ترامپ معتقد است اوباما از او جاسوسی می‌کرد

رئیس جمهوری‌آمریکا در یک رشته توئیت به حملات "اوباماگیت" اشاره کرد و مدعی شد که رئیس جمهوری سابق ایالات متحده از وی جاسوسی می‌کرد.

به گزارش ذاکرنیوز، به نوشته روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به توئیتی از سوی سناتور "تد کروز" مبنی بر اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا از ترامپ جاسوسی می‌کرد، به حامیانش گفت که برخی "تبهکاران عصبی" بیرون از اینجا هستند و در توئیتی نوشت: "آنها به دام افتادند. برخی از تبهکاران بسیاری عصبی بیرون از اینجا هستند. از تو متشکرم تد! تد پیشتر توئیت کرده بود؛ خیلی درست است. اوباماگیت!"


اظهارات ترامپ در واکنش به پستی از سوی تد کروز بود که نوشته بود:‌ جاسوسی رئیس جمهوری در حال کناره‌گیری از رئیس جمهوری بعدی که به صورت مستقیم از سوی اوباما رهبری می‌شد، در تاریخ 243 ساله ملت ما غیرمنتظره است.


یک یادداشت جدید محرمانه که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که جیمز کومی، مدیر سابق اف.بی.آی به اوباما درباره این مساله هشدار داده بود که شاید مایک فلن، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است اطلاعات را به روس‌ها انتقال دهد.


این یادداشت که برای سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما در آخرین روز کاریش ارسال شد، به نشست چند روز قبل‌تر کاخ سفید اشاره دارد که در آن اوباما و مقام‌های ارشد دولتی درباره خطرات احتمالی از سوی فلن گفتگو کردند.


بخشی از این سند که پیشتر به عنوان "فوق محرمانه" اعلام شده بود، اکنون افشا شده است.


تد کروز توئیتی از "شان دیویس"، یکی از موسسان وبسایت The Federalist را به اشتراک گذاشت که نوشته است: بخش‌هایی از روز عجیب تحلیف که اکنون افشاشده توسط سوزان رایس به خودش ایمیل شد و تایید می‌کند که کمپین 2017 ریاست جمهوری آمریکا برای هدف قرار دادن مایکل فلن بوده که توسط اوباما و در داخل دفتر کارش هماهنگ شده است.


دونالد ترامپ، هم‌چنین توئیتی از سناتور "مارشا بلکبرن" را بازتوئیت کرد که در آن نوشته شده است: سوزان رایس به خوبی می‌دانست دارد چه می‌کند. به همین دلیل در تلاشی ناامیدانه برای خود ایمیل زد تا ردش را پاک کند.


رایس درباره نشست پنجم ژانویه 2017 نوشته بود: از منظر امنیت ملی، جیمز کومی گفته بود که نگرانی‌هایی درباره مایک فلن دارد که با کیسلیاک، سفیر روسیه به صورت مرتب گفتگو می‌کند. کومی گفته بود این مساله از آن جهت مورد بحث می‌تواند قرار گیرد که مربوط به اشتراک اطلاعات حساس می‌شود. اوباما پرسیده که آیا کومی به شورای امنیت ملی اعلام می‌کند که نباید اطلاعات حساس مربوط به روسیه را به فلن منتقل کند؟ و واکنش کومی "احتمالا" بود.


به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، کومی ادامه داده بود که شواهدی درباره انتقال اطلاعات محرمانه از سوی فلن به سفیر روسیه وجود ندارد اما این را هم گفته بود که سطح ارتباطات غیرمعمول است.


متحدان ترامپ به این نتیجه رسیدند که این یاداشت اثبات می‌کند فلن از سوی نزدیکان اوباما هدف قرار گرفته باشد اما پیشتر گزارش شده بود که اوباما چند ماه پیش از نشست شورای امنیت ملی آمریکا به ترامپ هشدار داده بود که مایک فلن را به خدمت نگیرد و ترامپ به کار خودش ادامه داده بود.


فلن تنها چند هفته پس از مشغول به کار شدنش از سوی ترامپ اخراج شد و رئیس جمهوری آمریکا گفت، این کار را به این دلیل انجام داده چون فلن با مایک پنس، معاون ترامپ درباره ارتباطاتش با روسیه صادق نبوده است.


در جلسه مذکور جو بایدن، معاون اوباما و "سالی یاتس"، معاون دادستان کل آمریکا نیز حضور داشتند.


این یادداشت در سال 2018 به صورت نسبی از حالت محرمانه خارج شد و در آن رایس بیان می‌کند که اوباما می‌خواسته این مساله بر اساس قوانین حل و فصل شود.


رایس در این ایمیل برای خودش نوشت: اوباما با تاکید بر تعهدش در تضمین این موضوع که هر بخش از این مساله بایستی توسط جوامع اطلاعاتی و پلیسی رسیدگی شود، صحبتش را آغاز کرد. اوباما تاکید کرد که درباره ابتکارعمل یا دستورالعمل‌های مجریان قانون در این زمینه سوالی نمی‌پرسد. او بار دیگر تاکید کرد که تیم مجریان قانون نیاز دارند تا روند خود را براساس قوانین اجرایی کنند.


بر اساس این یادداشت، کومی تایید کرد که بر اساس قوانین و مقررات که مربوط به اجرای آنهاست، عمل کرده است.


رایس به این نتیجه گیری رسید: اوباما از کومی خواست تا به او بگوید آیا در هفته‌های آتی تغییراتی ایجاد می‌شود که بر چگونگی اشتراک اطلاعات محرمانه با گروه ترامپ اثر گذارد یا خیر. و کومی گفته بود که این کار را انجام می‌دهد.


یکی از سخنگوهای رایس گفت: این ایمیل‌ها مشخص می‌کند که دولت اوباما در مسیرش درباره اطلاع رسانی به مایک فلن تغییری ایجاد نکرد اما اوباما از کومی خواست تا اگر تغییری در هفته آتی صورت گرفت که بر چگونگی اشتراک اطلاعات با تیم ترامپ اثر می‌گذارد، اوباما را مطلع کند. در حقیقت، رایس بیش از 12 ساعت، در چهار نوبت جداگانه، به مایکل فلن اطلاع داد و شورای امنیت ملی را در تهیه و تحویل بیش از 100 یادداشت توجیهی جداگانه رهبری کرد. رایس در نتیجه واکنش جیمز کومی راهش را در مطلع کردن مایک فلن تغییر نداد.


اطلاعات آمریکا ارتباطات فلن و سفیر روسیه را رهگیری می‌کند. بسیاری از مقام‌های آمریکا، از جمله جو بایدن معاون اوباما، به دنبال "آشکار ساختن" نام فلن در گزارش‌های اطلاعاتی بودند که شامل اطلاعاتی می‌شود که اخیرا توسط دولت ترامپ فاش شد.


ریک گرنل، سرپرست اطلاعات ملی آمریکا این سند را به همراه اطلاعات دیگر افشا کرد.


ترامپ در نشست روز سه شنبه کابینه از گرنل قدردانی کرد و پس از آنکه گرنل اعلام کرد این کار را برای شفاف‌سازی انجام داده، گفت:‌ چه کار خوبی. فکر می‌کنم شما یک کار عالی انجام داده‌اید.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار