مهر گزارش می‌دهد؛

«اینفلوئنسرها» هم مانند کارگران مالیات می‌دهند

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی اینفلوئنسر هایی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا مالیات پرداخت می‌کنند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرنگار مهر، مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه ۱۴۰۰ در صحن مجلس، ماده‌ای را برای دریافت مالیات از اینفلوئنسرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند مصوب کردند. بر اساس این مصوبه مجلس درآمدهای کاربران دارای حداقل ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون بودجه، دستورالعمل اجرایی مربوط را تهیه و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی همچنین مکلف است لیست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آنها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

مکانیزمی که مجلس برای دریافت این مالیات دیده است، مکانیزم خود اظهاری است، یعنی شخص اینفلوئنسر باید درآمد خودش را اعلام کند و سازمان امور مالیاتی با کسب رضایت از مودی این عدد ادعا شده را برای همه آشکار کند

در این زمینه حمیدرضا سحری، پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابتکار مجلس برای دریافت مالیات از اینفلوئنسرها، گفت: شناسایی درآمدهای حاصل از تبلیغات برای کاربران حرفه ای شبکه‌های اجتماعی، قدمی مهم در معرفی این فعالیت‌ها به عنوان یک کسب و کار نوظهور است چراکه به مانند هر کسب و کاری این فعالیت‌ها نیز درآمد دارند و باید مالیات‌های مرتبط با پایه مالیاتی درآمدی را پرداخت نمایند. از طرفی این مالیات بستری برای تعامل دولت با این قشر است که هر دو گروه خواسته‌ها و مطالباتی دارند از جمله شفافیت درآمدی و پرداخت مالیات از سوی دولت و به رسمیت شناختن و حمایت‌های حقوقی و تأسیس صنف از سوی کاربران حرفه‌ای.

وی ادامه داد: مکانیزمی که مجلس برای دریافت این مالیات دیده است، مکانیزم خود اظهاری است، یعنی شخص اینفلوئنسر باید درآمد خودش را اعلام کند و سازمان امور مالیاتی با کسب رضایت از مودی این عدد ادعا شده را برای همه آشکار کند. از آنجایی که دارایی اینفلوئنسر ها وجهه شأن است، بنابراین دوست ندارند با خود اظهاری دروغین و فرار مالیاتی چهره خود را خراب کنند به دلیل اینکه این خود اظهاری باید در سایت برای همه قرار داده شود مردمی که در فضای مجازی پیگیر و دنبال کننده این افراد هستند قضاوت کننده خواهند بود؛ بنابراین الزام اجرای صحیح این طرح، خود مردم هستند و به نوعی خود کنترلی و نظارت جمعی اجرا می‌شود. در صورت بروز تخلف نیز این خود اینفلوئنسرها هستند که در معرض از دست دادن محبوبیت و کاربران دنبال کننده خود که مهمترین سرمایه آن‌ها است، قرار می‌گیرند.

اینفلوئنسرهای خارجی، طبق قوانین کشورهای خود مالیات بر تبلیغات پرداخت می‌کنند و در صورت عدم پرداخت این مالیات، مشمول مجازات فرار مالیاتی می‌شوند

سحری در پاسخ به این سوال که طبق مصوبه مجلس آیا اینفلوئنسرهای خارج از کشور معاف از مالیات هستند؟ گفت: مخاطب مجلس اینفلوئنسر های خارج از کشور نیست و در وهله اول گروه هدف، اینفلوئنسرهای داخل کشور هستند.

وی در پاسخ به این انتقاد که برخی می‌گویند مصوبه مجلس یک بدعت در حوزه مالیاتی است و در هیچیک از کشورهای جهان مشابه آن وجود ندارد، گفت: اینفلوئنسرهای خارجی طبق قوانین کشور خود، مالیات بر تبلیغات پرداخت می‌کنند و در صورت عدم پرداخت این مالیات، مشمول مجازات فرار مالیاتی می‌شوند.

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به صفحه‌های گروهی در فضای مجازی، عنوان کرد: صفحه‌های گروهی نیز تفاوتی با صفحه‌های شخصی نمی‌کند و این مالیات یا از جمیع هدایت کنندگان صفحه گرفته می‌شود یا از افراد حقیقی یا حقوقی خواسته می‌شود که برای طرف حساب با سازمان مالیاتی یک شخص را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه این مالیات در همه جای دنیا از جمله ترکیه، عربستان، امارات، انگلستان، آمریکا، استرالیا، کشورهای اسکاندیناوی و آفریقای جنوبی اخذ می‌شود، خاطرنشان کرد: دریافت این مالیات به دلیل اینکه مکانیزم آن خود اظهاری است، نیازی به بروکراسی خاصی ندارد و توسط مردم و رقبای این صفحات کنترل می‌شود و به سادگی قابلیت اجرا توسط سازمان مالیاتی با حمایت و هدایت مردم را دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار