کشورهای غربی کشتار مردم یمن را کافی دیدند؟

تهران – ایرنا- کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا که از حامیان اصلی دو کشور سعودی و امارات در جنگ یمن می باشند، گویا به نتیجه رسیده اند که کشتار مردم یمن و ویرانی این کشور تا به این حد کافی است و بهتر است این جنگ خانمانسوز پایان یابد.

 وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا روز جمعه در نشستی در پاریس بر همکاری و تلاش جهت پایان دادن به جنگ یمن توافق کردند؛ این کشورها همان کشورهایی هستند که با آغاز تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن که در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شد، تمام قد پشت متجاوزان سعودی – اماراتی قرار گرفتند و همه گونه تسلیحات به منظور برتری متجاوزان به آنها فروختند و در تحریم چند ساله این کشور اسلامی و فشار بر مردم مظلوم آن، سنگ تمام گذاشتند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از منابع خبری غربی، وزرای این چهارکشور غربی طی این نشست درباره تصمیم مشترکشان برای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس گفت وگو و با همکاری برای حمایت از تلاش‌های "مارتین گریفیث"، فرستاده سازمان ملل به یمن برای پایان جنگ و حل بحران انسانی توافق کردند.

این وزرا در عین حال از حمله اخیر انصارالله یمن به استان مأرب ابراز نگرانی کرده و از تمام طرف‌های یمنی و انصارالله خواستند "به شکل فعال و سازنده" وارد روند سیاسی شوند.

به دنبال همین نشست، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا با «محمد بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان درباره پایان جنگ یمن تلفنی گفت ‌وگو کرد.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته، به نقل از آستین آنچه «تغییرات اخیر در سیاست آمریکا در قبال ائتلاف سعودی در یمن» خوانده شده مورد تأکید قرار گرفته و درباره اهمیت اتمام جنگ یمن با محمد بن‌سلمان رایزنی کرده است.

این تماس تلفنی و قبل از آن نشست وزرای خارجه چهار کشور غربی در شرایطی انجام شده که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال پیشروی به سمت استان نفت‌خیز «مأرب» هستند و ارتش کمیته های مردمی یمن، به رغم افزایش حملات هوایی بمب افکن های سعودی خود را به نزدیکی مرکز این استان رسانده‌اند.

آمریکا، سازمان ملل متحد و ائتلاف سعودی با ادعای دروغین و متهم کردن دولت نجات ملی یمن به کارشکنی و عدم رغبت به راه حل سیاسی و آتش‌بس، از این دولت که انصارالله بخشی از آن است، خواسته‌اند به عملیات‌ خود در استان مارب پایان دهد.

این درخواست‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که جنگ ۶ ساله در یمن و محاصره همه جانبه دریایی، زمینی و هوایی این کشور از سوی ائتلاف عربی – آمریکایی  به سرکردگی آل سعود به ایجاد شرایط بحرانی در این کشور فقیر عربی منجر شده است.  

هرچند تجاوز به یمن در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" شروع شد، ولی این جنگ در دوران ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" و با حمایت‌های همه جانبه او بسیار شعله‌ور شد، اما در عین حال متجاوزان نتوانستند اهداف و نیات شوم خود را که همانا زیر سلطه بردن یمنی‌ها بود، در این کشور مقاوم پیاده کنند.

اما با روی کار آمدن "جو بایدن" رییس جمهوری جدید آمریکا، احتمال تغییر شرایط جنگ یمن و دست برداشتن واشنگتن از حمایت ها برای ادامه این جنگ زیاد شده، چراکه وی چه در دوران تبلیغات خود و چه پس از پیروزی در انتخابات، بارها اعلام کرده که اشتباهات دوران ترامپ درباره جنگ یمن را اصلاح خواهد کرد.

یکی از اقدامات دولت بایدن درباره جنگ یمن که از سوی "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه جدید آمریکا اعلام شد، مربوط به خروج نام «جنبش انصارالله» یمن از فهرست تروریسم می‌باشد که سه شنبه اجرایی شد، اقدامی که با بازخورد مثبت انصارالله مواجه گردید.

وی در این بیانیه تصریح کرد که «این تصمیم با توجه به شرایط وخیم انسانی در یمن اتخاذ شده است؛ ما به هشدارهای سازمان ملل متحد، گروه‌های بشردوستانه و اعضای کنگره از هر دو حزب و دیگران مبنی بر اینکه تروریستی اعلام شدن انصارالله می‌تواند اثرات ویران‌کننده‌ای بر دسترسی یمنی‌ها به کالاهای اساسی مانند غذا و سوخت داشته باشند، گوش فرا دادیم».

ترامپ رییس جمهوری سابق و جنگ طلب آمریکا در واپسین روزهای حضور خود در کاخ سفید در راستای خواسته‌های رژیم‌های متجاوز امارات و عربستان سعودی، جنبش انصارالله و برخی از رهبران این جنبش را در لیست تروریستی آمریکا قرار داده بود.

بیشترین ضرر مادی را در جنگ یمن، مردم مقاوم این کشور متحمل شده اند و می توان گفت که تقریبا تمامی زیرساخت های این کشور توسط بمباران های شش ساله رژیم آل سعود از بین رفته و این کشور به ویرانه تبدیل شده است و برای بازسازی آن به صدها میلیارد دلار نیاز می باشد که از عهده یمنی ها خارج است.

کشور عربستان متضرر دوم و پس از آن امارات است که صدها میلیارد دلار در این جنگ بی ثمر هزینه کرده اند، اما در این بین آمریکا و شماری دیگر از کشورهای غربی فقط از این جنگ سود برده اند، سودی که با نابودی جان و مال مسلمانان یمن رقم خورده و چرخ کارخانجات تسلیحاتی آنها و صنعت بانکداری صهیونیست ها رونق گرفته است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار