می‌خواهند امتیازاتی است که لازمه آن حذف شدن ایران از صفحه روز گار است. 

وی با بیان اینکه دولت آمریکا و اروپایی‌ها می‌خواهند توپ را به زمین ایران بیاندازند و در یک جنگ روانی ناجوانمردانه ایران را مقصر جلوه دهند و افکار عمومی ملت ایران را تسخیر کنند، اظهار کرد:  در برجام، آمریکا و اروپا به تعهدات خود ذره‌ای عمل نکردند و سه سال سخت‌ترین و شدیدترین فشار اقتصادی و تحریم ویرانگر را به ایران تحمیل کردند اما دستگاه رسانه‌ای غرب تماما تبلیغ می‌کند که ایران مقصر است و اگر پای مذاکره نیاید، آینده‌اش جنگ و شورای امنیت است.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ایران دو حرف کاملا حساب شده دارد، گفت: اول اینکه هرکس از توافق خارج شده او باید به توافق برگردد و به تعهدات خود عمل نماید و دوم اینکه تنها چیزی که ایران از آمریکا می‌خواهد این است که برای عدم تکرار اقدامات ترامپ ضمانت دهد، این ضمانت فقط با یک چیز محقق می‌شود و آن برداشتن تحریم‌هاست تا معلوم شود قصد  مکر ندارند.

خطیب جمعه اردبیل افزود: آنها می‌خواهند ایران را در این مذاکره در موضع انفعال و احتیاج قرار دهند، چون می‌گویند بعد از بازگشت ایران ما باید راستی آزمایی کنیم یعنی ماه‌ها و بلکه سال‌ها ایران باید به دست آمریکا نگاه کند که هروقت صلاح دانست بگوید برگشت ایران راست یا دروغ است.

هرمزگان (بندر عباس )

نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: مبعث پیامبراکرم (ص) در واقع میعادگاه وحدت جامعه اسلامی و نقطه عطف اتحاد مسلمانان است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: ۲۷ رجب سالروز مبعوث شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری و سرآغاز هدایت بشر و راه دین مبین اسلام است که باید این روز بسیار بزرگ را ارج نهاد.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ رجب طبق روایت‌ها مقام و جایگاه رفیعی دارد، اظهارداشت: دراین شبانه روز بر احیا، مناجات و راز و نیاز با خداوند، غسل کردن، خواندن زیارتنامه حضرت رسول (ص) و حضرت علی(ع) و روزه گرفتن که آن را معادل ۷۰ سال می‌دانند، بسیار سفارش شده است.

اصفهان 

آیت الله حاج سیدابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به فرصت انتخابات سال آینده تاکید کرد: باید مراقب بود دولت جوان و حزب‌ اللهی، مومن به خدا و دولتی که با تلاش جهادی برای خدمت به مردم گام بردارد انتخاب شود.
عضو خبرگان رهبری گفت: آمریکا که افول خود را در انتخابات چند ماه پیش تجربه کرده است تلاش دارد تا در انتخابات ما خللی وارد سازد لذا ممکن است با چراغ سبزی در مساله برجام بکوشد مردم را فریب دهد  از همین‌رو باید مراقب این توطئه بود و تلاش کرد تا دولتی حزب اللهی، ظلم ستیز، در خط ولایت فقیه، خادم جهادی به مردم و ساده‌زیست که از نطر جسمی جوان و از نطر فکری از عقبه فکری دیگران استفاده کند، انتخاب شود و همین نکات در بحث انتخابات شوراها نیز باید مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مسولان در مناظرات دقت کنند تا مسائل اخلاقی رعایت شود و مردم نیز مراقب دو قطبی شدن باشند و بدانید هدف اصلی، مشارکت حداکثری است. 

آذربایجان غربی (ارومیه )

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان مهمترین عامل پیروزی ایران اسلامی بوده و عقب نشینی اتحادیه اروپا از صدور قطعنامه علیه کشورمان مصداق این موضوع است.

حجت الاسلام والمسلیمن سید مهدی قریشی افزود: همه ما به ویژه مسوولان باید بدانیم که برخورد صحیح با دشمنان روش رهبر معظم انقلاب همان مقاومت است که توانسته همیشه در برابر دشمنان نتیجه دهد.
وی با اشاره به سفر روز گذشته رییس قوه قضاییه به آذربایجان‌غربی، گفت: عدالت باید در تمام عرصه های کشور جاری شود و در این مسیر قدمهای خوبی در قوه قضاییه آغاز شده است و امیدواریم شاهد ثمرات نهایی باشیم.
امام جمعه ارومیه ادامه داد: اگر مدیران و مسوولان ما عادل باشند یقینا اعتماد مردم بالا می‌رود و نصرت خداوند بیشتر و اصلاحات عمیق ممکن می‌شود.
حجت الاسلام قریشی با اشاره به صحبتهای رییس قوه قضاییه در ارومیه و در جمع قضات گفت: رعایت عدالت و حق الناس جزو موارد مطرح در این گفت و گو بود و مسایل اساسی نیز مطرح شد و اگر قضات استان به این توصیه ها عمل کنند اعتماد مردم به آنان جلب می‌شود.

مرکزی (اراک)

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: انتخابات سال ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران باید منجر به وحدت، انسجام و اقتدار ملی شود و چون مشتی محکم دهان دشمنان نظام را خُرد کند.

آیت‌الله «قربانعلی دری‌نجف‌آبادی»  افزود: آمادگی برای انتخابات باشکوه و با عظمت، امری ضروری است و بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب همه باید ضمن حضور پرشور در این آزمون سیاسی، فرد شایسته و لایق را انتخاب کنند.

وی بیان کرد: مردم باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا لایق‌ترین، کارآمدترین،  کارآفرین‌ترین،  مدیرترین، مدبرترین و شجاع ترین فرد در عمل را انتخاب کنند و با حضور گسترده،   بار دیگر وفاداری خود را به آرمان‌های امام راحل، شهید سلیمانی،  ولایت فقیه، امام حسین (ع) و غدیر خم  نشان دهند.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی اظهار داشت:  امید است در انتخابات پیش رو، دولتی با کفایت سر کار آید و ممکن است رئیس جمهوری که انتخاب می شود از ۱۰۰ نمره ۶۰ داشته باشد یا پایین‌تر، اما مهم کادر لایق و وزرای خوب، کاردان،  کار بلد و توانا است.

وی گفت: نباید افراد باج‌ده و باج‌گیر سر کار آیند و باید روال غلطی که عده‌ای فکر کنند، جمهوری اسلامی ایران ارث شخصی آنان است، برچیده شود و همه باید پاسدار خون شهدا و امانت‌دار الهی باشند.

خراسان رضوی (مشهد)

امام جمعه مشهد با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۱۴۰۰ گفت: باید در انتخابات پیش رو به فردی رای داد که برای حل مشکلات کشور نگاه و وابستگی به خارج از کشور نداشته باشد.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: افرادی که قصد حضور در عرصه مدیریتی کشور را دارند اگر با التماس به دشمن بخواهند تحریم‌های ظالمانه را رفع کنند نمی‌توانند کشور را مستقل اداره کنند.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه ولی امر مسلمین برای خنثی کردن تحریم باید با تلاش و فعالیت، امکانات اقتصادی و صنایع عظیمی را ایجاد کنیم که ضمن رفع نیازهای کشور مازاد آن به سایر کشورهای دیگر صادر شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید دشمن را سر جای خودش نشاند و به او چشم نداشت و با قدرت و توان داخلی استقلال خود را توسعه داد و بر همین اساس یکی از امتیازات بودجه سال ۱۴۰۰ کمتر کردن وابستگی کشور به درآمدهای نفتی است تا وابستگی اقتصاد کشور به تحریم های نفتی نیز کاهش یابد.

علم الهدی با اشاره به برخی فشارهای معیشتی وارد شده به مردم گفت : ما همانند شناگر قهاری هستیم که در دریای توفانی در حال سعی و تلاش هستیم و افرادی که در اندیشکده‌های اروپایی و آمریکایی در حال نظاره ما هستند به آن اذعان دارند که در طول انقلاب چگونه شگردها و فتنه های پیش رو را از سر گذرانده ایم.

چهارمحال و بختیاری (شهر کرد)

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه و اینکه همچنان بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید می‌شود،گفت: مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بروز آسیب های ناشی از ویروس کرونا جلوگیری کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام تاکید کرد: در شرایط سخت کنونی وظایف مردم، مسوولان و گروه‌های مختلف جدی‌تر می‌شود.
وی افزود: در این شرایط، همگان موظفند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمع‌ها و مراسم مختلف از بروز آسیب‌های جدید مرتبط با شیوع ویروس کرونا به جامعه جلوگیری کنند.
نکونام تصریح کرد: در شرایط کنونی و با توجه به نزدیک بودن نوروز، کمک‌های مومنانه و محسنانه ادامه یابد و مردم کمک‌های خود را برای خانواده‌های نیازمند و فقیر افزایش دهند

کرمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان  اینکه در هفته احسان و نیکوکاری قرار داریم اظهار داشت : از آنجا که حمایت از نیازمندان و کمک و خدمت به این قشر مستضعف در اسلام و قران سفارش جدی شده باید به عنوان یک مسلمان در شرایط کرونایی پیش امده بیش از هر زمان دیگری به فکر نیازمندان بود و به آنان خدمت رسانی کرد.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی در بخشی از سخنان خود به تشریح وضعیت اوضاع سیاسی منطقه و کشور پرداخت و گفت: مواضع دولت جدید آمریکا روشن است زیرا به صراحت بیانیه دادند و فکر و اندیشه خود را مطرح نموده اند.

حجت الاسلام علیدادی‌سلیمانی با تاکید بر اینکه تنها با مقاومت می توان جلوی طمع دشمنان از جمله آمریکا را گرفت اظهار داشت : بنابراین تنها راه کشور در بحث برجام اطاعت از دستورات مقام معظم رهبری اس

خراسان جنوبی (بیرجند)

خطیب جمعه بیرجند گفت: بدون پیوست امنیتی نمی‌توان مشکلات شرق کشور را حل کرد و در این منطقه اگر جمعیت نباشد، ناامنی سراغ آن خواهد آمد و در این زمان تامین امنیت برای دولت هزینه‌بر خواهد بود.

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی افزود: شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به این مسئله توجه کنند که نمی‌شود در شرق کشور براساس بخشی‌نگری عمل کرد و موضوع آموزش عالی را در نظر و مسائل امنیتی را نادیده بگیریم.

وی گفت: علیرغم اینکه دانشجو در کشور کم شده اگر ابعاد امنیتی را در منطقه در نظر بگیریم، هنوز باید برنامه‌ریزی شود که دانشجو و دانشگاه در استان خراسان جنوبی افزایش یابد تا جمعیت پایدارتر بماند و امنیت پایدار برقرار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: رییس جمهوری آمریکا دستور داد به مناطقی از عراق و سوریه حمله شود و هدف آمریکا این است که نشان دهد ما قدرت نظامی داریم ولی با سیاست چماق و هویج می‌خواهد، یک

قزوین 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: پیروی از هواهای نفسانی عامل غفلت در دنیا و زمینه ای می شود که وظایف دینی و اصلی خود را نسبت به خانواده، همسایه، مستضعفان، دین و جامعه انجام ندهیم و زمانی که دنیاطلبی و منفعت طلبی سراغ انسان می آید دچار خودخواهی می‌شویم.

 آیت‌الله عبدالکریم عابدینی  نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: گاهی ممکن است برخی پشتیبان بایدن و امریکا باشند و حرف از حمایت از مردم بزنند، اما در عمل اقتصاد کشور را به بازی بگیرند و وضعیت دلار و ارز را به آشوب بکشانند.

وی درباره روز احسان و نیکوکاری نیز افزود: هر قدم که به سمت عید باستانی نوروز برداریم، این قدم‌ها عطر نیکوکاری می‌گیرد و باید بدانیم که خدای متعال حق فقرا و مستضعفان را در اموال ما قرار داده است و اگر ما درحال کمک به نیازمندان جامعه هستیم در حق آنها لطفی نمی‌کنیم بلکه درحال انجام وظیفه ای هستیم که خدای متعال از ما خواسته است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار