کلید مأرب در دست انصارالله یمن

یک رسانه عرب زبان در یادداشتی نوشت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله با تسلط بر رشته کوه‌های "البلق القبلی" و منطقه «البلق الاوسط» و کشیده شدن درگیری‌ها به کرانه شرقی سد مأرب؛ یکی از کلیدهای مهم این شهر را به دست آورده‌اند و این دستاوردها امکان قطع کردن تمامی راه‌های امدادرسانی و پشتیبانی از نیروهای ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی را برای نیروهای یمن فراهم کرده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه الأخبار لبنان در گزارشی درباره درگیری‌ها در مأرب یمن و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور نوشت: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ۷۲ ساعت گذشته کنترل تمامی سلسله کوه‌های البلق القبلی مشرف به شهر مأرب از ناحیه شمال غربی را به دست گرفتند و پس از درگیری‌های شدید با نیروهای دولت مستعفی یمن نبرد را به البلق الأوسط واقع در کرانه جنوبی سد مأرب کشاندند.

 این دستاورد پس از آن حاصل شد که نیروهای یمن تسلط حدود ۷۰ درصد از دریاچه سد مأرب را به دست گرفتند و پس از آن نبرد از شرق جبهه صراوح در غرب مأرب به دوردست‌ترین نقطه در جنوب شرق صراوح کشیده شد.

با توجه به اهمیت راهبردی کوه‌های البلق که زمینه تسلط بر منطقه "الطلعه الحمراء" و "تبه المصاریه" به عنوان آخرین مناطق در حومه مأرب را فراهم می‌کند، نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن تمامی توان نظامی خود را طی دو روز گذشته برای به دست گرفتن مجدد تسلط این مناطق به کار گرفتند؛ مناطقی که طی درگیری‌های شدید در روز شنبه توسط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آزاد شدند. این درگیری‌ها ۲۰ ساعت طول کشید و به کشته شدن فرماندهان نظامی بلند پایه نیروهای هادی منجر شد.

پیشروی جدید نظامی در حوالی شهر مأرب باعث شده است که خطوط دفاعی باقی مانده نیروهای هادی در درهم بشکند و آنها را دچار سردرگمی شدید بکند؛ چراکه این مناطق مهمترین مناطق برای حفاظت از مأرب هستند.

تسلط بر رشته کوه‌های البلق و کرانه شرقی سد مأرب، زمینه را برای ورود نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خط ارتباطی میان شبوه و مأرب را فراهم خواهد کرد تا تمامی خطوط امداد رسانی نظامی به نیروهای منصور هادی از استان‌های جنوبی و جبهه‌های جنوبی مأرب قطع شود.

در همین حال، یک منبع محلی نبرد و درگیری‌ها در جبهه‌های شرق صراوح را "ویرانگر" خواند و گفت که این درگیری‌ها باعث شد که نیروهای ارتش یمن تسلط مناطق راهبردی در در منطقه رشته‌کوه‌های البلق القبلی به دست بگیرند. علی‌رغم تلاش‌های ناامید کننده با پشتیبانی جنگنده‌های سعودی، درگیری‌ها همچنان ادامه دارند و تلاش نیروهای منصور هادی برای بازپس گیری مناطق از دست داده بی‌نتیجه بوده است.

این منبع در ادامه گفت که نیروهای ارتش یمن همچنین با مشارکت نیروهای قبایل مأرب طی یکشنبه تسلط منطقه "الأثله" در جنوب منطقه "الطلعه" را به دست گرفتند و در جبهه "الکاسره" و "وادی نخلا" نیز نیروهای منصور هادی به کشته شدن "عبد الله المرقشی" فرمانده جبهه الکاسره اذعان کردند و درگیری‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارتد و به نزدیکی دروازه غربی شهر مأرب کشیده شده‌اند.

همزمان با این پیشروی‌ها یگان موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شلیک چند موشک بالستیک طی دو روز گذشته پایگاه "صحن الجن" و مقر منطقه سوم نظامی نیروهای منصور هادی را از کار انداخت. این حملات نیروهای هادی را بر آن داشت تا در جستجوی مقرهای جایگزین در محله‌های مسکونی باشند.

نیروهای منصورهادی همچنین طی درگیری‌های مأرب شمار قابل توجهی از فرماندهان نظامی بلند پایه خود را از دست دادند؛ ازجمله این فرماندهان، عبد الغنی الشعلان، فرمانده نیروهای امنیتی ویژه وابسته به حزب اصلاح بود که برجسته‌ترین فرمانده حزب اصلاح یمن و حاکم محرمانه مأرب به شمار می‌رفت.

نیروهای هادی پس از کتمان خبر کشته شدن او، شنبه به این خبر اذعان کردند و مدعی شدند که وی طی دفع حمله نیروهای ارتش یمن در کوه‌های البلق کشته شده است اما منابع مختلف اعلام کردند که وی به همراه معاون و فرمانده تیپ مأموریت‌های ویژه دولت هادی و افسران دیگر وابسته به این دولت کشته شده است. برخی منابع نیز اعلام کردند که شعلان و همراهانش در یک عملیات اطلاعاتی دقیق توسط دستگاه اطلاعات صنعا در داخل شهر مأرب به هلاکت رسیده‌اند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار