افراط گرایی و تروریست در منطقه به روایت دزدان کارائیب

بر اساس اعلام کاخ سفید در دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، درباره مقابله با تهدیدات تروریستی از افغانستان گفتگو شده است.

 به گزارش ذاکرنیوز،میثم محمدی خبرنگار بین الملل/ در دیدار شامگاه جمعه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، طرفین درباره مسائل منطقه از جمله افغانستان گفتگو و تبادل نظر کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که در دیدار بایدن با محمد بن سلمان درباره حقوق زنان و دختران افغانستان برای برخورداری از حق کار و تحصیل گفتگو شده است. بهبود وضعیت حقوق بشر و مقابله با تهدیدات تروریستی از افغانستان نیز از موضوعات دیگر این گفتگو بوده است.

در اعلامیه‌ای مشترکی‌ که از دیدار رهبران آمریکا و عربستان سعودی منتشر شده، آمده است دو طرف درباره امنیت و ثبات در افغانستان و مبارزه مشترک با تروریسم منطقه‌ای تأکید نموده‌اند.

تحلیلگران وابسته به مقامات آمریکایی و سعودی بر این باورند که تمرکز مقامات سعودی و آمریکا بر مسئله تروریسم به این دلیل است که نگرانی‌ها از فعالیت‌های داعش و سایر گروه‌های افراطی در افغانستان افزایش یافته است.

همین عده می‌گویند تسلط طالبان بر افغانستان زمینه حضور گروه‌های افراطی را در این کشور فراهم کرده و این باعث نگرانی کشورهای همسایه و حوزه آسیای میانه شده است.

در همین حال شاخه خوراسان داعش تلاش‌های خود را برای هدف قرار دادن حامیان بالقوه در سراسر افغانستان و منطقه به منظور جذب پیکارجویان بیشتر افزایش داده است.

ابراز نگرانی بایدن و بن سلمان از آنچه آنان تهدیدات تروریستی نشأت گرفته از افغانستان می‌دانند، از مضحک‌ترین اظهار نظرها در دنیای سیاست است؛ در واقع صدای این دو، مصداق عینی دزدی هستند که صدا می‌زد: «آی دزد! دزد را بگیرید».

بخشی از اطلاعاتی که «ویکی لیکس»، در آستانه رقابت بین ترامپ و هیلاری کلینتون، با عنوان ایمیل‌های «پودستا» آن را منتشر کرد، بیانگر صریح این مطلب بود که عربستان یکی از کشورهای اصلی حمایت‌کننده از داعش است.

البته در همان زمان و در کمپین‌های انتخاباتی، ترامپ به صراحت، اوباما و وزیر خارجه وی، هیلاری کلینتون را مسئول مستقیم تشکیل و بزرگ کردن داعش معرفی کرده بود.

با این همه شواهد پیدا و پنهان، مبنی بر حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی متعدد از جمله داعش، زمانی که بایدن از خطر گروه‌های تروریستی که می‌تواند از مبدأ افغانستان تهدید کننده سایر کشورها باشد، ابراز نگرانی می‌کند، نمایشی مضحک از پیرمرد دموکرات را به نمایش می‌گذارد.

از سوی دیگر، ژست انسان‌دوستانه‌ای که بن سلمان نیز به خود گرفته است و از به خطر افتادن جان دیگران صحبت کرده، برای وی گزافه‌گویی به شمار می‌رود.

اینکه از یک‌سو با کمک‌های مالی هنگفت جیب گروهک‌های تروریستی را در نقاط مختف جهان از افغانستان تا نوار مرزی ایران، عراق، سوریه، لبنان و... پر کنی و از سوی دیگر از وجود چنین گروه‌هایی ابراز نگرانی کنی، تناقضی آشکار است که بعید می‌نماید گوش شنوایی برای جدی گرفتن آن پیدا شود، جز اینکه اسباب خنده عقلا را فراهم ساخته است.

آنچه در دیدار بایدن و بن سلمان در ریاض رخ داد، چیزی فراتر از وقاحت است که هم شریک دزد باشی و هم مثلاً رفیق قافله. این که یک مخالف سیاسی خود را در یک مرکز دیپلماتیک با اره تکه‌تکه کنی و به مدد دلارهای نفتی، بر آن سرپوش بگذاری و بعد در برابر دوربین‌های تلویزیونی لبخند انسان‌دوستانه تحویل مخاطب بدهی.

هر چند تشت رسوایی آل سعود به ویژه با رفتارهای بن سلمان در عرصه داخلی و خارجی، به ویژه با حملات وحشیانه به مردم مظلوم یمن، خیلی وقت است که از بام افتاده است، با وجود این، رفتارهای مکرری که هم‌پیالگی او را با رژیم کودک‌کش صهیونیستی نشان می‌دهد، تصویر بسیار واضح ضد اسلامی او را تکمیل می‌کند.

‏ سازمان هوانوردی عربستان در آستانه سفر جو بایدن به این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از این پس حریم هوایی عربستان به روی همه شرکت‌های هواپیمایی باز خواهد بود. اگر چه در این بیانیه به صورت مستقیم اسمی از اسرائیل برده نشده، اما این تصمیم بدان معناست که عربستان حریم هوایی‌ خود را به روی هواپیماهای غیرنظامی اسرائیل نیز باز می‌کند؛ رژیمی که با خوانش سعودی و آمریکایی، دولتی است که حق حیات دارد، اما در خوانش جهانی، رژیمی شرور و منشأ فتنه و آدم‌کشی است.

هر چند خیمه‌ شب‌بازی بایدن و بن سلمان در ریاض با شعارهای انسان‌دوستانه پایان یافته، اما باید دعا کرد که در عرصه میدانی و در کشورهای مختلف، مردم بیگناه از شر فتنه‌های آمریکایی و سعودی نیز در امان باشند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار