تهران تایمز بررسی کرد؛

«نزار زکا» قربانی سیاست های آشفته آمریکا

سیاست ها و تصمیمات آشفته آمریکا در عرصه بین الملل به نحوی بوده که موجب شده رویکردهای معمول واشنگتن در قربانی کردن جاسوس هایش، چند برابر شدت یابد.

به گزارش ذاکرنیوز ، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به ادامه حرکت رو به افول ایالات متحده در جهان و در منطقه و تصمیم گیری های آشفته واشنگتن در این رابطه و به ویژه تاثیرات آن بر جاسوسانی که برای آمریکا کار می کنند پرداخت.


تهران تایمز در این باره نوشت که جنبه پنهان رویکرد ایالات متحده در قبال جاسوسان خود اغلب در رسانه های جمعی منعکس نمی شود و این مسئله نقشی اساسی در عدم اطلاع افکار عمومی در مورد آنچه برای دیگران رخ می دهد، به ویژه افرادی که تابعیت این کشور را ندارند و به عنوان جاسوس برای دولت واشنگتن کار می کنند، ایفا می کند.


این مسئله که واشنگتن به کسانی که زندگی خود را در معرض خطر جدی انجام کارهای خطرناک مانند جاسوسی برای آمریکا قرار می دهند، اهمیتی نمی دهد و به راحتی آنها را کنار می گذارد، از خصوصیات معمول این کشور است. نمونه این مسئله «نزار زکا» شهروند آمریکایی لبنانی تبار است که در راه اخذ تابعیت با تشریفات قانونی و اداری، به مشکل برخورده است.


نمونه دیگر «عماد زوبری» جاسوس آمریکایی است که از پوشش تجاری خود برای نزدیک شدن به رهبران جهانی و نخبگان تجاری بین المللی جهت جاسوسی برای ایالات متحده استفاده کرد. وی پس از بیش از یک دهه جاسوسی برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا، در فوریه سال گذشته به ۱۲ سال زندان به دلیل اتهاماتی ادعایی مانند فرار مالیاتی و تخلفات مالی، محکوم شد.


با این حال، طبق گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، یکی از جنبه‌های کلیدی پرونده زوبری در پرونده‌های محرمانه دادگاه و جلسات استماع نقش داشت به این مضمون که زوبری یک منبع قدیمی اطلاعاتی آمریکا برای دولت این کشور بود.


مورد دیگر که صابون رویکرد همیشگی آمریکا با جاسوس هایش به تن وی نیز خورده، «ژیو وانگ» دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون آمریکا است که به اتهام جاسوسی برای این کشور محکوم شد و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در ایران زندانی بود.


وی اکنون درگیر یک روند قانونی است که برضد دانشگاه پرینستون به دلیل اهمیت ندادن به وی در زمانی که در زندان بود، به راه انداخته است.


شاید بتوان گفت که نزار زکا بارزترین مورد یک جاسوس به فلاکت افتاده باشد که اکنون درگیر کاغذبازی های بی پایان سازمان های دولتی مربوطه ایالات متحده برای گرفتن تابعیت است.


طبق اعلام برخی منابع داخلی در واشنگتن، نزار زکا از زمانی که سازمان خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده (USCIS) درخواست او را برای تابعیت در ماه می سال گذشته میلادی رد کرد، از افراد مختلف در داخل و خارج از دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درخواست کمک در اخذ تابعیت کرده است.


زکا در ۲۰ آوریل ۲۰۲۰ درخواستی برای تابعیت در سازمان یاد شده ارائه کرد. پاسخی که او از این سازمان دریافت کرد آنقدر برایش ناامید کننده بود که تصمیم گرفت دست به دامن برخی از افراد با نفوذ در واشنگتن، از جمله «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران شود، اما آن هم افاقه نکرد و پس از مواجه شدن با این واقعیت تلخ که به حال خود رها شده است، با پریشانی عاطفی و روانی دست و پنجه نرم می کند.


قابل ذکر است که زکا در اواسط آوریل ۲۰۱۲ وضعیت اقامت دائم آمریکا را دریافت کرده بود. وی در آوریل ۲۰۲۰ درخواست خود را به سازمان خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده ارسال کرد که البته درخواست او به دلیل غیبت طولانی مدتش از آمریکا رد شد.


زکا در سال ۲۰۱۵ در تهران دستگیر و به اتهام جاسوسی برای آمریکا محکوم شد. وی در ژوئن ۲۰۱۹ از زندان آزاد شد. زکا در جلسات خصوصی بارها اعتراف کرد که برای دولت واشنگتن جاسوسی می کند. او همچنین اعتراف کرد که در طرح‌های جاسوسی که هدفشان زنان و دختران ایرانی بوده، دست داشته است.


تصمیم USCIS باعث شد که زکا از تعدادی از افراد بانفوذ در واشنگتن کمک بگیرد تا به او برای اخذ تابعیت کمک کنند. منابع آگاه به تهران تایمز گفتند که زکا از رابرت مالی درخواست کمک کرد، اما هنوز مشخص نیست که آیا او در این زمینه کمکی دریافت کرده است یا خیر.


مورد زکا و همچنین موارد دیگر، نشان دهنده این واقعیت است که بدرفتاری دولت ایالات متحده با جاسوسان خود یک استثنا نیست، بلکه یک قاعده است. دورویی و فریب کاری جاسوسان برای حل مشکلات خود در ایالات متحده نیز به اندازه قاعده ذکر شده، اهمیت دارد. در حالی که آنها به طور خصوصی اعتراف می کنند که برای دولت آمریکا جاسوسی می کرده اند، مدام دست داشتنشان در جاسوسی برای واشنگتن را علنا انکار می کنند که این حرکت، رفتاری غیرقابل درک برای عموم است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار