استرداد مالیات امری محال یا دست یافتنی

نظام مالیاتی به‌موازات تکالیف وظایفی که بر عهده فعالان اقتصادی گذارده است، حقوقی را نیز برای آنان قائل شده که از آن میان می‌توان به‌حق استرداد اشاره کرد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایسنا، بنابر اعلام فراپیام، استردادِ مالیات یکی از حوزه‌های مشکل‌آفرین در اجرای مالیات بخصوص در مبحث مالیات بر ارزش‌افزوده است.

استردادِ مالیات اصطلاحی است که در مورد بازپرداخت مالیات به مؤدی بکار می‌رود:

چنین بازپرداخت‌هایی در انواع مالیات‌های (مستقیم و غیرمستقیم) صورت می‌گیرد مواردی در قانون

مالیات‌های مستقیم به علل استرداد مالیات اشاره‌ شده که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ -اشتباه مأمور مالیاتی در انجام محاسبات، تعیین مالیات نادرست و پرداخت این مالیات توسط مؤدی؛

۲ -اشتباه خودِ مؤدی در پرداخت مالیات؛

۳ -اشتباه کارفرما در کسر مالیات تکلیفی در مواردی که دریافت‌کننده درآمد از مالیات معاف بوده و یا مشمول مالیات به نرخ نازل‌تری بوده است.

سازمان امور مالیاتی مکلف است در تمامی موارد مالیاتی که مالیات مازاد دریافت گردیده مابه‌التفاوت را به‌ منظور جلوگیری از تضییع حقوق مودی به وی مسترد نماید؛ که غالبا به موارد ذیل دسته‌بندی می‌گردد:

مالیات تکلیفی (م ۱۰۴)

مالیات حقوق مانند استرداد مالیات حقوق جانبازان طبق ماده ۹۱ ق.م.م

مالیات عملکرد

مالیات بر ارزش‌افزوده (خرید بیش از فروش)

در صورت بروز اختلاف در مالیات عملکرد و یا بدهی مالیات‌های تکلیفی و حقوق و سایر منابع چگونه عمل می‌شود؟

طبق ماده ۲۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی موظف است در هر مورد که به علت اشتباه در محاسبه، مالیات اضافی دریافت شده و همچنین در مواردی که‌ مالیاتی طبق مقررات این قانون قابل‌استرداد هست، وجه قابل‌استرداد را از محل وصولی جاری ظرف یک ماه به مودی پرداخت کند.

حال طبق ماده ۲۴۳ مالیات مستقیم درصورتی‌ که درخواست استرداد از طرف مودی به عمل آمده باشد و سازمان امور مالیاتی آن را وارد نداند، مودی می‌تواند ظرف سی روز از تاریخ اعلام نظر اداره یادشده از هیات حل اختلاف مالیاتی درخواست رسیدگی کند

درصورتی‌ که علی‌الحساب مالیات مکسوره متعلق به دریافت‌کننده وجوه (پیمانکار) بوده باشد که به‌موجب تبصره (۳) ماده (۱۰۵) و ماده (۱۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم در موقع احتساب مالیات بر درآمد اشخاص یاد شده از مالیات متعلق به آنان کسر خواهد گردید، بنابراین تهاتر اضافی پرداختی مالیات عملکرد مودیان مالیاتی (مکلفین به کسر علی‌الحساب مالیات دیگران) با مالیات‌های تکلیفی و حقوق پرداخت‌نشده امکان‌پذیر نیست.

استرداد در مالیات بر ارزش‌افزوده

استرداد در مالیات بر ارزش‌افزوده با استرداد در سایر انواع مالیات‌ها به لحاظ فنی تفاوت دارد.

مالیات بر ارزش‌افزوده مالیاتی است که به مصرف کنندۀ نهایی تحمیل می‌شود و مودیان مالیاتی در سطوح مختلف تولید و توزیع در عمل از زنجیره پرداخت آن کنار می‌روند.

این دست از مودیان اگر در هر دوره مالیاتی اضافه پرداختی داشته باشند بدین معنی که به هر دلیل میزان مالیات‌های پرداختی بابت خرید طی دوره بیشتر از مالیات‌های وصولی در هنگام فروش کالا یا ارائه خدمات باشد، مالیات اضافه پرداخت‌شده به‌حساب مالیات دوره‌های بعد آنان منظور و در صورت تقاضا اضافه‌مالیات پرداخت‌شده، توسط سازمان امور مالیاتی مسترد می‌گردد.

 موارد مشمول حق استفاده از استرداد مالیات و عوارض در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده عبارت‌اند از:

۱ در صورتی‌ که مودیان مالیات بر ارزش‌افزوده اضافه پرداختی داشته باشند این اضافه پرداختی با تقاضای مودی، می‌تواند به‌حساب دوره مالیاتی بعدی منظور شود و یا اینکه به وی مسترد گردد.

 ۲ در صورت صدور کالا و خدمات به خارج از کشور، صادرکنندگان می‌توانند با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک و اسناد و مدارک مثبته درخواست استرداد مالیات‌ها و عوارض پرداختی روی خرید خود (اعم از کالای معاف و غیر معاف) را داشته باشند.

۳ مالیات‌ها و عوارض پرداختی موضوع قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بابت کالاهای همراه مسافران تبعه کشورهای خارجی که از تاریخ خرید آن‌ها تا تاریخ خروج از کشور بیش از دوماه نگذشته باشد، طبق تعریف فوق اگر تفاضل مالیات ستانده از داده یک عدد منفی باشد، فروشنده، معادل آن عدد منفی، اعتبار مالیاتی دریافت می‌کند، استرداد عمدتاً در مورد صادرات صورت می‌پذیرد که مشمول نرخ صفر درصد (نرخ‌های کمتر از نرخ استاندارد) است.

مالیات به نرخ صفر درصد به مفهوم معافیت توأم با اعتبار مالیاتی است.

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات بر ارزش‌افزوده اخذ شده از صادرکنندگان را از کالاهایی که از مبادی خروجی رسمی صادر شده با ارائه اسناد و مدارک مثبته حداکثر تا مدت یک ماه پس از ارائه برگ خروجی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران از محل وصولی‌های جاری آن سازمان به صادرکنندگان مسترد نماید.» لذا ادارات امور مالیاتی و صادرکنندگان مکلفند حداکثر ظرف مهلت مقرر و با رعایت قوانین اقدام لازم را معمول نمایند.

استرداد مالیات بعضا منبع تنش میان مراجع مالیاتی و مؤدیان بوده و به نظر مراجع مالیاتی، کثرت درخواست‌های تقلّبی اغلب دلیل اصلی تأخیر در پرداخت استردادها است.

تجربه دولت دلالت بر آن دارد که مالیات زمانی موفق خواهد بود که صرفا با شیوه خود اظهاری پیاده شود، حال با پیاده‌سازی طرح خودکار سازی و یکپارچه سازی سیستم مالیاتی، امکان جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات کارکرد مودیان در انواع مالیات‌ها بویژه مالیات ارزش‌افزوده فراهم خواهد شد و آنگاه می‌توان ارتباط اطلاعاتی مؤثری میان سازمان امور مالیاتی و نهادها و ارگان‌های دست‌اندرکار فراهم آورد و امکان سوءاستفاده و خطا در سیستم را به حداقل ممکن رساند.

انتهای رپرتاژ آگهی

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار