درخواست نفتی آمریکا خوراک تبلیغاتی چین شد

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: آمریکا برای کمک به پایین بردن تورم از طریق آزادسازی بخشی از ذخایر نفت خود به سمت چین روی آورده و این اقدام به نفع همه است اما چین قدرت بیشتری دارد.

به گزارش ذاکرنیوز، واشنگتن از شماری از بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت جهان از جمله ژاپن، کره جنوبی، هند و چین خواسته است در اقدامی هماهنگ برای پایین بردن قیمتها و تحرک بخشیدن به رشد اقتصاد، میلیونها بشکه نفت از ذخایر ملی خود آزاد کنند.


اداره ذخایر دولتی چین اعلام کرد سرگرم کار برای برداشت از ذخایر است اما درباره درخواست آمریکا اظهارنظر نکرد.


طبق گزارش روزنامه گلوبال تایمز، تورم تهدیدی برای حزب دموکرات جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در انتخابات میان دوره ای کنگره در سال آینده است. در نتیجه دولت بایدن ناچار است دوباره به چین روی بیاورد. این مسیری است که به همه نفع می رساند اما چین به شکل واضحی قدرت بیشتر دارد.


گلوبال تایمز توسط People’s Daily که روزنامه رسمی حزب کمونیست حاکم بر چین است، منتشر می شود.


آمریکا و چین درباره مسائل متعددی شامل منشا پاندمی کووید ۱۹، تجارت و مقررات رقابت، توسعه تسلیحات هسته ای پکن و افزایش فشار بر تایوان اختلاف نظر دارند. اما بایدن و شی جین پینگ، رییس جمهور چین هفته گذشته یک دیدار آنلاین طولانی برگزار کردند که تلاش مشترکی برای بهبود روابط تیره دیده می شود.


دانیل یرگین، تاریخ شناس نفتی و نایب رییس شرکت آی اچ اس مارکیت گفت: این یک دوران جدید دیپلماسی نفتی آمریکا برای هماهنگی با هند و چین است. همکاری با چین احتمالا به انرژی و محیط زیست محدود می شود. محیط زیست و انرژی در مقوله جدا از همه مسائل دشواری قرار می گیرند که باید بین دو کشور مورد رسیدگی قرار گیرند.


آمریکا و چین مجموعا حدود ۳۵ میلیون بشکه در روز نفت مصرف می‌کنند که بیش از یک سوم از تقاضای جهانی است. اگرچه آمریکا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان تبدیل شده است اما دومین واردکننده بزرگ نفت بوده و پس از چین قرار می گیرد که بزرگترین واردکننده نفت جهان است. چین اکنون بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت وارد می کند در حالی که واردات آمریکا حدود شش میلیون بشکه در روز است. آمریکا در سالهای اخیر وابستگی به نفت تولیدکنندگان اوپک را به میزان چشمگیری کاهش داده و اکنون عمده نفت مورد نیازش را از کانادا وارد می کند.


بر اساس گزارش رویترز، اگرچه چین روز سه شنبه برداشت نفت از ذخایر خود را اعلام نکرد اما بایدن با شی جین پینگ درباره آزادسازی نفت از ذخایر صحبت کرده و مقامات چینی ۱۸ نوامبر گفتند سرگرم کار برای برداشت نفت از ذخایر هستند. چین نخستین برداشت نفت از ذخایر خود را در سپتامبر با هدف تثبیت قیمتها اعلام کرد.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار