قوامی در نشست کمیسیون تلفیق:

فعالیت صلح آمیز هسته‌ای از پرداخت مالیات معاف شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ به تشریح جلسه این کمیسیون پرداخت.

فعالیت صلح آمیز هسته‌ای از پرداخت مالیات معاف شدبه گزارش ذاکرنیوز، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ در نشست این کمیسیون که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: به ملت بزرگ ایران درود می‌فرستم که حماسه بزرگی خلق کردند و انتقام سختی شروع شد تا ان شاءالله دشمنان بدانند رهبری و مردم دو عامل اصلی دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند.


او با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: این هفته پیشنهاد‌های الحاقی و تبصره‌های بودجه بررسی شد در تبصره ۵ از آنجایی که سازمان تأمین اجتماعی از دولت طلب دارد ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال آ‌ینده بابت این موضوع در قالب ارائه حق الامتیاز، تأمین خوراک و انرژی برای شرکت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با قیمت ترجیحی و واگذاری خانه‌های سازمانی دولتی مشخص شد.


قوامی بیان کرد: در مصوبه ۲ اختیارات افزایش بهای آب و برق و گاز برای شرکت‌های دولتی برای ایجاد هماهنگی بیشتر به هیئت وزیران سپرده شد تا از تصمیمات جزیره‌ای جلوگیری شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ تصریح کرد: معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی قرار شد در دستگاه‌های اجرایی شفاف تا مشخص شود که چقدر معافیت و تخفیفات گمرکی ارائه می‌شود.


او گفت: به سازمان انتقال خون اجازه داده شد تا درآمدش اختصاصی تلقی شود و به این سازمان برگردد همچنین تعرفه آب شرب عشایری در گذشته مانند آب شهری محاسبه می‌شد که باعث فشار به این قشر می‌شد لذا قرار شد تا در سال ۹۹ تعرفه آب عشایر مانند روستا‌ها محاسبه شود.


قوامی خاطرنشان کرد: برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشخص شد که این اقشار از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی عوارض شهرداری و آب و برق و گاز برای یک بار معاف شوند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ تصریح کرد: واردات خودرو‌های سبک و سنگین و ماشین آلات معدنی با اولویت هیبریدی با منشأ ارز خارجی شد تا شرکت‌های معدنی فرصت داشته باشند که به فعالیت سازندگی خود بپردازند.


او گفت: دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی بر اساس قانون پیش از این ۳ درصد از درآمد اختصاصی آنها پرداخت می‌شد که قرار شد درآمد‌ها دانشگاه‌ها اختصاصی محاسبه شود و از این پرداخت مستثنی شوند.


قوامی اظهار کرد: ما در سال‌های قبل برای مشمولان سربازان غایب تسهیلاتی ارائه می‌کردیم تا بدهی خود را به صورت اقساطی بپردازند، بنابراین در سال ۹۹ نیز این امکان فراهم شد که کسانی که همچنان اقساط خود را نپرداخته‌اند فرصت داشته باشند تا پایان سال ۹۹ این کار را انجام دهند در غیر این صورت جزو غایبان محسوب خواند شد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ بیان کرد: همچنین مصوب شد که درآمد شورا‌های حل اختلاف و سازمان انتقال خون اختصاصی تلقی شود همچنین معین شد برای ورزشکاران تیم ملی که با مجوز وزارت ورزش به سفر‌های خارجی می‌روند عوارض خروج را با نرخ اولیه بپردازند.


او خاطرنشان کرد: برای حمایت از فعالیت‌های صلح آ‌میز هسته‌ای کشور و در راستای حمایت از بیانیه دولت در برداشتن گام پنجم معین شد که شرکت مالی تخصصی سوخت هسته‌ای مکلف به توسعه و تسریع در اجرای طرح‌های مواد معدنی و محصولات جانبی به ویژه کیک زرد با منشأ داخلی و خارجی شد و همچنین درآمد‌های حاصله شرکت از تقسیم سود دولت معاف شد و مالیات آن صفر خواهد بود.


قوامی بیان کرد: وزارت نیرو مشکلاتی در خصوص ارائه طرح‌های آبرسانی دارا بود و ما اجازه دادیم که شرکت‌های آب و فاضلاب هزینه‌های انجام شده خود را در قیمت تمام شده خدمات محاسبه کند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ افزود: همچنین برای اجرای بهتر طرح کاداستر نیم درصد درآمد حق الثبت اضافه شد و درآمد حاصل به صورت اختصاصی در اختیار اداره ثبت اسناد و املاک قرار بگیرد.


قوامی گفت: برای اینکه شفافیت تراکنش‌های بانکی به منظور مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شود بانک‌ها و موسسات غیردولتی مکلف شدند تا پایان خرداد سال ۹۹ حساب‌های فاقد شناسنامه شهاب متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و ایرانی را مسدود کنند و از ارائه هرگونه خدمات به آن‌ها خودداری کنند. بانک مرکزی نیز باید ضمن نظارت به عملکرد بانک‌ها و موسسات از ارائه هرگونه خدمات در سامانه تسویه و حساب به حساب‌های فاقد شهاب بپرهیزد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ بیان کرد: شرکت‌های خدمات پرداخت مکلف شدند تا پایان مرداد ۹۹ از ادامه فعالیت پرخطر و غیرمجاز خودداری کنند همچنین از ابتدای تیر ماه سال ۹۹ تراکنش‌های بانکی به استثنای تراکنش‌های مبتنی بر کار مستلزم اثبات بابت دریافت کننده و پرداخت کننده می‌شود.


او گفت: بر اساس بند الحاقی کمیسیون تلفیق واحد‌های مسکونی و خودرو‌های سواری و وانت‌های دو کابین در سال آینده مشمول پرداخت مالیات می‌شوند که واحد‌های مسکونی که تا ۱۰ میلیارد ریال قیمت دارند از مالیات معاف خواهند بود.


او ادامه داد: املاکی که از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد ریال قیمت دارند باید به نسبت یک در هزار به صورت سالانه مالیات بپردازند به این معنا که خانه‌های تا سقف ۱۰ میلیارد ریال از مالیات معاف شوند.


قوامی افزود: همچنین برای واحد‌هایی که ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان قیمت دارند دو درصد مالیات مشخص شد به عنوان مثال فردی که خانه‌ای به قیمت ۲۵ میلیارد دارد باید سالانه ۱۵ میلیون تومان مالیات بپردازد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ اظهار کرد: خانه‌های ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت ۶۰ میلیون مالیات، املاک ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت ۱۴۰ میلیون تومان مالیات به صورت سالانه خواهند بود.


او تأکید کرد: لازم به ذکر است که خودرو‌های دارای قیمت تا یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند، اما خودرو‌های ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان مشمول پرداخت ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان مالیات در سال، ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان مشمول پراخت ۱۵ میلیون تومان مالیات و خودرو‌های دارای قیمت ۳ میلیارد به بالا نیز باید ۳۰ میلیون تومان مالیات به صورت سالانه پرداخت کنند. لازم به ذکر است که مسکن‌های در حال ساخت و خودرو‌هایی که در سال ۹۹ ثبت مالکیت می‌شوند مشمول مالیات نخواهند بود.


قوامی گفت: همچنین املاک و خودرو‌های دولتی از مالیات معاف هستند و خودرو‌هایی که هنوز در نمایندگی‌ها هستند و به فروش نرسیده‌اند مشمول مالیات نمی‌شوند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ افزود: ۶۲ هزار خودروی بالای ۱ میلیارد تومان در کشور وجود دارد که مالیات دریافتی از آنها به پایه مالیاتی کشور اضافه می‌شود و اگر صاحبان چنین املاک و خودرو‌هایی از پرداخت مالیات سرباز بزنند مشمول جریمه و بدهی مالیاتی خواهند شد.


او بیان کرد: همچنین به جرایم رانندگی ۲ درصد اضافه می‌شود و این درآمد به افراد ضایعه نخاعی و بهزیستی و کودکان کار تعلق می‌گیرد.


قوامی بیان کرد: معین شد که ۱۰ ریال به تعرفه پیامک‌ها اضافه شود و در اختیار بهزیستی و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق یابد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ اظهار کرد: بانک ایران ونزوئلا مانند بانک صادراتی از سود ناشی از تسعیر ارز معاف خواهد بود، همچنین شرکت ملی نفت ایران مکلف است ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر از محل خوراک تحلیلی به پالایشگاه‌ها را تأمین و در اختیار دستگاه‌های اجرایی به منظور اختصاص ۴۸ درصد آسفالت شهری، ۱۷ درصد معابر شهر‌هایی با جمعیت ۵۰ هزار نفر، ۱۱ درصد عملیات خاک پوش، ۱۹ درصد آسفالت معابر و ۵ درصد به نوسازی مدارس و دانشگاه‌های فرهنگیان اختصاص دهد.


او اذعان کرد: کمیسیون از امروز بخش درآمد‌ها را به اتمام رسانده و وارد بخش هزینه‌ای شده است، البته به کمیسوین تلفیق اجازه داده شده که بخشی از ناترازی‌های درآمدی را اصلاح کند. همچنین تبصره ۴ مربوط به برداشت از صندوق توسعه ملی و تبصره ۱۴ مراعا مانده است.


قوامی در پایان خاطرنشان کرد: در بررسی بخش هزینه‌ای که صبح امروز صورت گرفت قرار شد هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی و اقدمات گرمایشی در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گیرد.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار