طرح 5 مرحله‌ای اردن برای حل پرونده سوریه

اردن از یک طرح غیر رسمی 5 مرحله ای برای حل پرونده سوریه رونمایی کرد.

به گزارش ذاکرنیوز ، پایگاه خبری «العربی الجدید» اعلام کرد که توسط منابعی در واشنگتن به نسخه‌ای از طرح پیشنهادی اردن درباره پرونده سوریه دست یافته است.

بر اساس این گزارش، پیشنهادی که اردن تحت عنوان یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه ارائه کرده نشان می‌دهد که تلاش برای تغییر دولت در سوریه بی تاثیر بوده و باید از روش جدیدی با مسئله سوریه تعامل کرد. این روش بر مبنای باز کردن درب تعامل با دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بر مبنای اصل «گام به گام» است.

منابع مذکور در واشنگتن در ادامه به العربی الجدید اعلام کردند که این طرح اردن با وجود تلاش‌های فراوان این کشور برای حمایت کشورهای مختلف از آن مورد استقبال آمریکا و کشورهای اروپایی قرار نگرفت. اردن همچنین اعلام نکرد که کدام کشورهای عربی در این طرح مشارکت خواهند کرد.

العربی الجدید افزود، طرح مذکور اردن شامل پنج صفحه است که بر این اصل بنا شده که تغییر نظام در سوریه یک طرح شکست خورده و بی‌تاثیر است و طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت باید یک راه حل سیاسی برای مسئله سوریه پیدا کرد و البته هنوز پیشرفت ملموسی در این زمینه وجود ندارد.

در این طرح آمده است که رویکرد کنونی در تعامل با مسئله سوریه هزینه بالایی دارد و این رویکرد در چندین جهت از جمله در سطح انسانی شکست خورده و آسیب‌های زیادی به سوری‌ها و نیز آوارگان این کشور وارد کرده است. همچنین پرونده تروریسم در سوریه به پایان نرسیده و هسته‌های داعش در حال بازیابی فعالیت‌ها و تواناییهای خود هستند.

 به طور کلی این طرح غیر رسمی اردن شامل پنج مورد است:

-ایجاد یک رویکرد تدریجی برای رسیدن به راه حل سیاسی درباره مسئله سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت.

-حمایت از رویکرد جدید در قبال سوریه در سطح منطقه‌ای و بین المللی .

- تلاش برای توافق با روسیه درباره این رویکرد.

-توافق درباره ساز و کار تعامل با نظام سوریه.

- اجرای طرح.

در این طرح آمده است که جلب رضایت روسیه برای حمایت از این رویکرد عامل موفقیت آن خواهد بود و تعیین زمینه‌های مشترک با روسیه برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه ضروری است.

طرح جدید اردن همچنین به 4 مورد پردازد که به شکل تدریجی باید اجرا شود.

-مورد اول مربوط به مسائل بشردوستانه است که شامل موافقت دمشق با رسیدن کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزهای سوریه می‌شود و سازمان ملل باید اجازه دسترسی به همه مناطق سوریه را داشته باشد. همچنین ساز و کاری برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان آغاز می‌شود و جامعه بین المللی همزمان با آغاز بازسازی مناطق آسیب دیده کمک‌های دارویی نیز به سوریه می‌فرستد.

-مورد دوم در سطح سیاسی بوده و بر ضرورت تسریع در روند تدوین قانون اساسی جدید و آزادی زندانیان سیاسی و همچنین موافقت با یک دولت انتقالی فراگیر و اجرای انتخابات تحت نظر سازمان ملل تاکید می‌شود. در مقابل، تحریم‌ها علیه سوریه به شکل تدریجی رفع شده و این کشور بعد از  تجدید روابط خود با کشورهای جهان جایگاه خود را در اتحادیه عرب بازمی یابد.

-مسئله سوم به بحث مبارزه با تروریسم مربوط می‌شود که بر اساس طرح اردن سوریه باید با ائتلاف بین المللی در این زمینه در شرق و جنوب سوریه همکاری داشته باشد و در مقابل جامعه بین المللی در مقابله با تروریست‌ها در شمال غرب سوریه با دمشق همکاری می‌کند.

- در پایان به خروج نیروهای غیرسوری از خاک این کشور و کاهش تعداد نیروهای روسیه به تعدادی که قبل از 2011 بود، اشاره شده که در مقابل آن جامعه بین المللی از تسهیل توافق سوریه با نیروهای کُرد درباره وضعیت شمال شرق این کشور و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه حمایت می‌کند. همچنین با تقویت همکاری امنیتی سوریه با کشورهای همسایه تجاوزات هوایی به سوریه از جانب رژیم صهیونیستی و ائتلاف بین‌المللی متوقف می‌شود.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار