آمریکا مدارس حسکه را پادگان‌ نظامی کرده است

استاندار حسکه و مسئولانی در وزارت آموزش و پرورش سوریه اعلام کردند که گروه‌های مسلح حامی ارتش آمریکا مدارس را بسته و به کودکان اجازه آموزش در جزیره سوریه را نمی‌دهند که این جنایتی علیه کودکان است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، غسان حلیم خلیل، استاندار حسکه سوریه اعلام کرد، یکی از مهم‌ترین اهداف حضور اشغالگر آمریکایی در استان سوریه، در جهل نگه داشتن مردمان و ساکنان این منطقه مهم از سوریه است که در این راستا، گروه نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) که ح÷امی آمریکا هستند، پشتیبانی‌هایی را برای این هدف از طریق بستن مدارس و بیرون کردن دانش آموزان و دانشجویان به زور سلاح ارائه می‌دهند.

خلیل گفت، هدف اشغالگر آمریکایی از این اقدام غیرانسانی، اشاعه جهل میان مردمان و ساکنان منطقه جزیره سوریه است تا کنترل بر آنها و سرنوشت آینده‌شان جهت انجام اهداف استعمارگرانه‌اش، تسهیل شود.

وی ادامه داد، سوریه برای آموزش و فرهیخته کردن مردمان جزیره سوریه از ده‌ها سال قبل اهمیت قائل بوده است و وزارت آموزش و پرورش ده‌ها مدرس خانم و آقا را از مناطق دور دست در استان‌های دیگر سوریه با هدف اشاعه علم و پرورش و آموزش میان مردمان منطقه شرقی اعزام می‌کرد و این وزارت خانه با ایجاد هزاران مدرسه و دبیرستان و موسسه و دانشکده‌های دانشگاهی موفق عمل کرده است.

خلیل خاطرنشان کرد، آنچه که در حال حاضر رخ می‌دهد، مساله‌ای جدید و تاسف بار است چراکه این مدارس در بخش بزرگی از آنها به پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی گروه قسد و اشغالگر آمریکایی تبدیل شده است تا روند آموزش از بین برده شود و روشی که برای دانش آموزان و خانواده‌هایشان غیرقابل قبول است، تحمیل شود و این روش به صورت خوب سنجیده شده نیست.

این اظهارات غسان حلیم خلیل بعد از نشست‌ها و دیدارها با نمایندگان سازمان یونیسف و مسئولان مدارس و دبیرستان‌ها در دو شهر حسکه و قامشلی با حضور هیاتی از وزارت آموزش و پرورش سوریه مطرح شد.

راه حل‌های فوری

استاندار حسکه اعلام کرد که آنها در حال حاضر برای دست یابی به راه حل‌های فوری با هماهنگی با هیات وزارتی که مسئول اعطای موافقت‌های مطلوب درمورد مدارس خصوصی است، تلاش می‌کنند و در این راستا، با این امر موافقت شد تا افزایش تعداد دانش آموزان در این مدارس و افزایش فضا و اجازه به آغاز شیفت روزانه و شبانه جهت پذیرش بیشترین تعداد ممکن از دانش آموزانی صورت بگیرد که مدارس خود را به دلیل تصرف قسد بر مدارسشان، از دست داده‌اند.

وی ادامه داد که آنها با سازمان یونیسف توافق کرده‌اند تا سازه‌های آماده در شهر حسکه در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه تدارک دیده شود تا به مدرسه‌هایی تبدیل شوند و در این راستا، این سازمان تعهد داده است که تعمیرات و تجهیزات ضروری را ارائه دهد تا این مدارس آماده پذیرش دانش آموزان و دانشجویان طی روزهای آتی شوند.

تعداد مدارس در استان حسکه به ۲۲۸۵ مدرسه می‌رسد که ۱۷۹ مدرسه از آنها تحت کنترل ارتش سوریه در دو شهر حسکه و قامشلی است. اما باقی مانده، تحت تصرف قسد است.

جنایت علیه کودک

در همین حال، مدین بوردانی، مدیر امور حقوقی در وزارت آموزش و پرورش سوریه اعلام کرد که مسئولیت حقوقی و اخلاقی بر عهده سازمان‌های بین المللی ذی‌ربط در آموزش و در رأس آنها یونیسف و یونسکو و سازمان ملل و جامعه بین الملل قرار دارد. این جنایتی در حق کودکان است و نقض فاحش معاهده بین المللی حقوق کودکان است، چراکه شبه نظامیان مسلح مدارس را اشغال کرده و به دانش آموزان حمله می‌کنند که این امری شرم آور است.

سربازگیری کودکان

بوردانی عنوان داشت، سازمان یونیسف فقط مسئول ارائه ملزومات نیست، بلکه باید تخطی‌ها و تجاوزات گروه قسد مبنی بر سربازگیری کودکان و بستن مدارس و جلوگیری از تحصیل هزاران دانش آموز و دانشجو در استان حسکه را رسوا و برملا کند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار