باتلاق تهاجم فرهنگی در پرسه زنی های اینستاگرامی

با ورود به سومین ماه قرنطینه خانگی، با پدیده نوظهوری به نام افزایش ساعت فراغت فرزندان و از سوی دیگر افت سرگرمی مواجه ایم.به طوریکه اعضای خانواده را به سمت لایوهای اینستاگرامی و پرسه در فضای مجازی ،سوق می دهد.

به گزارش ذاکرنیوز، سمیرا خطیب زاده دکترای مدیریت رسانه در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا وهمچنین  ورود به سومین ماه قرنطینه خانگی فضای عمومی خانواده ها، حال و هوای جدیدی پیدا کرده است.


او افزود: روز‌هایی که به دلیل ایجاد محدودیت در روابط خانوادگی و دوستانه نیازمند دقت نظر و توجه بیش از پیش است. این روز‌ها با پدیده نوظهوری به نام افزایش ساعات فراغت فرزندان در خانه مواجه هستیم، اما از سویی افت سرگرمی نیز در بین آنان به شدت نمایان است.


این کارشناس رسانه ادامه داد: در چنین شرایطی و به واسطه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها موج جدیدی از ورود به رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد.


خطیب زاده بیان کرد: افزایش ساعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی به آمار بالای ۱۴ ساعت در روز در ایام کرونایی توسط جوانان، نوجوانان و حتی کودکان زنگ خطر بزرگی است که به صدا در آمده است.


او تصریح کرد: روز‌های اخیر، والدین زیادی با مراکز مشاوره خانواده تماس تلفنی داشته اند و از اعتیاد بیش از اندازه فرزندان خود به فضای مجازی ابراز شکایت و درخواست راهنمایی نموده اند. لایو‌های اینستاگرامی با بالغ بر ۴۳۶ هزار نفر لایو که رکورد اینستاگرام را در طول تاریخ جهانی خود شکسته است، دلیلی بر این مدعاست.


این کارشناس رسانه تاکید کرد: متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی که این روز‌ها در صدر پیگیری مخاطبان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است، فاقد محتوای مناسب است.


خطیب زاده اظهار کرد: اگر مدیریت درست رسانه در فضای خانواده حاکم نشود، دامنه تبعات چنین آسیب‌هایی غیر قابل جبران خواهد بود.


او ادامه داد: کنترل و نظارت غیر محسوس، اما هوشمندانه والدین بر مصرف رسانه‌ای فرزندان، اولین قدم در اجرای این مدیریت رسانه‌ای است.


این کارشناس رسانه تاکید کرد: این روز‌ها به دلیل آنکه کلاس‌های درس و دانشگاه فرزندان به صورت مجازی و آنلای برگزار می‌شود، ممانعت کمتری از جانب خانواده‌ها در استفاده از تلفن همراه، تبلت و سایر وسایل ارتیاط جمعی مشاهده می‌شود و همین امر زمینه را برای ورود بدون چارچوب و ضابطه فرزندان به فضای بی حدو مرز مجازی فراهم می‌سازد.


خطیب زاده بیان کرد: بدون شک اعمال درست رژیم مصرف رسانه‌ای در خانواده قدم بعدی در این مدیریت درست است. حتی برای استفاده فرزندان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مناسب نیز باید بازه زمانی مشخصی در نظر گرفت.


او تصریح کرد: استفاده متعارف ۲ ساعت در شبانه روز می‌تواند هم زمینه سرگرم نمودن اوقات فراغت آنان را در ایام قرنطینه خانگی فراهم کند و هم آنان را به این فضا وابسته نکند.


این کارشناس رسانه ادامه داد: انتخاب درست بازی‌های رایانه ای، فیلم‌هایی با مضامین و محتوای فاخر و در اختیار قرار دادن آن توسط والدین تکمیل کننده این ماجرا است.


خطیب زاده بیان کرد: حلقه مفقوده این روز‌ها جدی گرفتن موضوع مهم سوادرسانه است. مجهز نمودن والدین و فرزندان به دانشی که قدرت تشخیص محتوای درست، صحیح و سالم را از محتوای نامناسب و دروغ فراهم آورد، حضور مدیریت شده در فضای مجازی، انتخاب محتوای مناسب و مورد نیاز و مدیرت زمان قطع ارتباط با این فضا از جمله مهارت‌هایی است که در "سواد رسانه" آن را خواهیم آموخت.

باشگاه خبرنگاران جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار