ارائه برنامه‌های آموزشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

نماینده‌های سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در برنامه‌ای با عنوان دولت تحول به ارائه برنامه ها و انتقادات نامزدها در حوزه آموزش و پرورش پرداختند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایسنا، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران جهت آشنایی مردم با برنامه های حوزه آموزش و پرورش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ای با نام "دولت تحول" برگزار کرد.

در این برنامه قرار بود نماینده هایی از سوی ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت کنند اما فقط ۳ نامزد نماینده های خود را فرستادند.

در این نشست مجتبی همتی فرد نماینده آیت الله سید ابراهیم رئیسی، عباس بیات نماینده سعید جلیلی و معینی زاده نماینده سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی برنامه های نامزدها را در خصوص حوزه آموزش و پرورش ارائه کردند و به بحث و نقد پرداختند.

همتی فرد نماینده سیدابراهیم رئیسی ضمن انتقاد به سند تحول آموزش و پرورش گفت: ما در این سند اولویت بندی مناسب نداریم به طور مشخص هیچ شاخصی برای رسیدن به اهداف مشخص شده در سند تحول آموزش و پرورش وجود ندارد. از طرف دیگر آموزش و پرورش با مدل بخشنامه ای اصلاح نمیشود ما باید ایده یا الگوی تحول داشته باشبم. به علت همین سردرگمی ها به اهداف خود نرسیده ایم کتابهای درسی ما به ظاهر متحول شده اما مثلا سند آموزش مشخص نکرده در صورت تحول کتابهای درسی چه برنامه‌ای برای معلمان و دانش آموزان داریم‌.

عباس بیات در ادامه برنامه به نمایندگی از سعید جلیلی در خصوص سند بنیادین تحول آموزش و پرورش گفت: مفاهیم بنیادین و کلیات سند واضح و روشن است‌ به نظرم نباید به ضرورت بازنگری سند تاکید کنیم؛ ما باید سراغ برنامه های دیگری برویم مثلا می‌توانیم موضوع ضرورت افزایش هم افزایی وزارت آموزش و پرورش با سایر دستگاه ها را پیگیری کنیم. به نظرم وزارت آموزش وپرورش به یک تقسیم کار ملی احتیاج دارد. ما این موضوع مهم را پیش بینی کردیم و دولت سعید جلیلی می داند که به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش با وزارت جهاد کشاورزی و با وزارت صمت یا حتی حوزه علمیه چه نسبتی دارد و چگونه میتواند همکاری کند.

وی با بیان این ادعا که آموزش و پرورش باید فرا دستگاهی عمل کنند گفت: گزارش اخیری که وزیر آموزش و پرورش به مجلس فرستاد نشان داد اقدامات این وزارت خانه شاخص پذیر نیست و اصلا امکان داوری آن وجود ندارد.  ایده ما این است که برای مقاطع مختلف تحصیلی و در مناطق مختلف نقشه های راه تهیه کنیم و نقشه ها را به تفکیک به مدیران مدرسه ارائه کنیم و هر مدیر مدرسه براساس نقشه مجموعه خود را اداره کند. 

معینی زاده که به نمایندگی از قاضی زاده هاشمی در جلسه حاضر بود در خصوص سند تحول آموزش و پرورش گفت: موضوعی که ما به آن دقت کرده ایم بحث مالیات است دولت قاضی زاده هاشمی سهم آموزش و پرورش از مالیات را مشخص کرده است. متاسفانه در مجموعه های آموزشی ما همه معاونان معلمان و مدیران درگیر مسائل مالی هستند درواقع مدیران مدارس ما مدیران مالی هستند چرا که بیش از آنکه به آموزش بپردازند به مسئله حقوق و دستمزد کارکنان میزان مبلغ اخذشده از والدین و .... می‌پردازند . از طرف دیگر مدارس ما درسراسر کشور مشکلات زیادی دارد  که به بحث پول برمیگردد به عنوان مثال به یاد دارم که چندسال پیش آب و برق مدارس قطع می شد یا هم اکنون بسیاری از مدارس از امکانات جزئی مثل ماژیک یا مایع دستشویی محروم هستند. ما برای جبران این مشکلات باید به بحث مالیات بپردازیم.

وی همچین به موضوع استعدادیابی پیش از دبستان اشاره کرد و گفت: بنظرم تغییر کتب درسی هرجقدر که مثبت باشد فایده ای چندانی ندارد این صحیح نبست ما در یک دوره ۱۲ ساله محتوایی را آماده کنیم و آن را به صورت رگباری به کودکان و نوجوانان تزریق کنیم و بعد در یک مسابقه که کنکور نامیده میشود استعدادهای آنها را بسنجیم.

در ادامه این برنامه ها نماینده های نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ به بحث کنکور پرداختند و مجتبی همتی فرد نماینده سیدابراهیم رئیسی مدعی شد فعالیت موسسات کنکوری و مدارس غیردولتی در غیاب ارزیابی صحیح آموزش و پرورش ممکن شده است. متاسفانه آموزش و پرورش کنکور را به رسمیت می شناسد مدرک گرایی نمونه بارز این ماجراست. مثلا موسسات کنکوری یا مدارس کنکوری به رتبه خود معلمان دقت می کنند. هدف کنکور ارزیابی صلاحیتها برای ورود به مقاطع بعدی است. اما پرسش اینجاست چرا آزمونهای نهایی معطل مانده است.

وی ادامه داد: ما گاهی موسسات کنکوری را رقیب دولت میدانیم و فکر میکنیم باید آنها را حذف کنیم در صورتی که میتوانیم آنها را در مسیر دیگر به کار بگیریم. اما متاسفانه  آموزش و پرورش به کتابهای کمک درسی بی محتوا مجوز می دهد و به این نوع کنکور کمک میکنند.

عباس بیات  نماینده جلیلی در ادامه اعتقاد داشت که حل مسئله کنکور را باید از رئیس جمهور مطالبه کنیم.‌مسئله مشخص این است که دانشگاه باید گزینش داشته باشد ما نمیتوانیم گزینش را نادیده بگیریم . اما معتقدیم که دانشگاه باید از این مدل تمرکز بر دانش و آزمون فکری خارج شود. محتوای  آزمون کنکور در بسیاری از رشته های آموزشی شبیه یکدیگر است آیا مثلا کسی که می خواهد صلاحیت ورود به یک دانشگاه خوب در رشته برق را کسب کنند نباید با کسی که می خواهد رشته علوم انسانی بخواند تفاوت کند؟بنابراین ما باید معیارهای صلاحیتها را بازبینی کنیم. 

وی ادامه داد: اگر برنامه آموزشی صحیح به دانش آموزان ارائه شود و آنها کارورزی یاد بگیریند بسیاری از آنها نیاز به حضور در دانشگاه و شرکت در کنکور را ندارند. مثلا اگر ما یک برنامه درسی برای رشته فنی داشته باشیم و یک دانشجوی فارغ التحصل دیپلم امکان اشتغال عزتمندانه را داشته باشد چرا باید کنکور بدهد و به دانشگاه بیاید.

معینی زاده نماینده فاضی زاده هاشمی نیز در مورد کنکور مدعی شد: ما نباید علت و معلول را اشتباه بگیریم نقدی که به کنکور وارد است این است که استعداد را نمی‌سنجد. کنکور به معنی فعلی سنجش حفظیات است. مسئله دوم این است که اساسا چرا همه دانش آموزان احساس میکنند باید در مقطع آموزش عالی تحصیل کنند؟ آیا می توان این احساس نیاز را از بین برد؟ آیا می توان شرایطی را فراهم کرد که فردی پس اتمام دوره متوسطه دوم نیاز به آموزش عالی نداشته و به بازار کار وارد شود؟

وی در پایان ضمن برشمردن راهکارهای از بین بردن نیاز همگانی دانش آموزان به آموزش عالی گفت: یکی از موانعی که می توانیم از سر راه این موضوع برداریم سربازی است بسیاری از دانش آموزان برای ترس از سربازی یا برای انجام خدمت سربازی با شرایط بهتر کنکور میدهند و در دانشگاه ثبت نام می کنند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار