کد خبر ۵۲۵۱۲۹ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۴

ارزیابی عملکرد شورای اسلامی و شهرداری شیراز از دیدگاه مجمع متخصصین فارس

شیراز- ذاکرنیوز- پیرو مشکلاتی که طی یک سال گذشته مدیریت شهری شیراز با آن مواجه بوده است و در ادامه تذکرات و هشدارهایی که دلسوزان مستمرا اظهار کرده اند، مجمع متخصصین استان فارس، بنا بر ضروریات اخلاق حرفه ای و به عنوان رسالت اجتماعی، مواردی را در توصیف وضع موجود و راه های برون رفت از آن و نهایتا نتیجه استمرار این وضع ارائه می دهد. انشاءالله همه ما لایق شنیدن و به کار بستن سخن حق باشیم.

مجمع متخصصین استان فارس با ارسال نامه ای به ذاکرنیوز نوشت: پیرو مشکلاتی که طی یک سال گذشته مدیریت شهری شیراز با آن مواجه بوده است و در ادامه تذکرات و هشدارهایی که دلسوزان مستمرا اظهار کرده اند، مجمع متخصصین استان فارس، بنا بر ضروریات اخلاق حرفه ای و به عنوان رسالت اجتماعی، مواردی را در توصیف وضع موجود و راه های برون رفت از آن و نهایتا نتیجه استمرار این وضع ارائه می دهد. انشاءالله همه ما لایق شنیدن و به کار بستن سخن حق باشیم.

اعضای محترم شورای شهر کلان شهر شیراز
جناب آقای حیدر اسکندر پور؛ شهردار محترم کلانشهر شیراز
با سلام و احترام؛
1-مدیریت شهری فعلی، منتخب شورایی است که در همراهی مردم شیراز به در خواست یک "تکرار میکنم " به شورای شهر راه یافتند؛ اما ورود دوازده نفر از اعضای شورا به لیست امید، نتیجه اجماع سیاسیون و فرع بر یک میثاق زیر پا نهاده شده شهری بود. فراخوان شورای سیاست گذاری اصلاحات برای نامزد های تایید صلاحیت شده انتخابات شورای شهر، برای قرار گرفتن در لیست مورد تایید اصلاحات موجب شد، حدود دویست نفر از افراد داوطلب نمایندگی مردم، از این فراخوان استقبال کرده و ملتزم به تصمیم شورای سیاست گذاری اصلاحات در انتخاب اعضای لیست شدند. که البته این التزام و اعتماد مبنی بر شعار مشهور "شایسته سالاری" اصلاح طلبان بود. اما در عمل آنچه رخ داد لیستی از نزدیکان افراد مشهور اصلاح طلب و روسای احزاب بود و نه هیچ فرد نخبه یا متخصص غیر سیاسی از افراد امضأ کننده میثاق یاد شده. به عبارت دیگر بزرگان اصلاحات فارس در حق متخصصینی که از فراخوان آن ها استقبال کرده بودند؛ اهمال توام با غفلت کردند و الان مقدرات مدیریت شهری یک کلان شهر دو میلیون نفری به واسطه همان افراد فاقد تجربه و سواد یا درایت لازم در دست خودشان باشد. از این جهت کل انتصاب های شهری را می توان در همان راستای انتخاب اعضای لیست حدس زد.
2- بنا بر مراتب فوق آنچه رخ داده در عمل هم مصداق عدول جناحی از شایسته سالاری است. شنیده ها و دیده ها حاکی از استخدام بستگان اعضای شورای شهر در شهرداری است. فقط برای نمونه به مطالبی که در تالارهای مجازی، به سه مقام روابط عمومی امور بین الملل سابق، ریاست سازمان فرهنگی هنری و ریاست سازمان سیما و منظر به استمرار اشاره می شود و یقینا یا خود در آن تالارها حضور دارید و یا مرتبطین امین شما در آنجا حاضراند؛ توجه بفرمائید.!!_(صرفا روایت ونقل ازتالارهای مجازی ویا چکیده ای از مراودات واشارات حضاردرجلسات حضوری ،"صرفنظر ازهرگونه قضاوت نگارندگان این متن " ) _مطالب ویا پرسشهایی که اشاره به این نکات دارند که:

آیا متکفل امور بین الملل شهرداری نمیبایست حداقل به یک زبان بین المللی تسلط داشته و یا آنکه دارای تالیفاتی در رابطه با مسوولیت خود باشد ؟؟ رزومه ی آنها کدامند ؟؟

یاآنکه مینویسند که دوستان ،فرهنگ و مسائل عمومی کدام کشور ها و ملل را می شناسند و....؟؟

و یا سوالاتی ازاین دست که قطعا همگان ازآن باخبریم و لزومی به تکرار آن نیست !!

رئیس سازمان فرهنگی هنری ... شهرداری چه تخصصی در امور فرهنگی، ورزشی، گردشگری و... دارد؟

مینویسند که از شهردار محترم که مورد حمایتتان نیز می باشند بپرسید ؛که: آیا هیچ متخصص و عالمی در این شهر کهن وجود نداشت که مدیریت نهاد فرهنگی پایتخت فرهنگی کشور به یک مهندس مکانیک رسید؟

سازمان سیما و منظر چطور؟ در شهری که دو سده پیش پایتخت مملکت بوده و صدها بنای ارزشمند با عمری چند صد ساله دارد، همچنان نگاه مدیریت جدید، همان نگاه سخت ‏افزاری، توسعه فضای سبز با تخریب باغ‏ها و با مصالح (سنگ و اجر و بتن و ...) و پارک سازی، مصرف بی‏رویه آب و ... می‏باشد.

و یا آنکه متاسفانه با پرسشهایی مواجه ایم ازاین دست که : این اشخاص سهمیه چه کسانی هستند یا بنا است فرمان چه کسانی را اطاعت کنند که این طور منافع شهری را وجه المصالحه قرار داده اند؟ از همه مهم تر بازتاب وغایت این انتصاب ها جز ریشخند حامیان و نخبگان معنای دیگری دارد؟

بقول دوستان نکته سنج که میگویند : اگر رقیب اصلاح طلبان می خواست با نقشه ای حساب شده برنامه ای را پیش ببرد که حامیان لیست امید اعم از مردم عادی و متخصصین به معنی واقعی کلمه از حمایت خود نادم گردند، چه کاری جز این باید انجام می شد که مجموعه ای از ناشایسته سالاری و خویشاوندسالاری و ندانم کاری بر شهرداری و شورای آن غالب شود؟

در اینجاست که جای طرح این سوال بسیار ضروری نمود که: آیا جز این بوده که همین افراد نامرتبطی که انتصاب آنها نهایتا موجبی شد تا که بحران فعلی رقم زده شود؟؟ واقعه ای که متاسفانه در بدو امر قربانی گرفت ؟! و اگر اینها در جای دیگری به خدمت گرفته شده بودند و فی المثل با حسن سابقه و خدمت شان تناسب داشت، نتایج بهتری به دست نمی آمد؟ آیا بطور ساختاری و تشکیلاتی همگان با شرح وظائف خود آشنایی کامل داشته و یا دارند ؟؟!

3-با عدول ریشه ای از شایسته سالاری، آنچه بدون رجوع به واقع، قابل تصور است، بحران های هر روزی و انفعال اساسی در مدیریت شهری است. امری که واقعیت هم دارد و با این روند و بنابر اظهارات بسیاری ازجمله همین دوستان مسول در شورای شهر ،اگر علاجی نیابد ؛ ظاهرا مقرر شده که هر روز خبر شومی از این شهر بگوش برسد که این هم یک امر اجتناب ناپذیر خواهدبود (تکرار یک اشتباه و انتظار داشتن نتیجه ی متفاوت ) که حاصل آن خواهد شد، که بیش از پیش حامیان را دلسرد و مخالفین را دلخوش این وقایع و احوالات سازد.

باز برای مثال: خبر مقایسه شیراز با "ونیز" که به قول عضو محترم شورای شهر که به ایتالیا هم سفر کرده است و گفتند که "ونیز، شهری است در سوئد یا سوئیس"، که همین مساله مدتها کشوری را درفضای مجازی سرگرم خودساخته بود .یا خبر تلاش برای سیلی زدن به نایب رئیس شورای شهر توسط یکی از مدیران شهرداری!!!، و یا خبر خریدن کرسی های شورا به مبلغ پنجاه میلیون تومان!!! که خلاف آنهم ، حداقل در اذهان حامیان و حتی سایرین اثبات نشد و در نهایت اتفاق عجیبی که بیگانگان را هم به هلهله واداشت...آری ؛ اینها همه بخشی ازاخباری است که در همین سه چهار ماه ی اخیر مخابره شده است.

براستی و به قاعده ی انصاف و برتکیه براصل روشن بینی ؛ آیا فکر می کنید با این سوء مدیریت منابع انسانی، در ماه های آینده اخبار بهتری از این مجموعه خواهیم شنید؟

براستی فاجعه بعدی بنا است در کدام سازمان و یا بخش و توسط چه کسی که فاقد اوصاف و ویژگی های برشمرده ،نظیر داشتن علم ،تجربه و تخصص کافی نیست ؛ رقم بخورد!!؟

4- از این دست مصائب که بگذریم پیامد اصلی عدول از شایسته سالاری به روشنی انفعال محض در مدیریت شهری و عدم امکان بهبود و اصلاح امور است. یعنی اگر هر نوع اصلاحات به صورت نظری مبتنی بر شایسته سالاری است، پیامد قطعی و حتمی عدم شایسته سالاری، ویرانی و نابودی و سقوط است. فقط برای روشن شدن منظور به دو مطلب طرح شده از سوی اعضای محترم شورای شهر اشاره می کنیم:

الف: "«سینا بنی‌زمانی» با ارائه گزارشی از وضعیت درآمدی شهرداری شیراز گفت: "شهرداری شیراز در پنج‌ ماهه‌ی نخست امسال ۸۰۴ میلیارد تومان درآمد را محقق کرده است"

(منبع: http://www.shorashiraz.ir/fa/posts/view/18935)

ب: "سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه 3 هزار و 500 پست در شهرداری مصوب شده است، اظهار داشت: "بر خلاف مصوبه ذکر شده، 12 هزار نیرو در این مجموعه شاغل هستند در حالیکه طبق بررسی های کارشناسی شده شهرداری می تواند با 5 الی 6 هزار نفر کار کند. نیمی از نیروهای شهرداری شیراز مازاد است؛ بخشی از این نیروها اردیبهشت ‌ماه سال 96 و بدون رعایت ضوابط مشخص در شهرداری بکارگیری شده اند

(منبع: http://shiraze.ir/fa/news/122044). 

این دو مطلب را جدا گانه بررسی می کنیم. الف: با توجه به بودجه حدودا سه هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز، اولا تحقق هشتصد میلیارد تومان برای پنج ماه، به معنی عدم تحقق بیش از پنجاه درصد بودجه برای کل سال است. ثانیا با توجه به حدود پنجاه تا شصت میلیارد تومان حقوق کارکنان شهرداری عملا به فرض تامین همان پنجاه درصد، بیش از نیمی از این مبلغ صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود. و با توجه به اظهارات آقای اسکندرپور در 25 دی ماه 96 که: "شهرداری شیراز بیش از سه هزار میلیارد بدهکار است.

منبع: https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/96102513554/)،

حتی به فرض محال تحقق صد درصدی بودجه، به سختی بدهی سابق جبران می گردد و هفتصد میلیون تومان حقوق و مزایای کارکنان بلا تکلیف می ماند چه رسد به طرح های عمرانی ، فعالیت های فرهنگی و...
مورد ب هم دقیقا مثل مورد قبل است. شش هزار نفر نیروی مازاد که تازه همان شش هزار نفر باقی مانده هم به ادعای عضو حقوقدان شورا دو برابر پست های سازمانی تعریف شده شهرداری هستند، بودجه سالانه را می بلعند و درست همانطور که عدم شایسته سالاری موجب عدم تامین اعتبار و جذب سرمایه گذار شده است، اینجا هم عدم شایسته سالاری مانع اصلاح امور، تصفیه نیروی مازاد و مدیریت صحیح منابع انسانی و غیر انسانی است. مورد اخیر جنبه تخلف نیز دارد. علاوه بر این امر، اگر ادعاهای مرتبط با بدهکاری شهرداری صحت داشته باشد، استمرار این بدهکاری هم به معنی افزایش سود و خسارت تاخیر تادیه می شود که در عمل ذمه مردم شیراز را مشغول تر و مدیون تر و مردم و شهر را بدهکار تر می کند.
5-ناگفته نماند که همه این ها مشروط به صحت ادعاهای اعضای شورای شهر است. کما این که اخباری در خصوص درآمدهایی از فروش باغات، "سهم خدمات هر متر مربع ساخت و ساز" ، "عوارض سایر ساخت و سازها"، "جریمه های کمیسیون ماده صد"که تماما ناشی از ابهام شدید مالی در حوزه عمل شهرداری شیراز است هر روز به گوش می رسد. در حالیکه با شعار شفافیت انتظار می رفت ورود یک ریال درآمد به شهرداری هم در اینترنت قابل مشاهده و رصد از سوی تک تک شهروندان باشد. 

6- تخطی جریان اصلاحات منحصر به عدول از شایسته سالاری نیست، هر چند که توالی فاسد این عدول چنان است که مانند دومینو همه چیز را به انحطاط می کشاند. موضوع دیگری که در کنار عدول از شایسته سالاری می توان به آن پرداخت، مساله گرایش فرهنگی یا به قول جناب دکتر مقیمی فرهنگی مآبی شورای شهر و شهرداری است. مهم ترین نقد بر شهرداری و شورای قبل "سازه گرایی" و مهم ترین شعار شهرداری و شورای جدید فرهنگ گرایی بود. در عمل اما چندین ماه مسند معاونت فرهنگی خالی ماند و همان مسئولین سابق اداره می کردند و زمانی که معاون محترم انتخاب شد نیز دیدیم چه شد و انتخاب چه بود.؟؟ دستاورد این انتخاب، انفعال مطلق در حوزه فرهنگ و هنر و ورزش و گردشگری است. چنان که قاطبه مردم شیراز از این که هفته شیراز کی بود و در آن چه گذشت چیزی نشنیدند و در ورزشگاهی نیست که حکایت تجلیل از قهرمانان ورزشی شیراز توسط شهرداری نقل مجلس نباشد و... گفتنی است که تصور شهرداری و شورای شهر فعلی بدون فعالیت های وسیع و فراگیر فرهنگی، هنری، ورزشی و ... که روزهای انتخابات وعده می دادند همانقدر سرزنش بار است که تصور شهرداری و شورای شهر قبلی بدون سازه های شهری. کافی است لحظه ای تخیل کنیم که کارنامه شورای شهر و شهرداری سابق بدون پل ها و عمارت ها و فرهنگ سرا ها و فضای سبز و... چقدر تهی و غیر قابل دفاع بود؟ همان وضع را در این یک سال شهرداری و شورای شهر فعلی شیراز دارد و با این مدیران و مسئولین در سه سال آینده هم خواهد داشت.
7- شهرداری و شورای شهر سابق شیراز که متهم و موصوف به "سازه گرایی" بودند، نه گرفتار عسرت و فقر و بدهکاری شهرداری فعلی بودند و نه وعده فعالیت و سوگیری فرهنگی داده بودند. شعارهایی که شهرداری فعلی در خصوص ادامه فعالیت های عمرانی با همان قوت و سرعت سابق می دهد چنان که به فرض محال صحت داشته باشد نیز نجات بخش نیست.
فرض محال است چون با این بدهی سنگین و عدم تحقق بودجه (طبق ادعای اعضای شورای شهر) ادامه فعالیت عمرانی ممکن نیست، نجات بخش هم نیست چون وعده شهرداری و شورای شهر فعلی "سازه گرایی" نبوده است و عدم اهتمام به فرهنگ، خلف وعده و خیانت به اعتماد مردم و امانتی است که به واسطه آن از مردم یافته‌اند.
8- احتمالا با توجه به آنچه گفته شد، تصور پیامد ادامه وضع موجود و پیشنهادهای مجمع متخصصین فارس چندان دشوار نیست. پیشنهادهای مجمع در دو مولفه خلاصه می شود.
نخست "شایسته سالاری" و دوم "وفای به عهد" است. استفاده از شایستگان و متخصصین هم سیاست زدگی در تعیین لیست شورای شهر را جبران می کند و هم به دلیل اهتمام متخصصین به اخلاق حرفه ای، مانع سیاسی کاری و حساسیت زایی برای رقبا می گردد. این هزار کار معطل و روی زمین مانده را باید به متخصصان سپرد و آن قدر این امور فراگیر و فراجناحی و مقدماتی و بدیهی هستند که هیچ سوگیری و جهت داری سیاسی را نمی طلبد. اما چون شایستگان به کار گرفته نمی شوند، به جای کار و کوشش و رفع مشکلات، هر روز حاشیه ای و بحرانی پدید می‏آید.
فرهنگ‏سازی هم لزوما با تاسیس یک تشکیلات دیوان سالاری دست یافتنی نمی شود؛ بلکه بخش مهم فرهنگ سازی از رهگذر آموزش پایه نونهالان و کودکان و آموزش بزرگسالان دست یافتنی می‏شود که هر سازمان اداری در شهرداری می‏تواند در حوزه عمل خود با انجام فعالیتهای ترویجی و آموزشی، اقدام به فرهنگ سازی کند. همان که به دور از هر گونه غرض‏ورزی، گهگاهی به همت برخی کارشناسان و مدیران زحمتکش، نشانه‏های کوچکی از آن را در شهر می‏بینیم. بخشی دیگر از فرهنگ‏سازی اتفاقا از عملکرد مدیران به سوی شهروندان ساطع می‏شود؛ راستگویی، پرهیز از شعارگرایی، عمل به وعده‏های انتخاباتی یا وعده‏های مدیران پیش از انتصابشان، عملگرایی و استفاده از فرصت‏ها و کاستن از تهدیدهای حوزه مدیریت شهری، به فرایند فرهنگ‏سازی کمک می‏کند. با نابودی ساعت به ساعت دهها هکتار باغ‏های قصرالدشت و نابودی بوستان های زیبای شهر در جلوی دیدگان شهروندان، آنان را با نگهداری فضای سبز بیگانه می کند و فرهنگ زیست محیطی شان کاهش می یابد. نابلدی رانندگان اتوبوس شهری در رانندگی کج و معوجشان و گاهی زدن حرف های رکیک و ناپسند، معطل‏ماندن و تهی بودن حوزه ترافیک از هرگونه آموزش عمومی و فرهنگ سازی، آشکارا نشان می‏دهد که مدیران شهرداری با مقوله فرهنگ سازی بیگانه اند و اساس این مهم در دستور کارشان نیست.
مطمئن باشید مردم و متخصصین که زمانی تمام قد پای شما ایستادند و علی رغم همه نقد ها به نمایندگی افرادی که فاقد کمترین تجربه و تخصص بودند رای دادند، به شرط بازگشت به شایسته سالاری و وفای به عهد مجددا حمایت خود را از سر می گیرند. البته اخباری که همین چند روز واصل شده است به شدت ناامیدکننده است و به نظر می آید بنایی به اصلاح و بهبود نیست. در آخرین اظهارات جناب اسکندرپور گفته اند، به منظور ساماندهی و ارتقای سطح کیفی سیمای عمومی شهر شیراز، دو شورای عالی زیباسازی و تبلیغات شهری در شهرداری تشکیل می شود. نهادسازی موازی بزرگترین آفت مدیریت است. روزی که به شدت به تحصیلات و تخصص اعضای لیست امید نقد داشتیم می گفتند نهایتا یک تعداد مشاور مشکل عدم تخصص را رفع می کنند. آن روز می گفتیم همین مشاوران فردا را امروز در لیست بگذارید و کسی نشنید. امروز هم همین وضع برقرار است. 

الان بنا است اعضای دو شورای عالی "زیباسازی" و "تبلیغات شهری" شهرداری چه کسانی باشند؟ روسای این دو شورا چه کسانی خواهند بود؟ به ضرس قاطع         می توان گفت هیچ کدام از اعضای شورای شهر و هیچ کدام از معاونین شهردار و البته شخص شهردار صلاحیتی برای اظهارنظر در خصوص زیباسازی و تبلیغات شهری ندارند. اصولا این دو مقوله از مقولات علمی و فنی است که فردی شرایط اظهار نظر را در آن پیدا می کند که سال ها در این زمینه ها تحصیلات، تخصص و تجربه داشته باشد.
اگر مدیران شهرداری از توانایی متخصصین معماری و شهرسازی به نحو شایسته استفاده کنند و اعضای شورا ضوابط مناسبی تدوین کنند، مبادا شهر شیراز از این وضع اسف بار خارج نشود. تا اینکه، به پایه گذاری نهادهای جدیدی دل خوش بود که هیچ کدام از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر هم به دلیل عدم تخصص لازم صلاحیت عضویت در آن ها را نداشته باشند. نهایتا در این نهادها هم بحث استخدام مشاور جدید مطرح است، برای استخدام مشاور هم طبعا پدر خوانده ها و مادر خوانده ها چند نفر از بستگان و نزدیکان را معرفی خواهند کرد و آنها هم چیزی را پیشنهاد می دهند یا تایید یا رد می کنند، اما بالا ترین مقام این دو نهاد در نهایت باید پیشنهاد ها را جمع بندی کند و تصمیم نهایی را بگیرد، که دست آخر آدمی است که نه فرهنگ می شناسد، نه هنر، نه زیبایی، نه شهرسازی و ممکن است باز هم سربازان دشمن بر بنر شهری به جای قهرمانان وطن قرار بگیرند!
در پایان ذکر یک نکته ضروری ست وآن اینکه؛ همه تنظیم کنندگان این نامه و حتی بسیاری از مخاطبین منصف مستحضرند که بسیاری از مشکلات از پیش از حضور این شورا و این شهردار محترم و تیم وی هم وجود داشته؛ لکن، عزمی جدی توام با تخصص و تعهد را می طلبید که آن را به موقع تشخیص و برای مداوا و درمانش نسخه ای شفابخش ارائه نماید و نه آنکه، هر بار با تشخیص اولیه غلط بر شدت رنجوری این اندام واره بیافزایند!! گویا، کاستن از تهدیدها و حل ریشه‏ای مشکلات، یک کارنامه موفق مدیریتی قلمداد می‏شود نه اینکه شعارگرایی و سطحی زدگی در مدیریت و اجرای پروژه‏های بدون مطالعه و از روی شتابزدگی. هر متخصصی به محض روئیت این اندام واره و ساختار؛ متوجه عمق فاجعه و پیشروی غدد بدخیم و مهلک آن که هر لحظه سیستم را فلج کرده و به تباهی خواهد کشاند، می شود؛ چه رسد به یک مجموعه عظیم که تجربه عملی و کارکرد آن بارها و به دفعات برای همگان به اثبات رسیده و در استان نشان داده که حرفهای بسیاری برای طرح و بیان، آن هم در حوزه های متفاوت و مختلف چه از جنبه تئوری و چه از جنبه عملی دارد!!
به دفعات و تکرار عرض کرده ایم که: ما مجموعه شورا و شهرداری را از خودمان میدانیم و اگر مطلبی گاها ارائه می نماییم، صرفا برای این منظور هست که: "دوست میگوید گفتم و دشمن و فرد ناراست می گوید خواستم که بگویم!!!". ازهمه مهمتر، ابدا در پی آن نبوده و نیستیم که با طرح مشکلات و مسایل ریز و درشت، صرفا وقت مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر را گرفته باشیم. امید که یک سال دیگر ما با افسوس نگوییم که گفتیم و ناشنیده گرفتند و شما با حسرت نگویید گفتند و نشنیدیم. " خدایا چنان کن سر انجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار ".

منتشرکننده:داریوش کشاورز

سامانه پیامک : 30008830303000پست الکترونیک: info@zakernews.ir