نماینده پارلمان انگلیس:

ادعای لندن درحمایت از صلح در یمن شبیه جوک است

لندن – ایرنا – یک نماینده مجلس انگلیس سیاست‌های کشورش در حمایت‌ تسلیحاتی لندن از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که ادعای دولت درباره دفاع از صلح و ثبات در این کشور بیشتر شبیه به یک جوک بی رحمانه است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، «زهـرا سلطانه» روز دوشنبه با ایراد سخنانی در مجلس یادآور شد که در سال ۲۰۱۸ میلادی ائتلاف متجاوز سعودی یک اتوبوس مدرسه را بمباران کرد که براثر آن ۴۰ کودک و ده‌ها غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.

وی با بیان اینکه این بمب توسط ائتلاف سعودی شلیک شد ، افزود: مقامات این کشور بعدا ادعا کردند که هیچ نظامی هدف قرار نگرفته بود. اما این حادثه یکی از جنایات جنگی آشکار و بی‌شماری است که ائتلاف سعودی در یمن مرتکب می‌شود.

این نماینده مجلس انگلیس سپس یادآور شد: اینک پنج سال از آغاز جنگ یمن می‌گذرد. بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و این جنگ یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی را به ثبت رسانده است.

جنایات جنگی ائتلاف سعودی بدون حمایت انگلیس و آمریکا ممکن نیست

وی با بیان اینکه هفته گذشته سازمان ملل متحد عنوان کرد بالغ بر ۲۰ میلیون یمنی شامل ۱۰ میلیون کودک با خطر گرسنگی و کمبود غذا مواجه، ۸۰ درصد جمعیت کشور به کمک‌های بشر دوستانه وابسته و یک میلیون یمنی مبتلا به کرونا هستند ، افزود: آنچه مایه تاسف و رسوایی ملی است، این است که جرایم جنگی و بحران بشری در یمن بدون حمایت انگلیس و آمریکا ممکن نیست.

«سلطانه» افزود: بمب های انگلیسی و آمریکایی از جنگنده‌های ساخته شده توسط انگلیس و آمریکا شلیک می‌شوند که خلبانان آن‌ها نیز از سوی انگلیس و آمریکا آموزش دیده‌اند.

وی تصریح کرد که تداوم جنگ، جنایت‌های جنگی و عمق فاجعه انسانی در یمن بدون حمایت‌های انگلیس و آمریکا ممکن نیست.

این قانون‌گذار انگلیسی یادآور شد: از ابتدای جنگ در یمن انگلیس بالغ بر ۵.۳ میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان صادر کرده است. وزارت دفاع هم ۵۱۶ مورد نقض قوانین بین المللی را در جریان حملات به یمن ثبت کرده است. این درحالیست که دولت تابستان اعلام کرد که این حملات به رغم اینکه بارها تکرار شده است، سیستماتیک نیست و به این ترتیب فروش سلاح به عربستان را از سر گرفت.

این جنگ به گفته «سلطانه» با توقف حمایت انگلیس و آمریکا از ائتلاف ریاض، می‌توانست پایان یابد و «آن‌ها می‌توانستند دست از فروش سلاح، آموزش نظامیان و تعمیر جنگنده‌های سعودی بردارند. اما این گونه رفتار نکردند و در عوض به سود ناشی از آن و اتحاد با دیکتاتوری سعودی چشم دوختند».

لندن در جنگ یمن همدست ریاض است

وی سپس ادامه داد: این دولت می‌خواهد خود را مدافع صلح و عدالت در عرصه بین‌المللی نشان دهد. اما سابقه آن در جنگ یمن آخرین نمونه از این جوک بی‌رحمانه است. این دولت عمیقا در جنگ یمن همدست است و یمن را به سمت تداوم فاجعه هدایت می‌کند.

این قانون گذار انگلیسی در پایان تصریح کرد: پیام من به دولت ساده است؛ دست از فروش سلاح به عربستان و حمایت از این جنگ هولناک بکشید و در عمل از صلح، عدالت و حقوق بشر در عرصه بین‌المللی حمایت کنید.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار