به دنبال روش‌های جدید برای سرمایه‌گذاری هستیم

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دلیل کسری منابع بیش از 90 درصد سود حاصل از بنگاه‌های اقتصادی را توزیع می‌کنیم و گاهی پولی برای سرمایه‌گذاری جدید نمی‌ماند لذا به دنبال روش‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری هستیم.

به گزارش ذاکرنیوز، احمد خانی نوذری ظهر امروز در کارگروه تخصصی اشتغال خراسان جنوبی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه رفع محرومیت است، چرا که برخی استان‌‌ها از نظر سرمایه‌‌گذاری در گذر زمان مغفول مانده‌اند.

وی با اشاره به وجود 18 صندوق بازنشستگی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که 50 درصد جمعیت کشور عضو این صندوق‌ها هستند، گفت: اولویت ما در دولت سیزدهم عدالت در سرمایه‌گذاری و توجه به مناطق کمتر برخوردار است.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برای تحقق این موضوع طرح‌‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی را به‌صورت مکان‌ محور، حجم سرمایه‌‌گذاری و اشتغال ایجاد شده در سامانه‌ای متمرکز، پویا و برخط که راه‌اندازی کردیم، برآورد می‌شود.

وی بیان کرد: اقداماتی که در زمینه آمایش سرزمین انجام شده بود را به‌روز کردیم، سند آمایش سرزمین را در کنار جمعیت و ظرفیت‌های استان‌ها قرار داده‌ایم و استان‌هایی که براساس ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری عقب مانده بودند را انتخاب کردیم که یکی از آنها خراسان جنوبی است.

خانی نوذری گفت: در حوزه معادن و ظرفیت‌های مرزی خراسان جنوبی علیرغم فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری و توسعه غفلت شده و زوده بازده بودن، تکمیل زنجیره ارزش و سرمایه‌گذاری بین نسلی اولویت‌های ما در سرمایه‌گذاری‌ها است که اولویت‌ها را در مناطقی که از نظر عدالت سرمایه‌گذاری عقب افتاده در راستای مسئولیت اجتماعی دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: به دلیل کسری منابع بیش از 90 درصد سود حاصل از بنگاه‌های اقتصادی را توزیع می‌کنیم و گاهی پولی برای سرمایه‌گذاری جدید نمی‌ماند لذا به دنبال روش‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری هستیم.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال یک مسئله ملی و مهم در کشور بوده و از طرفی حل بسیاری از مسائل کشور در گرو مساله اشتغال است، در برنامه ابلاغی رئیس جمهور هم تاکید ویژه‌ای بر اشتغال شده است.

وی خراسان جنوبی را از استان‌های پیشرو در زمینه تحقق تعهد اشتغال عنوان کرد و گفت: براساس صحت‌سنجی که انجام شده در این استان 90 درصد اشتغال به هدف رسیده و هدررفت منابع نداشته‌ایم.

خانی نوذری با بیان اینکه امکانات و ظرفیت‌های خراسان جنوبی فراتر از ایجاد اشتغال فعلی است اضافه کرد: آسیب جدی که در زمینه اشتغال وجود دارد این است که ایجاد اشتغال را در گذر زمان سرمایه‌محور تعریف کرده‌ایم و از نقش مهارت به عنوان یک موضوع مهم غافل شده‌ایم.

وی یکی از اهداف سفر به خراسان جنوبی را تعیین تکلیف هتل کویر بیرجند به عنوان یک اثر تاریخی ذکر کرد و گفت: اگر به دنبال حل مسئله اشتغال هستیم باید سایر ابعاد اشتغال را مورد توجه جدی قرار دهیم.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تحقق 30 درصدی تسهیلات بند "ب" تبصره 16 در خراسان جنوبی تاکید کرد: باید تلاش شود که این تسهیلات به‌طور کامل قبل از سال جاری تعیین تکلیف و پرداخت شود چرا که اگر به سال بعد موکول شود دچار چالش و وقفه خواهیم شد.

وی افزود: از مشکلات شبکه بانکی استان مطلع هستیم از طرفی ایجاد اشتغال اولویت کشور است و به نگاه ویژه و خاص نیاز دارد.

خانی نوذری با اشاره به اینکه سالانه 45 هزار میلیارد تومان حقوق، مستمری و تعهدات تکلیفی در بانک رفاه کارگران پرداخت می‌شود گفت: این بانک سال گذشته به عنوان بازوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزرگترین بدهکار بانکی با 88 هزار میلیارد تومان در کل کشور بود که در سال اخیر به زیر 10 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات براساس سند آمایش سرزمینی باید انطباق لازم را داشته باشد و در تمامی بخش‌ها هزینه شود.

هتل کویر بیرجند تعیین تکلیف شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه بر تعیین تکلیف هتل کویر بیرجند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد.

جواد اشرفی اظهار داشت: این طرح از چند سال گذشته در استان احداث شده و همچنان روند تکمیل آن بلاتکلیف مانده و به یک اثر باستانی و تاریخی تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: تأکید رئیس جمهور برای ایجاد اشتغال در سطح کشور است که باید گفتمان و عمل بانک‌ها مبنی بر حل مسأله در زمینه اشتغال باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به همراهی نکردن بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات اشتغال گفت: در صورت همراهی نکردن این بانک‌ها ما هم از ابزار مدیریتی برای محدودن کردن فعالیت آنها در استان استفاده خواهیم کرد.

اشرفی خاطرنشان کرد: لازم است بانک‌های استان بیش از گذشته در زمینه حمایت از اشتغال و کارآفرینی اقدام کنند و در فرایند جذب تسهیلات سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات با هدف ایجاد اشتغال و توانمندسازی و نه صرف تزریق پول باشد و مدیران بانک‌ها موظف هستند برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال افراد نهایت تلاش را انجام دهند.

اشرفی بیان کرد: کارگروه اشتغال استان به صورت مستمر و هر 10 روز یک بار برگزار شود.

وی با اشاره به اختصاص یک هزار و 283 میلیارد تومان تسهیلات بند "ب" تبصره 16 به خراسان جنوبی، اظهار داشت: تاکنون از این محل 410 میلیارد تومان یعنی 32 درصد این تسهیلات پرداخت شده است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار