آسمان ریاض در سیطره عقاب‌های انصارالله

تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن چند روزی است وارد ششمین سال خود شده، حملاتی که فرماندهان نظامی سعودی از تسلیم شدن یمن در چند هفته سخن گفتند، اما مقاومت مردم یمن، سرنوشت دیگری را رقم زد.

به گزارش ذاکرنیوز، ائتلاف سعودی در نخستین روز‌هایی که تجاوزات نظامی‌اش به یمن وارد ششمین سال خود می‌شود، با مواجهه پدافند هوایی نیرو‌های یمنی روبه‌رو شد و جنگنده‌های سعودی موفق به بمباران مواضع مقاومت یمن نشدند. در مقابل این موشک‌های انصارالله بود که با عبور از آسمان عربستان، توانست اهدافی را در ریاض و جیزان مورد اصابت قرار دهد. عملیاتی که نشان‌دهنده پایان جولان سعودی‌ها در جنگ با یمن است که چاره‌ای جز عقب‌نشینی و اعتراف به شکست ندارند.


تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن چند روزی است وارد ششمین سال خود شده، حملاتی که فرماندهان نظامی سعودی از تسلیم شدن یمن در چند هفته سخن گفتند، اما مقاومت مردم یمن، سرنوشت دیگری را رقم زد و با ایستادگی خود نیرو‌های ائتلاف سعودی را به عقب‌نشینی از خطوط مرزی وادار کردند. یمنی‌ها با اتکا به دانش و توان داخلی خود توانستند پهپادها، راکت‌ها و موشک‌هایی را طراحی و با بهره‌گیری از آن‌ها زیرساخت‌های ائتلاف سعودی را در عملیات‌های مختلف مورد هدف قرار دهند، کما اینکه درهفته گذشته نیز موشک‌هایی به سوی ریاض و جیزان شلیک کردند. موشک‌هایی که عربستان مدعی شد آن‌ها را رهگیری و در آسمان منهدم کرده است، اما اخبار منتشر شده نشان داد که تعدادی از این موشک‌ها به هدف اصابت کرد و خسارت‌های سنگینی به سعودی‌ها وارد ساخته است. این عملیات بزرگ یمنی‌ها که بازهم شاهکار یگان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود، قوی و دقیق انجام گرفت تا آنجا که شوکی بزرگ به سعودی‌ها وارد ساخت.


زمان غافلگیری آل‌سعود
شهریور‌ماه سال گذشته هم نیرو‌های مقاومت یمن تاسیسات نفتی آرامکو را مورد هدف قرار دادند که خسارات سنگینی بر صنعت نفت عربستان وارد کرد تا آنجا‌که صادرات آرامکو به نصف رسید. باتلاقی که آل‌سعود در یمن به آن گرفتار شده است به‌خاطر پایداری یمنی‌ها و توسعه ادوات جنگی آن‌ها و نیز به‌کارگیری تاکتیک‌های منحصربه‌فرد و به‌ویژه تمرکز روی اهداف اقتصادی از جمله تأسیسات نفتی است. یمنی‌ها با شلیک موشک‌های اخیر خود این پیام را به نیرو‌های ائتلاف سعودی دادند که دیگر حملات‌شان بی‌پاسخ نمی‌ماند و «زمان غافلگیری» دشمنان مقاومت فرا رسیده است.


افزون بر توان موشکی و پهپادی‌ای که نیرو‌های مقاومت یمنی دست یافتند درعرصه دفاع میدانی هم توانستند چندین عملیات پیروزمندانه‌ای در زمین داشته باشند، کما اینکه مهرماه سال گذشته انصارالله یمن در «جیزان عربستان» عملیات موفقی انجام داد که پس از حمله به آرامکو، بزرگ‌ترین عملیات نظامی یمنی‌ها در برابر ائتلاف سعودی رقم زده شد؛ عملیات «نصرمن‌الله» که موازنه‌های قدرت را به سوی یمنی‌ها معطوف کرد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت، عملیاتی که کارشناسان نظامی، آن را یادآور عملیات «فتح‌المبین» در دوران دفاع مقدس ایران نام بردند.


کنترل کامل بلندی‌های غرب مأرب توسط انصارالله
گفتنی است؛ پدافند یمن طی روز‌های گذشته نیز جنگنده‌های دشمن را از آسمان الجوف و مأرب فراری داده است و جنگنده‌های سعودی دیگر مانند قبل نمی‌توانند با آزادی عمل، اهداف مورد نظر خود را بمباران کنند. کما اینکه یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله یمن از دستاورد جدید این نیرو‌ها در نبرد با نیرو‌های دولت مستعفی یمن خبر داد.


«علی العماد» عضو دفتر سیاسی انصارالله با اعلام دستاورد‌های جدید نیرو‌های انصارالله در نبرد با نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی یمن، تاکید کرد که نیرو‌های انصارالله موفق شدند کنترل کامل بلندی‌هایی که در غرب مأرب در دست نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی یمن بود باز پس بگیرند و پدافند هوایی یمن، جنگنده ائتلاف متجاوز را از آسمان استان الجوف فراری دهند. اما پس از این شکست‌ها بود که آل‌سعود نوک پیکان خود را متوجه ایران کرد و با فرافکنی رسانه‌ای و تبلیغاتی ایران را حامی دفاع موشکی مقاومت مردمی یمن و حمله به عربستان سعودی معرفی کرد.


واکنش ایران به فرافکنی سعودی‌ها
موضوعی که واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان را به همراه داشت و در واکنش به اظهارات بی‌اساس و اتهامات باطل سخنگوی ائتلاف متجاوزان نظامی به یمن گفت: ائتلاف متجاوزان به یمن بدانند بازی با کلمات، فرافکنی و ایراد اتهام به سایرین، شکست‌های سیاسی و نظامی آن‌ها را جبران نخواهد کرد.


سید‌عباس موسوی افزود: عربستان سعودی با توهم پیروزی در چند هفته، مبادرت به تجاوز نظامی به یمن کرد و اکنون پس از گذشت پنج سال همچنان با این محاسبه اشتباه دست به گریبان بوده و این در­حالیست که تنها دستاورد این اقدامات تجاوزکارانه جز ویرانی و کشتار مردم یمن نبوده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن بی‌اساس خواندن ادعای سخنگوی ائتلاف مبنی بر حضور کارشناسان ایرانی در یمن و اتهامات باطل وی علیه کشورمان افزود: به ائتلاف متجاوزان به یمن توصیه می‌کنیم به جای توهم و خیال‌بافی به واقعیت‌های موجود از جمله مقاومت مردم یمن در برابر این تجاوزات و نفرت جامعه جهانی از عربستان توجه کرده و بدانند بازی با کلمات، فرافکنی و ایراد اتهام به سایرین، شکست‌های سیاسی و نظامی آن‌ها را جبران نخواهد کرد.


شکایت علیه عربستان و امارات به جرم جنایات جنگی
جنایات جنگی سعودی‌ها علیه یمن در حالی ادامه می‌یابد که هفته گذشته گروهی از وکلای دادگستری در انگلیس از عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اتهام ارتکاب به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در یمن، نزد سازمان ملل شکایت کردند. این تیم حقوقی شاغل در مؤسسه حقوقی «استوک وایت» از مقامات مربوطه خواست تا «در مورد حمله هوایی اکتبر‌۲۰۱۶ به یک مراسم عزاداری در صنعا (پایتخت یمن)، به‌کارگیری نیرو‌های مزدور توسط امارات متحده عربی، ناپدید شدن اجباری و شکنجه در زندان‌های مخفی درسرتاسر یمن تحقیقات بیشتری انجام شود. این مؤسسه حقوقی در بیانیه‌ای مکتوب نوشت که وکلای این مؤسسه حاکمان یا مقامات امارات متحده عربی و عربستان سعودی را به «دخالت مستقیم در جنایات جنگی در یمن» متهم می‌کنند. گفتنی است؛ ائتلاف تحت رهبری عربستان روزهشتم اکتبر‌۲۰۱۶ یک مراسم عزاداری در صنعا را مورد حمله هوایی قرار داد که در پی این حمله، دست کم ۱۴۰‌نفر کشته و ۵۲۵نفر زخمی شدند. هدف این تیم حقوقی آن است که توجه جامعه جهانی را به شکنجه و تجاوز جنسی نظام یافته در زندان‌های «مخفی» و برپا شده توسط امارات متحده عربی در جنوب یمن جلب کند و همچنین «خواستار اجرای عدالت برای قربانیان این‌گونه جنایت‌ها شود.»


پایان جولان سعودی‌ها در آسمان یمن
باید گفت زمانی که در مارس‌۲۰۱۵ ائتلاف تحت سرکردگی آل‌سعود جنگ علیه یمن را آغاز کرد، فکر می‌کرد که ظرف چند هفته جنگ را به نفع خود رقم می‌زند و طرف مقابل را ضعیف می‌انگاشت، اما پایداری ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نشان داد که یمن همچنان باتلاق متجاوزان باقی خواهد ماند و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز‌به‌روز بر توان خود می‌افزاید و اخیراً حتی جنگنده‌های اف‌۱۶ سعودی هم از سوی پدافند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن رهگیری می‌شوند و مجبور به ترک آسمان یمن می‌شوند که از آن می‌توان به منزله پایان جولان دادن بدون مزاحمت جنگنده‌های سعودی یاد کرد. هزینه‌های گزاف آل‌سعود و خرید‌های انبوه تسلیحات آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی طی سالیان گذشته هم نتوانسته است برای مقامات ریاض پیروزی را به ارمغان آورد و هم‌اکنون این موشک‌های یمنی هستند که بر ریاض و نجران و جیزان و دیگر مناطق عربستان فرود می‌آیند.


منبع: صبح نو



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار