0 بازدید

‌‌تغییر رویکرد دشمنان ‌به جنگ فرهنگی‌ / باید مراقب نبرد سایبری باشیم

معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور تغییر رویکرد دشمنان از جنگ سخت به جنگ فرهنگی و ادراکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرچه به سمت جنگ نرم می‌رویم، کارکرد رسانه و صفحات اجتماعی بیشتر می‌شود، به طوری که کارکرد رسانه احتمالاً از نظامی پیشی بگیرد.
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری ذاکر به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، محسن محبی در جلسه شورای پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه «پدافند غیرعامل» یک دفاع غیر مسلح است اظهار داشت: تصور مردم دفاع مسلحانه است و باید ترس و دلهره از عنوان پدافند غیرعامل را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه این سازمان در سال 82 با فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد افزود: در سال 90 روز پدافند غیرعامل برای 8 آبان در تقویم کشوری ثبت شد و بهانه‌ای شد تا گزارش از اقدامات خود به مردم بدهیم.

معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور، با اشاره به اینکه کارگروه‌های مختلفی در حوزه صنعتی، سایبری، زیستی و... داریم ابراز داشت: سازمان پدافند غیرعامل از جنبه تنوع، سازمان بی نظیری است و به نوعی، دولتی در داخل دولت است.

وی با بیان اینکه هر آنچه که حمله و تهدید احتمالی بشر ساز است، مربوط به سازمان پدافند غیرعامل است، خاطر نشان کرد: اتفاقات طبیعی مانند سیل و زلزله و صاعقه که بشر در آن دخالت ندارد زیرمجموعه ستاد مدیریت بحران است.

محبی با اشاره به اینکه به دلیل تغییر نوع جنگ‌ها، باید نوع پدافندش هم تغییر کند گفت: دفاع نظامی، پدافند نظامی می‌طلبد و جنگ سایبری به پدافند سایبری نیاز دارد.

وی تغییر رویکرد دشمنان از جنگ سخت به جنگ فرهنگی و ادراکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: هرچه به سمت جنگ نرم می‌رویم، کارکرد رسانه و صفحات اجتماعی بیشتر می‌شود، به طوری که کارکرد رسانه احتمالاً از نظامی پیشی بگیرد و نیروی مسلح هم باید دفاع رسانه‌ای خوبی داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جنگ‌های آینده تمرکز بر شکاف‌های نسلی، قومی، مذهبی و زبانی دارد ابراز داشت: جنس کارها باید به سمت مدیریت افکار عمومی برود و مدیرت ادراک برود تا بتوانیم بر دشمن غلبه کنیم. نمونه جنگ ادراکی، آغاز جنگ 2003 آمریکا در عراق بود که بر اساس رویکرد رسانه‌ای بود و فاکس نیوز آمریکا ماشین رسانه‌ای غرب شد. این رسانه ارتباط مردم با حاکمیت را قطع کرد و آنچه فاکس نیوز گفته، دنیا به عنوان واقعیت قبول کرد. در این جنگ یکی از لشکرهای آمریکا در بیابان‌های آمریکا گم شد، اما چون اطلاع رسانی نشد و ماشین رسانه‌ای در دست فاکس نیوز بود، کسی خبردار نشد.

اهواز| پدافند غیرعامل اقدامات دشمن را بی‌اثر می‌کندمعاون سازمان پدافند غیرعامل‌‌: رزمایش‌های متعدد ‌سایبری در کشور اجرا می‌شودامام جمعه بوشهر: پیوست پدافند غیرعامل یکی از شاخص‌های مدیریت منابع انسانی است+ تصاویر50 رزمایش و مانور مختلف پدافند غیرعامل در استان سمنان اجرا می‌شودمعاون سازمان پدافند غیرعامل: تفکر دشمن براندازی نظام اسلامی ایران استمعاون سازمان پدافند غیرعامل در قزوین: تقویت تاب‌آوری اولویت پدافندی کشور است

وی با بیان اینکه جنگ آینده به سمت جنگ سایبری و رویکرد ترکیبی و ادراکی می‌رود اظهار داشت: آمریکا چند موضوع را به صورت ترکیبی علیه کشورها راه می‌اندازد و با مدیریت افکار عمومی، فضای مجازی را برای تقویت جنگ استفاده می‌کند. مردم منطقه اخیراً در برخی کشورها به دلیل مشکلات معیشتی به میدان آمدند ولی آمریکا این را از زاویه دید خود در رسانه‌ها منعکس می‌کند و افکار عمومی را مدیریت می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور، با تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگ ساز در جنگ‌های جدید نقش دارند، تصریح کرد: جنگ ادراکی اهمیت زیادی دارد و با فکر و عقیده و ذهن مردم کار می‌کند و بی صدا اثرگذاری می‌کند. مثلاً اخیراً شبهه‌ای در مورد امام حسین مطرح می‌کنند یا در مورد ظهور و... بیان می‌شود که با چنین شبهاتی اعتقادات بچه‌های ما را هدف قرار می‌دهند.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه در مواقع بحران مشکل اطلاع رسانی داریم و همه دارند در مورد آن بحران پاسخگو می‌شوند، گفت: باید بر اطلاع رسانی خود مدیریت کنیم و یک سخنگوی واحد انتخاب کنیم. در واقعه پلاسکو هرکسی از شهرداری، آتش نشانی، استانداری، مدیریت بحران و... حرف‌های خود را زدند و مردم سردرگم شدند اما در خارج از کشور شاهد مدیریت افکار عمومی در این حوزه بودیم.

محبی تصریح کرد: در مدیریت بحران، مدیرت افکار عمومی را از دست می‌دهیم و افکار عمومی از خارج مرزها مدیریت می‌شود. در عراق و لبنان افکار عمومی دارد از بیرون و حساب شده مدیریت می‌شود اما مردم عادی اطلاعی از این موضوع ندارند و بعضاً بازی می‌خورند.

وی آرامش بخشی در بحران را جزو الزامات مدیریت بحران و اطلاع رسانی عنوان کرد و افزود: در بحران آرامش بخشی را بلد نیستیم، خبرنگار در میدان، کشته‌ها را نشان می‌دهد در حالی که باید رسانه جامعه را آرامتر کند نه اینکه با تصور قهرمان سازی از خود، وضعیت را بحرانی‌تر کند، ما اکنون نیاز خبرنگار شرایط بحران هستیم که تربیت نکرده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: برای هر اقدامی در پدافند غیرعامل نیازمند پیوست فرهنگی هستیم، به عنوان مثال در مانور زیستی، باید پیوست فرهنگی ما این باشد که چگونه افکار عمومی و مردم را آماده کرده و با خود همراه کنیم یا چگونه اطلاع رسانی کنیم، چگونه مردم را آماده تخلیه از یک منطقه به دلیل تهدیدات زیستی یا شیمیایی کنیم که باید این موارد مورد توجه جدی قرار گیرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار