درگذشت یک مورخ

در هفته ای که گذشت، اظهارنظرهای درباره افکار مرحوم حکیمی ادامه‌دار بود. یکی از این مباحث توییت حجت‌الاسلام غلامی بود که باعث شد بحث داغی شکل بگیرد.

  به گزارش ذاکرنیوز، حوزه اندیشه در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بسیار کم رونق بود و شاهد اتفاق ویژه ای در این حوزه نبودیم. با اینحال برعهد خود ماندیم و گزارش هفتگی اندیشه مهر را هرچند مختصر آماده کردیم تا مروری بر چند اتفاق این حوزه داشته باشیم.


درگذشت مرحوم حکیمی و حاشیه‌های اظهارنظرهای گوناگون


همانظور که در گزارش هفته قبل اشاره شد، محمدرضا حکیمی، اندیشمندی که او را با عنوان «فیلسوف عدالت» می‌شناسند چندی پیش درگذشت و خبردرگذشت وی واکنش های متعددی در پی داشت. در ابتدای امر بسیاری از شخصیت ها، مسئولان عالی رتبه نظام و اندیشمندان پیام تسلیتی در پی گذشت این عالم فرزانه صادر کردند. سپس در هفته گذشته نشست های متعددی با موضوع بررسی آرای این نظریه پرداز عدالت برگزار شد که محمد اسفندیاری، اسلام پژوه و تاریخ نگار یکی از افرادی بود که بیش از بقیه در این نشست ها حضور داشت و راجع به حکیمی سخن گفت. اسفندیاری علاوه براینکه با خبرگزاری مهر گفتگوی مفصلی در خصوص حکیمی انجام داد در برنامه تلویزیونی سوره هم حاضر شد و آرا و نظرات مرحوم حکیمی را تبیین کرد. از نظر اسفندیاری، مرحوم حکیمی یک اصلاح طلب دینی بود نه یک روشنفکر دینی وباید بین این دو فرق قائل بود.


اما پس از برگزاری نشست‌ها و یادبودهای متعددی که برای حکیمی برگزار شد در فضای مجازی هم بحث و گفتگو درباره حکیمی داغ شد و در رسانه های اجتماعی مثل کلاب هاوس و توئیتر بحث هایی پیرامون نظریات این عالم فرزانه درگرفت. یکی از چالشی‌ترین این بحث ها پس از توئیت حجت‌الاسلام رضا غلامی درخصوص موضوع عدالت اتفاق افتاد وبحث‌های فراوانی را ایجاد کرد. رئیس مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در توئیتی نوشت: «حرف زدن از عدالت و حدیث نوشتن و حدیث خواندن در این باب، کمترین‌کاری است که می‌توان برای عدالت انجام داد، مهم این است که از خانه خود بیرون بیاییم و ضمن تعامل با نخبگان، یک ساز و کار عقلانی برای تحقق تعالیم دینی در باب عدالت ارائه کنیم و سپس در اجراء به سهم خود مشارکت داشته باشیم.» پس از این توئیت بسیاری از کاربران این متن را به نوعی مرتبط با مرحوم حکیمی دانستند و به آن واکنش نشان دادند. حبیب رحیم‌پور ازغدی هم پس از این توئیت از رضا غلامی دعوت کرد که با یکدیگر درباره موضوع روحانیت، دولت، عدالت مناظره کنند و غلامی هم این درخواست را پذیرفت و قرار است به زودی این مناظره برگزار شود و خبرگزاری مهر برای میزبانی این مناظره اعلام آمادگی کرد.


نباید ساحت فقهی امام موسی صدر با ساحت روشنفکری مصادره شود


در هفته ای که گذشت مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر را در روز نهم شهریورماه داشتیم؛ به همین مناسبت چندین نشست با موضوع بررسی آرای امام موسی صدر به صورت مجازی برگزار شد. در نشستی که کانون اندیشه جوان به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر با عنوان «صدر مجاهدین» به صورت مجازی برگزار کرد، حجت الاسلام احمد رهدار گفت: طی چند سال اخیر به دلیل اینکه پروژه فکری امام موسی صدر پس از ربوده شدنش، از سوی خانواده او مدیریت شد، آنها مرتکب اشتباه راهبردی شدند، در حالی که نباید ساحت فقاهتی و حوزوی او با ساحت روشنفکری مصادره شود و امروز ایشان بیش از اینکه یک عالم دینی باشد، روشنفکر دینی تلقی می‌شود.


درگذشت یک تاریخ نگار براثر ابتلا به کرونا


متاسفانه در هفته های اخیر تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و اندیشه، دار فانی را وداع گفتند و در گزارش هفتگی اندیشه هفته قبل مروری بر این درگذشتگان داشتیم. در هفته گذشته علی‌اکبر رنجبر کرمانی، پژوهشگر فاضل و پرکار عرصه تاریخ نگاری کشورمان در سن ۶۲ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. از جمله آثار وی می‌توان به تألیف «عزت شیعه»، «روزشمار زندگی امام خمینی» و «مسی به رنگ شفق» و ترجمه «بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها» و «شهریور ۱۳۲۰» و ویرایش محتوایی و ادبی ده‌ها کتاب پرمخاطب همچون «شرح اسم»، «الف لام خمینی»، «بحران مشروطیت»، «قحطی بزرگ»، «رضانام تا رضاخان» اشاره کرد.


کتاب جدید زنده یاد فیرحی روانه بازار نشر شد


اما سری بزنیم به بازار نشر. در هفته ای که گذشت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بسیار پرکار بود و پنج اثر جدید روانه بازار نشر کرد. کتاب «رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی» اثر علی آقاپیروز، «آزادراه فرهنگ» (درآمدی بر لیبرالیسم فرهنگی و نقد آن) نوشته بهزاد حمیدیه، «اخلاق پژوهش» اثر محمدرضا جباران، «سلفی‌گرایی عوامل و پیامدهای سیاسی» نوشته محمد ملک‌زاده و«کدخدایی شیطان! نظام سلطه در گذر زمان» نوشته غلامعلی سلیمانی عنوان این پنج اثر است.


همچنین تازه ترین اثر مرحوم حجت الاسلام فیرحی پس از مرگش با عنوان «دولت مدرن و بحران قانون» توسط نشر نی منتشر شد. این اثر بر مختصات موضوع قانون موضوعه و نسبت دولت جدید با شریعت در ایران معاصر تمرکز دارد. از نشر نی کتاب دیگری هم با عنوان «نظریه‌ شهود در پدیدارشناسی هوسرل» منتشر شده است. » این اثر نخستین اثر امانوئل لویناس و در واقع رساله‌ دکترای اوست. «نظریه‌ شهود در پدیدارشناسی هوسرل» توسط فرزاد جابرالانصار ترجمه شده است.


«وحدت وجود و نتایج آن از نگاه محی الدین ابن عربی» عنوان اثر دیگری است که علی شالچیان ناظر آن را گردآوری کرده و توسط انتشارات سلوک ما منتشر شده است. شالچاین در این اثر سعی کرده وحدت وجود را که از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بحث از مباحث عرفانی است، از نگاه محی‌الدین ابن عربی، تبیین کند و به نتایجِ علمی و عملی این دیدگاه نیز اشاراتی داشته باشد.


و در پایان اینکه پیشنهاد ما برای مطالعه آزاد در ایام آخر هفته برای شما که اهل فکر و اندیشه اید، مطالعه مطالب پایگاه «شعوبا»ست. این پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی در چند پرونده و گزارش مفصل به موضوع افغانستان و طالبان پرداخته است که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار