چرا حملات اخیر داعش در عراق افزایش یافت؟

یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق ضمن تشریح علل افزایش حملات داعش در عراق به حمایت خارجی گسترده از تکفیری‌ها در این کشور پرداخت.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از المعلومه، «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از روستاهای متروکه و دور افتاده به عنوان تهدید امنیتی در شرق عراق نام برد و افزود: حملات تروریستی به مناطق آزاد شده از لوث داعش در دیالی یا صلاح الدین یا حتی کرکوک در برهه اخیر، از روستاهای متروکه طراحی و اجرا شده است.

وی گفت: حمله اخیر به «حاوی العظیم» در شمال دیالی به علت وجود روستاهای متروکه است و تا زمانی که تصمیمی برای کنترل امنیتی این روستاها گرفته نشود، نمی‌توان انتظار ثبات را داشت.

حمایت نود درصدی خارجی از داعش

از سوی دیگر «عدی الخدران» از رهبران ائتلاف فتح عراق اعلام کرد: داعش بازیچه دست سرویس‌های اطلاعاتی بین المللی و منطقه‌ای است. هدف ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه از طریق برهم زدن اوضاع است.

وی افزود: خروج نظامیان آمریکایی از عراق به مثابه ضربه‌ای به همه گروه‌های تروریستی است که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی بین المللی حمایت می‌شوند.

الخدران تاکید کرد: نود درصد حمایت‌ها از داعش خارجی است و حملات اخیر تلاشی برای هم زدن اوضاع عراق قبل از انتخابات است.

وی گفت: عراق توان جنگی بالایی دارد و وجود حشد شعبی ضامن راهبردی امنیت ملی عراق است. داعش ضعیف است اما هنوز از حمایت گسترده کشورهایی برخوردار است که از آن برای اهداف شوم خود استفاده می‌کنند.

یک منبع امنیتی عراقی از تحرکات نظامیان آمریکایی در شمال عراق خبر داد و گفت: نیروهای ارتش آمریکا اقدام به گشت‌های شناسایی در روستای مرزی عراق و سوریه کرده‌اند.

این منبع بیان کرد: گشت‌های نیروهای آمریکایی شامل روستاهای مرزی در استان دهوک در نزدیکی گذرگاه «فیشخابور» با شمال سوریه و منطقه تحت کنترل شبه نظامیان «قسد» است.

منبع عراقی گفت: طی دو روز گذشته گشت‌های شناسایی انجام شده است و جدای از آن بالگردهای آمریکایی درمناطق مختلف اربیل و دهوک به پرواز درآمده بدون اینکه علت این تحرکات مشخص شود.

علت حملات به منطقه «حاوی العظیم»

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق گفت: منطقه «حاوی العظیم» در دورترین نقطه شمالی دیالی منطقه امنیتی بسیار مهم و راهبردی است.

وی افزود: این منطقه شاهد حملات مکرر داعش است که مخفیگاه‌هایی در مناطق نزدیک به صلاح الدین از جمله «المطیبجه والمیته» دارد.

الحسینی گفت: این خلاء امنیتی در نزدیکی صلاح الدین بر امنیت دیالی تاثیرگذار است زیرا داعش از آن به عنوان محلی برای حملات جنایتکارانه خود بهره می‌برد. حمله به «حاوی العظیم» از مناطق داخل صلاح الدین در نزدیکی دیالی رخ داده است.

وی بیان کرد: بخش مهم ثبات امنیت دیالی در حاوی العظیم منوط به ثبات روستاها و مناطق نزدیک به دیالی در صلاح الدین است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار