سنگ های پیش روی واحدهای تولیدی خراسان شمالی

موضوع نامگذاری سال‌ ها که به عنوان سنتی حسنه از سوی رهبر معظم انقلاب پایه گذاری شده است، مساله‌ای است که تاثیر به سزایی در رشد و توسعه کشور می گذارد. درواقع نامگذاری‌ سال ها هم هدف و راهبرد را تعیین می کند و هم سبب انسجام ملی برای رسیدن به پیشرفت و تعالی می شود.

امسال با عنوان"تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" اعلام شد تا هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی دست به دست بکدیگر دهند تا با انسجام صورت گرفته اقتصاد کشور را مقاوم تر کنند و از وابستگی خارج شوند که در این زمینه تعدادی از تولیدکنندگان واحدهای صنعتی خراسان شمالی تعدادی از موانع پیش روی خود را اعلام کرده اند که برای رفع آن ها نیازمند حمایت های بیشتر و مانع زدایی هستند.

تت

تولیدی که به خاطر برون سپاری ارزی کاهش یافت

جاجرمی مدیر عامل واحد تولیدی صادرات محور گلچین فوم خراسان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه موانع زیادی بر سر راه تولید وجود دارد، گفت: تحریم ها چندین سال است که بر کشور حاکم بوده و تاثیرات بدی نیز بر واحدهای تولیدی گذاشته است اما واحدهای تولیدی با سختی هایی که تحریم ها بر آن ها حاکم کرده است ادامه کار داده اند و همیشه به دنبال پیدا کردن بازار در سایر کشورها بوده اند.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که تحریم ها برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده موضوع انتقال ارز است که تا سال ۹۷ بالاخره انتقال ارز صورت می گرفت اما به صورت دستی و چمدانی اما از آن زمان به بعد موضوع بازگرداندن ارز به دولت مطرح شد که عملا این امر با توجه به اینکه جابجایی ارز به صورت چمدانی صورت می گرفت، محقق نیست.

وی با تاکید بر اینکه موضوع برون سپاری ارزی نوعی خود تحریمی است، ادامه داد: این امر موجب شده است تا با بازارهایی که با آن ها مراوده داشته ایم و ارز را به صورت چمدانی جابجا می کردیم دیگر نتوانیم کار کنیم و محصولات تولیدی خود را به آن مناطق ارسال کنیم.

این تولید کننده صادرات محور بیان کرد: پیامد از دست دادن بازارها کاهش تولید و آسیب رسیدن به اشتغال بود و همین امر موجب شد تا فشار خیلی زیادی به این واحد تولیدی وارد شود، اما با پیگیری و تلاش خیلی زیاد انجام شده دوباره موفق شدیم تا بازارهای جدیدی را در کشورهایی همچون ترکیه و عراق پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ابلاغ تعدادی از این بخش نامه ها، کار کارشناسی برای آن ها صورت نگرفته است و یا نظر خواهی با بخش خصوصی انجام نشده که تمامی آن ها دست به دست یکدیگر می دهد تا به حوزه تولید آسیب وارد شود.

وی در ادامه قیمت مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات این واحد تولیدی اعلام کرد و گفت: متاسفانه مواد اولیه ای که به دست این واحد تولیدی می رسد بالاتر از قیمت بازار جهانی است و نتیجه آن این است که قیمت تمام شده آن بالا رود که بالاتر از قیمت کالاهای تولیدی رقبای ما است در نتیجه این امر نیز زمینه ساز پرکشیدن مشتریان ما در بازارهای هدف است.

جاجرمی با بیان اینکه رقبای ما رقبای بین المللی هستند، گفت: رقبای ما مواد اولیه را با قیمت ۱۶۶۰ تا ۱۷۰۰ دلار می خرند این در حالی است که ما با قیمت ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار می خریم و همین مشکل موجب شده تا قیمت کالای تمام شده ما در بازار جهانی بالاتر باشد.

وی در ادامه اظهارکرد: در بانک مرکزی سامانه ای طراحی شده است که افرادی که باید تعهدات ارزی خود را رفع کنند و افرادی که این تعهد را رفع کرده اند، نام آن ها اعلام می شود اما این سامانه به روز نیست.

وی توضیح داد: بعد از اینکه فرد تعهد ارزی خود را رفع کرد باید بعد از سه ماه در این سامانه گزارش آن اعلام شود اما این مدت زمان به پنج و حتی بیشتر از آن طول می کشد و همین امر سبب می شود تا ارزش افزوده ای که اداره مالیاتی باید به واحد تولیدی بابت خرید مواد اولیه پرداخت کند، پرداخت نکند.

کارشکنی هایی که موجب متضرر شدن میلیاردی واحدهای تولیدی می شود

علیزاده مدیر عامل واحد تولیدی آذین فورج اسفراین نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی به جزء مشکل چیز دیگری ندارند، گفت: در این واحد تولیدی قطعات فولادی مورد استفاده در صنایع خودرویی، نفت و گاز، ریلی، نیروگاهی و معادن تولید می شود که ظرفیت تولید آن ۱۲ هزار تن قطعه در سال است که به دنبال توسعه آن هستیم.

وی افزود: برای اجرای طرح توسعه باید از بانک آینده تسهیلات دریافت می کردیم ولی با کارشکنی های زیادی از سوی بانک مواجه بودیم بطوریکه ماشین آلاتی که باید با ارز ۱۵ هزار تومانی خریداری می شد با ارز ۳۳ هزار تومان خریداری شد.

وی با بیان اینکه این واحد تولید به صورت همزمان با یک شرکت ترکیه ای در حال خرید این ماشین آلات بود، ادامه داد: شرکت تولیدی ترکیه ای در همان زمان ماشین آلات را خریداری و تولید خود را شروع کرد اما شرکت آذین فورج هنوز درگیر حمل ماشین آلات و ... است.

به گفته علیزاده اگر طرح توسعه ای در این واحد تولیدی اجرایی شود میزان تولید این قطعات مهم به ۴۰ هزار تن خواهد رسید و نکته مهم این است که شرکت آذین فورج به علت تاخیر بانک مذکور در پرداخت تسهیلات ۱۵۰ میلیارد تومان متضرر شد.

وی به تامین مواد اولیه این واحد تولیدی نیز اشاره و بیان کرد: مواد اولیه این واحد تولیدی از طریق دو شرکت تامین می شود اما برای تامین آن باید مقداری از وجه به پیش پرداخت شود و مابقی وجه نیز به صورت نقدی پرداخت گردد اما کالای تولیدی را به صورت نسیه به فروش می رسانیم و پول آن نیز هر زمانی که مشتری دوست داشته باشد به حساب شرکت بازمی گرداند.

وی خاطرنشان کرد: بروکراسی اداری خیلی زیاد است و تا زمانیکه می خواهیم کاری انجام دهیم نفسمان سیاه می شود و زمان گرفتن مجوز از زمان اجرای کار، زمان بیشتری را می گیرد.

تامین مواد اولیه از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی

علی اصغر رضازاده معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی متفاوت است، گفت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از جمله مشکلاتی هستند که بیشتر واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند.

وی افزود: از سوی دیگر تسهیلاتی که از سوی بانک ها به واحدهای تولیدی برای اجرای اموری همچون به روزرسانی ماشین آلات و اجرای طرح های توسعه پرداخت می شود با نرخ ۱۸ درصد است که رقم بالایی می باشد و در تولید از آن استقبال چندانی نمی شود.

وی ادامه داد: اما مهمترین مشکلی که در حال حاضر واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند مشکل تامین مواد اولیه است که نیازمند نقدینگی بالایی است.

رضازاده توضیح داد: واحدهای تولیدی که مواد پتروشیمی استفاده می کنند باید آن را از بورس فراهم کنند که در بورس نیز به اندازه نیاز واحد صنعتی عرضه نمی شود.

وی بیان کرد: شرکتی همچون کیمیای صبا در اسفراین که محصول شمش فولادی را تولید می کنند نیز با مشکل تامین مواد اولیه مواجه است چراکه آهن اسفنجی ماده مورد نیاز این شرکت است و از خارج تامین می شود و روزانه به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ آهن اسفنجی نیاز دارد اما حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن به این واحد تزریق می شود و همین عوامل موجب کاهش تولید می شود.

خرید نقدی مواد اولیه و فروش نسیه محصول، نقدینگی واحدها را کاهش داده است

سیاوش وحدت مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، قیمت بالای مواد اولیه و کمبود آن، کمبود نقدینگی از مهمترین عواملی هستند که موجب شده تا تعدادی از واحدهای کوچک و متوسط تولیدی در این استان راکد شوند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند خرید نقدی مواد اولیه و فروش نسیه محصول است که سبب می شود تا نقدینگی واحد تولیدی به شدت کاهش یابد که متاسفانه تحریم و بالارفتن ارز مهمترین عواملی هستند که موجب شده تا این مشکلات به وجود آید.

وی در ادامه تصریح کرد: باید برخی از قوانین و مقررات تسهیل شود و باید با نگاه تولیدی، بخش نامه تنظیم و مصوبات مصوب شوند و کمتر با دید دولتی انجام شود و باید نگاه ها به صورت حمایتی شود.

وحدت تاکیدکرد: در همین زمینه شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی به منظور حمایت از واحدهای تولیدی تا جاییکه امکان دارد در واگذاری ها با سرمایه گذار همراهی خواهد داشت و از سوی دیگر در بخش اقساط نیز به تولیدکنندگان کمک خواهد کرد.

وی گفت: حمایت از تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه ها، آموزش و ... از دیگر اقداماتی است که توسط این شرکت انجام خواهد شد.

موضوعات مربوط به موانع تولید در کارگروه های ملی رفع موانع تولید جدی پیگیری شود

محمد وحیدی نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: تشکیل شورای عالی مسکن ملی، از برنامه‌های مهم مجلس در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی با اشاره به اعلام شعار《تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها》 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال ۱۴۰۰، بیان کرد: اهتمام جدی به شعارهای سال که از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری می شود سبب می شود تا به هیچ کشوری وابسته نباشیم.

وحیدی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در سراسر کشور به حداکثر ظرفیت خود نرسیده‌اند، اظهار کرد: اگر واحدهای صنعتی به حداکثر ظرفیت خود برسند به طور قطع سهم بسیار خوبی در ایجاد اشتغال خواهند داشت و در این خصوص نیاز است که ملاحظات مناسبی در سیستم‌های بانکی برای واحدهای صنعتی و تولیدی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید به حل مشکل تامین مواد اولیه کارخانجات تصریح کرد: بسیاری از کارخانجات در تامین مواد اولیه مشکل دارند که باید در این خصوص از ظرفیت پتروشیمی و صنایع تبدیلی استفاده شود.

وحیدی با اشاره به کارگروه رفع موانع تولید در سطح استانی و ملی، بیان کرد: موضوعات مربوط به موانع تولید نیاز است که به صورت جدی‌تر در کارگروه رفع موانع تولید در سطح ملی بررسی شود و موضوعات استانی نیز به این کارگروه منتقل شود که در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث تولید است.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واسطه‌ها در تولید سود بسیار خوبی را به دست می‌آورند، اظهار کرد: مالیات باید در خط نهایی دریافت شود که قانون مربوط به این موضوع در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اما سازمان امور مالیاتی کشور عملکرد غلطی را در این خصوص اجرا کرده است و چرخه معیوب اخذ مالیات بر ارزش افزوده آسیب جدی به تولید کنندگان وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رفع موانع تولید تنها به قانون‌گذاری مربوط نمی‌شود، تصریح کرد: رفع موانع تولید باید در اجرا نیز عملیاتی شود و اگر می‌خواهیم موانع تولید در استان را رفع کنیم باید زنجیره تولید را در استان به طور کامل ایجاد کنیم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در صنعت پتروشیمی در برخی از تولیدات چرخه پایین دستی شکل نگرفته است، افزود: اگر چرخه‌های پایین دستی در صنعت به خوبی در استان شکل می‌گرفت شاهد رونق بازار تولید و ایجاد اشتغال مناسب در استان بودیم.

وحیدی با تاکید بر اینکه جهش تولید به درستی محقق نشده است، افزود: اگر جهش تولید در کشور اتفاق می‌افتاد، آثار آن در معیشت مردم به خوبی مشاهده می‌شد.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار