نشست سعودی-فرانسوی درباره لبنان در پاریس

مشاور دربار پادشاهی سعودی و مشاور رئیس جمهور فرانسه در خصوص تأثیرگذاری توافق ایران و عربستان بر انتخاب رئیس‌جمهور لبنان گفت وگو کردند.

 به گزارش ذاکرنیوز،«نزار العلولا» مشاور دربار  سلطنتی سعودی با «پاتریک دوریل» مشاور « امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در پاریس دیدار کرد.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت که نشست عربستان و فرانسه درمورد  روند انتخاب رییس جمهور در لبنان در کاخ الیزه در پاریس انجام شد.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه گذشته در جریان سفر خود به فرانسه و دیدار با مقامات این کشور، در خصوص مسائل مورد توجه دو کشور از جمله مسأله لبنان بحث و تبادل نظر کرده بود.

نشست نزار  العلولا و پاتریک دوریل در ادامه نشست ماه گذشته پاریس با حضور نمایندگان آمریکا، مصر، قطر و عربستان در خصوص نحوه رایزنی با طرف‌های لبنانی، برگزار شد.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع  آگاه از این پرونده نوشت که این دیدار در سایه تحولات اخیر بین ریاض و تهران و نحوه تأثیر گذاری آن بر پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان برگزار شد.

درحالی که سه ماه از سال جدید میلادی گذشته و قرار بود در ابتدای این سال دست کم لبنانی‌ها در حل بحران سیاسی خود گام پیشرفته‌ای بردارند، اما این کشور همچنان درگیر پرونده‌های متعدد در سطح سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و ... است.

پرونده ریاست جمهوری لبنان بعد از پایان دوره ریاستی میشل عون همچنان به بن بست رسیده و بیش از 10 جلسه پارلمان برای انتخاب جایگزین راهگشا نبوده است. اخیرا حزب الله و جنبش أمل به ریاست نبیه بری، «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المَرده را برای تصدی این پست معرفی کرده‌اند.

  

در سطح پرونده ریاست‌جمهوری هنوز بسیاری روی مداخله خارجی‌ها شرط‌بندی می‌کنند. درحالی که اجلاس 5 جانبه پاریس طی هفته‌های گذشته با حضور آمریکا و عربستان و قطر و مصر و فرانسه نتیجه ملموسی برای حل پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نداشت اما برخی طرف‌ها در داخل این کشور معتقدند که 5 بازیگر مذکور خارجی می‌توانند برای رسیدگی به بحران سیاسی لبنان به ویژه در سطح انتخاب رئیس جمهور به توافق برسند اما نیاز به تلاش و زمان و بحث بیشتر است. 

عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

به دنبال توافق عربستان سعودی و ایران به منظور احیای روابط قطع شده و تبادل سفرا و دیدار وزیران خارجه در روزهای آینده، منطقه غرب آسیا شاهد تحولات سریع بعد از این رویداد مهم است؛ رویدادی که خیلی‌ها را غافلگیر کرد و استقبال خیلی از کشورهای عربی، اسلامی و جهان را در پی داشت.

کشورهایی از جمله لبنان، مصر و اردن و ترکیه و عراق، بحرین و ... از توافق بین ایران و عربستان استقبال کردند. این درحالی است که یک مقام رسمی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید از توافق ریاض و تهران برای ازسرگیری روابط گفت: توافق سعودی و ایران قطعا بر امکان‌عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو تاثیر خواهد گذاشت.

«نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد که اثرات مثبتی که ممکن است از این توافق حاصل شود باید در کل منطقه از جمله لبنان بازتاب مثبتی داشته باشد. این توافق همچنین منجر به آرام کردن اوضاع و توقف مداخله بیگانگان در امور داخلی کشورهای منطقه می‌شود.

ناظران و تحلیلگران معتقدند این توافق علاوه بر یمن، با توجه به نفوذ و قدرت تهران و ریاض در بیروت، بر برون رفت از بحران لبنان تأثیر خواهد گذاشت و لبنانی‌ها بیش از همه خود را برای پیامدهای مثبت این توافق آماده می‌کنند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار