مهر بررسی کرد؛

تداوم فتوحات ارتش و کمیته های مردمی یمن در مأرب

پیشروی های ارتش و کمیته های مردمی یمن در حالی در جبهه مارب ادامه دارد که ریاض تمام توان سیاسی و نظامی خود را برای ممانعت از دست رفتن این منطقه راهبردی به کار بسته است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: نبرد در اطراف شهر مارب در حالی ادامه دارد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن هر روز دستاوردهای جدیدی به دست می آورند و شاهد فتح مناطق مهم به دست آنها هستیم.

پیشروی به سوی عمق مارب با وجود حملات هوایی جنگنده های ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ادامه دارد. هدف از این حملات سد کردن پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن است اما تاکنون این حملات نتوانسته است که در پیشروی نیروهای دولت نجات ملی یمن خللی ایجاد کند.

این تحرکات همزمان با بکارگیری گسترده القاعده و تکفیری ها از سوی ائتلاف سعودی و دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن است که این تحرکات هرگز سبب نخواهد شد که یمنیها در خارج کردن مارب از طمع ورزی های آمریکا و امارات ذره ای به خود تردید راه دهند.

تحرکات در تعز برای کاستن از فشار بر روی مارب

رسانه های سعودی و غربی برای اینکه نگاهها را از جبهه های مارب به سمت جبهه های دیگر منحرف کنند هرازگاهی در راستای بازارگرمی برای پیروزی های خیالی ائتلاف سعودی در تعز حرکت می کنند تا شاید بتوانند از شدت فشار بر روی مارب کم کنند.

در واقع حملات به تعز به نوعی انتقام گیری از افراد بی گناه با هدف قراردادن مناطق مسکونی هم هست.

همکاری تنگاتنگ ائتلاف سعودی با القاعده و گروههای تروریستی در مارب

سازمان امنیت و اطلاعات دولت نجات ملی یمن چندی قبل در گزارشی اطلاعاتی از فعالیت القاعده و عناصر آن در استان مأرب و ساختار سازمانی آن موسوم به ولایت مأرب خبر داد.

در گزارش دستگاه امنیت و اطلاعات دولت نجات ملی یمن، پناهگاه‌ها، خانه‌ها و مزارع مورد استفاده تررویست‌های القاعده در استان مأرب، هتل‌های محل سکونت، انبارهای سلاح و تجهیزات و اردوگاه‌های آموزشی و مسیرهای  رفت و آمد آن ها به مأرب و رابطه آن ها با ائتلاف سعودی و حضورشان در جبهه های جنگ، مشخص شده استدر گزارش دستگاه امنیت و اطلاعات دولت نجات ملی یمن، پناهگاه‌ها، خانه‌ها و مزارع مورد استفاده تررویست‌های القاعده در استان مأرب، هتل‌های محل سکونت، انبارهای سلاح و تجهیزات و اردوگاه‌های آموزشی و مسیرهای  رفت و آمد آن ها به مأرب و رابطه آن ها با ائتلاف سعودی و حضورشان در جبهه های جنگ، مشخص شده است.

این نهاد امنیتی و اطلاعاتی یمن در ادامه تاکید کرده که با ارائه این اطلاعات، قصد دارد حجم توطئه‌ها علیه ملت یمن و میزان حمایت و تسهیلاتی که این عناصر تروریست توسط کشورهای متجاوز و در راس آن آمریکا دریافت می‌کند را آشکار کند.

پیش‌تر «عبدالکریم الحوثی» وزیر کشور دولت نجات ملی یمن گفته بود که ائتلاف سعودی از عناصر داعش و القاعده برای جنگ علیه نیروهای یمنی استفاده می‌کند. تاکنون شماری از سرکرده‌های گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در بخش‌های جنوبی یمن توسط نیروهای امنیتی دستگیر یا کشته شدند.

ضجه های ریاض و متحدان غربی

اهمیت راهبردی مارب سبب شده است که با نزدیک شدن نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به شهر مارب ضجه ریاض و متحدان غربی و بین المللی بلند شود. آنها برای اینکه هدف نامشروع خود را به پیش ببرند نبرد ارتش و کمیته های مردمی در مارب را به عنوان آنچه عدم تمایل صنعا برای صلح می خوانند، عنوان می کنند. در پاسخ به این شبهه باید گفت که اولا، دولت نجات ملی یمن همواره بر برقراری صلح در یمن تاکید کرده است اما به شرط اینکه محاصره یمن پایان داده شود و جنگ تمام شود. 

در ثانی سئوال بزرگی که در ذهن متبادر می شود این است که چرا همه اهتمام جامعه بین المللی و سازمان ملل روی جبهه مارب گذاشته شده است و دیگر جبهه ها نادیده گرفته شده است؟

پیشنهاد ریاض برای توقف جنگ در مارب چیست؟

عربستان سعودی برای جلوگیری از دست دادن مأرب، با وساطت سفیر سوئد پیشنهادی را برای توقف نبردها در مأرب به انصارالله ارائه کرده است.

براساس گزارش رسانه های سعودی، به نقل از پیتر سمنبی سفیر سوئد در یمن بیانیه‌ای خبری را منتشر کردند که در آن به احتمال اجرای توافقی مشابه توافق الحدیده (توافق استکهلم) در مأرب اشاره شده است.

سمنبی در این بیانیه گفته است که توافق استکهلم که با حمایت کشورش در سواحل غربی یمن اجرا شده است از بروز یک فاجعه انسانی بزرگ در الحدیده جلوگیری کرده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ائتلاف سعودی در توافق الحدیده (از بازگشایی فرودگاه صنعاء تا ورود کشتی های سوخت به سواحل الحدیده و…) به بهانه های مختلف تاکنون اجرا نشده و نوار ساحلی این استان روزانه شاهد صدها نقض آتش‌بس است.

پیشنهاد سعودی‌ها همزمان با مذاکرات جاری در عمان و همچنین نبردهای مأرب، نشان می‌دهد که سعودی‌ها برای جلوگیری از سقوط آخرین سنگر خود، تمام توان نظامی و سیاسی خود را به کار گرفته‌اند. به نوعی آنها در تلاشند تا توافق مأرب را پیش زمینه توافق جامع یمن کنند؛ اما باطن این موضوع خرید زمان برای سعودی‌هاست و انصارالله به راحتی می‌تواند وعده‌های پوچ مطرح شده در مذاکرات را رها کند و کنترل مأرب را طی عملیاتی بدست بگیردسعودی‌ها برای جلوگیری از سقوط آخرین سنگر خود، تمام توان نظامی و سیاسی خود را به کار گرفته‌اند. به نوعی آنها در تلاشند تا توافق مأرب را پیش زمینه توافق جامع یمن کنند. در این صورت دسترسی به توافق جامع صلح در یمن مسیر جدی‌تری را طی خواهد کرد.

پیروزی های متوالی انصارالله در اطراف شهر مارب

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن هر روز پیروزی و فتوحات جدیدی به دست می آورند و با تسلط بر ارتفاعات مهم و راهبردی ائتلاف سعودی به شهر مارب نزدیک و نزدیکتر می شوند و بسیاری از مناطق راهبردی زیر آتش نیروهای یمنی قرار گرفته است.

آنچه در پایان می توان گفت این است که حرکت های مکارانه ائتلاف ریاض و متحدان غربی آن نخواهد توانست که در پیشروی های ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه مارب خللی ایجاد کند و به زودی شاهد فتح این شهر خواهیم بود.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار