در نشست ائتلاف «ادارة الدولة» عراق چه گذشت؟

شب گذشته نشستی با حضور رهبران سیاسی عراق برگزار شد که در آن موضوعات متعددی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ذاکرنیوز، نشست گسترده ائتلاف «ادارة الدولة» با حضور سران سیاسی عراق برگزار شد. این نشست در دفتر «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق برگزار شد. «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق و «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق نیز در این نشست حضور یافتند.

در این نشست، اوضاع سیاسی و وضعیت امنیتی عراق و نیز اقدامات اخیر دولت برای مقابله با بحران افزایش قیمت دلار در عراق بررسی شد.

نخست وزیر عراق که در این نشست حضور داشت، شرح مفصلی از راهکارهای دولت برای کاهش تاثیر افزایش قیمت دلار بر گروه‌های فقیر و به حاشیه رانده شده ارائه داد.

از طرفی دیگر حاضران در این نشست، مهم ترین قوانینی که باید در پارلمان تصویب شود از جمله بودجه فدرال و همچنین قوانینی که با معیشت مردم در ارتباط است را بررسی کردند.

عراق اخیرا شاهد افزایش بهای دلار و ریزش دینار بوده است و بانک مرکزی عراق این افزایش را «ناچیز» توصیف کرده و دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای گفته است که افزایش نرخ ارز «امری موقت» است و «وضع مالی عراق در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

 افزایش تدریجی بهای دلار در عراق بعد از آن آغاز شد که بانک مرکزی عراق در نتیجه تحریم وزارت خزانه داری آمریکا، چندین بانک و موسسه مالی این کشور را به بهانه احتمالی تامین مالی تروریسم از ورود به خرید و فروش ارز منع کرد.

«ابراهیم السکینی» یکی از سران ائتلاف «دولت قانون» عراق به ریاست «نوری المالکی» پیشتر گفته بود: آمریکا در سیاست بانک مرکزی عراق با حذف برخی بانک ها از عملیات ارزی دخالت و تلاش می‌کند در دولت محمد شیاع السودانی، تنش ایجاد کند.علت افزایش نرخ ارز اخیر در عراق دخالت های آمریکا است اما دولت السودانی در روزهای آینده بر اوضاع مسلط خواهد شد تا به وضعیت سابق برگردد. سیاست آمریکا در ایجاد تنش به صورت غیرمستقیم علیه دولت السودانی است و تلاش های دیگری هم در راستای هدف قرار دادن دولت السودانی از سوی آمریکا شاهد هستیم.

حرف و حدیث‌ها در عراق درباره لزوم انجام اصلاحات در قانون اساسی

«العربی الجدید» در گزارشی آورده است: حرف و حدیث‌ها در عراق درباره لزوم انجام اصلاحات در قانون اساسی برای حل مشکلات مربوط به تصمیمات قضایی پس از برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید و نیز بازیابی اعتماد مردمی به ساختار کنونی، دوباره مطرح شده است.

کشور عراق ,

علیرغم اینکه پارلمان عراق در سال 2019 میلادی کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی در پی اعتراضات مردمی تشکیل داد، اما این کمیته به دلیل فشارهای سیاسی احزاب حتی یک گام نیز در این مسیر پیشرفت نداشته است.

در همین رابطه، «سید عمار حکیم»، رئیس جریان ملی حکمت روز شنبه گذشته از گروه‌های سیاسی خواست در برخی بندهای قانون اساسی بازنگری کنند و وی این امر را «ضروری» خواند.

این رسانه آورده است: دیدگاه‌های سیاسی درباره بندهای که نیاز به اصلاحات دارد، متفاوت است از جمله قانون دادگاه عالی فدرال به عنوان بالاترین دادگاه مسئول حل و فصل منازعات قانونی، اصلاح نظام حکمرانی و تبدیل آن از «نظام پارلمانی» به «نظام ریاستی یا شبه ریاستی»، قانون «بازپرسی و عدالت»، قانون نفت و گاز، بندهای مربوط به استان‌ها، بند 140 قانون اساسی درباره مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل، قانون سازمان‌های مستقل، اختیارات نخست‌وزیر نظیر انتخاب وزرا، برکناری آنها و استانداران.

پیش از این، «فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی عراق هم در پی بندهای قابل تفسیر متفاوت در قانون اساسی و تشدید اختلافات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت جدید، خواستار بازنگری و اصلاح قانون اساسی شده بود.

«زیدان» با اذعان به وجود اشتباهاتی در تفسیر برخی قوانین از جمله قانون دادگاه فدرال که منجر به بروز مشکلاتی پس از انتخابات اخیر شد، گفت: قانون اساسی تاکنون چندین بار نقض شده است.

در همین رابطه، قاضی «وائل عبداللطیف»، یکی از اعضای کمیته نگارش قانون اساسی عراق گفت: قانون اساسی از سوی احزاب متنفذ بارها مورد نقض و تفسیرهای مختلف قرار گرفته است؛ امری که مستلزم انجام اصلاحات در برخی بندها از جمله بند 140 قانون اساسی است همچنین بندهای مربوط به انتخاب روسای پارلمان، جمهور و دولت به دلیل توافقات سیاسی، نقض شده است.

برگزاری نشستی با هدف آمادگی برای انتخابات ششم پارلمان اقلیم

پارلمان اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد: در نشستی با حضور ریاست پارلمان و سران جناح ها درباره اقدامات قانونی برای تسریع مراحل و آمادگی برای انتخابات ششمین دوره پارلمان اقلیم کردستان بحث و تبادل نظر شد. ریاست پارلمان و سران جناح‌ها تاکید کردند که همگان به مدت قانونی تعیین شده برای برگزاری انتخابات، اصلاح قانون انتخابات و فعال‌سازی کمیسیون مربوطه متعهد هستند.

در این بیانیه آمده است: حاضران در یکی دیگر از محورهای این نشست، بر ایجاد بستر قانونی مناسب برای روند انتخابات تاکید کردند و رئیس پارلمان از آمادگی و اشتیاق سران جناح‌ها برای دستیابی به توافق مورد اجماع جناح‌های پارلمان تشکر و قدردانی کرد.

کشور عراق ,

در پایان این نشست مقرر شد ریاست پارلمان با توجه به نظرات و مشاهدات مطرح شده از سوی سران جناح ها، نقشه راه این اقدامات را تدوین و وظیفه پارلمان در خصوص انتخابات را اجرایی کند.

اربیل راه همگرایی با بغداد را در پیش گرفته است؟

«العالم الجدید» در گزارشی آورده است: اربیل اخیرا گام‌هایی برای پایان دادن به معادله سیاسی چند ساله مبتنی بر نزاع با بغداد برداشته و بر تمایل به تقویت یکپارچگی کشور و تقویت دولت مرکزی تأکید کرده است.

در هفته‌های اخیر، اقلیم کردستان عراق مشارکت خود را در دولت مرکزی و همه فعالیت‌های ملی دیگر پررنگ کرده و این به گفته ناظران نتیجه تغییرات منطقه‌ای و داخلی و نیز تلاش اقلیم برای حل مشکلات بزرگی است که در داخل با آنها مواجه است، به خصوص که اقلیم کردستان گرفتار مشکلات اقتصادی و شکاف کم‌سابقه میان دو حزب اصلی دموکرات و اتحادیه میهنی است که به نظر می‌آید مقامات اقلیم را به این نتیجه رسانده که عمق استراتژیک خود را در بغداد بجویند و متوجه شوند که ضعف بغداد به نفعشان نیست.

اقلیم کردستان عراق به برگزاری جام ملت‌های خلیج فارس در بصره هم توجه نشان داد و نچیروان بارزانی در کنار «محمد شیاع السودانی» در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این بازی‌ها حضور یافت.

او در مراسم ضیافت «السودانی» برای بازیکنان تیم ملی عراق که قهرمان جام شده بودند هم حضور داشت و در کنار السودانی نشست و از تیم برای سفر به اربیل دعوت کرد.

از زمان بر سر کار آمدن «محمد شیاع السودانی»، مقامات اقلیم سفرهای متعددی به بغداد داشته‌اند و گاه در یک هفته بیش از یک سفر انجام داده‌اند.

در این باره، «شاهو قره‌داغی»، کارشناس سیاسی عراقی، تأکید می‌کند که علل گوناگونی باعث تغییر رویکرد اقلیم به بغداد شده که از جمله آنها آسیب‌های سیاسی و اقتصادی اقلیم از تیرگی روابط با دولت مرکزی است.

به گفته وی، شرایط سختی که اقلیم کردستان تجربه کرد باعث شده که در پی بهبود روابط سیاسی خود با بغداد برآید و این انگیزه‌ای برای سیاستمداران کُرد شده که به بغداد رو کنند چون امروز دیگر بغداد در برابر اربیل دست بالا دارد و دکترین سیاسی سابق که قدرت اربیل را در ضعف بغداد می‌دید اعتبار خود را از دست داده است.

«قره داغی» تأکید می‌کند که تقویت روابط بغداد و اربیل بسیاری از مشکلات مالی و نفتی دو طرف و نیز اختلافات بر سر مناطق مورد مناقشه و خلأهای امنیتی که داعش از آنها سوءاستفاده می‌کند را از میان برمی‌دارد.

وی افزود که روزهای آینده نشان خواهد داد که طرفین در این روند تا چه حد حسن نیت دارند و تا چه حد می‌توانند اختلافات چندین ساله را حل کنند.

«احسان الشمری»، رئیس مرکز مطالعات سیاسی در بغداد، نیز تأکید می‌کند که نزاع حزب دموکرات و اتحادیه میهنی ضعف شدید اقلیم کردستان را موجب شده و باعث شده است که اقلیم بخواهد این ضعف را با مراجعه به بغداد حل کند.

وی می‌افزاید که اقلیم بیش از هر چیز در پی دستیابی به پول برای کاهش بحران اقتصادی است ضمن اینکه دیگر برای مقامات اقلیم مشخص شده که قدرت‌های منطقه، اجازه پیش افتادن اربیل بر بغداد را نمی‌دهند.

او علت اصلی رویکرد اقلیم کردستان در حمایت از تقویت دولت مرکزی را نیاز اقلیم به بغداد می‌داند به خصوص که توافقات سیاسی پیش از تشکیل دولت نیز به این روند کمک می‌کند.

 از سوی دیگر «نزار حیدر» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: تاکنون در روابط میان بغداد و اربیل تغییر خاصی رخ نداده است به ویژه که اختلافات میان اربیل و سلیمانیه به قوت خود وجود دارد  و دودستگی در هیئت های کُردی به بغداد را به دنبال داشته است. آنچه رخ داده، فقط جلوگیری از تنش بیشتر است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار