کد خبر ۴۵۹۱۵۴ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۸
محموله های صادراتی در مرز دپو گردید

موانع صادرات از خط ریلی اینچه برون؛کلید حل مشکل دردست وزارت خارجه

نبود واگن موجب دپوی محموله های صادراتی در خانه های مرزی شده و دست گلستان از فروش ژانویه تهی مانده است؛ مسئولین بومی هم کلید برطرف مشکل را در دست وزارت خارجه می دانند.

ذاکرنیوز، گروه استان ها- زهرا بهرامی: با بازنمایی خط ریلی اینچه برون که با حضور روسای جمهور سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران انجام گردید، انتظار می رفت فصل تازه ای از تجارت بین المللی در گلستان آغازشده و شاهد گشایش ارتباطات اقتصادی و توسعه تجاری بین ایران و کشورهای آسیای میانه باشیم.

اگر چه ریاست جمهور در عزیمت استانی سال ۹۳ خود به گلستان اعلام نمود با بازنمایی این مسیر، گلستان کریدور صادرات و حلقه وصل شدن به آسیای میانه می گردد، اما شرایط با گذشت زمان به گونه دیگری اتفاق افتاد.

به گفته فعالین اقتصادی و مطابق آمار، اوج ارتباطات تجاری ایران و کشورهای آسیای میانه در سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاد و به رغم هزینه گزافی که برای بازنمایی راه آهن اینچه برون انجام شده میزان صادرات گلستان از این خط ریلی از سال ۱۳۹۴ به بعد روند نزولی طی کرده هست.

تا سال ۱۳۹۴ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فرآورده ها صادراتی گلستان به ترکمنستان صادر می گردید اما در سال گذشته میزان صادرات استان گلستان به کشورهای حاشیه دریای خزر به حدود ۷۲ میلیون دلار رسید و مسئولان اقتصادی استان امید داشتند در سال ۹۶ این میزان صادرات افزایش یابد.

هرچند در ۹ ماهه گذشته بیشتر از ۱۲۹ میلیون دلار کالا از مرز اینچه برون صادر گردیده هست اما آمار همچنان از کاهش منفی هشت درصدی صادرات گلستان نسبت به سال گذشته خبر می دهد.

خوابیدن صادرات گلستان در ژانویه

یکی از مشکلات پیش روی صادرات، تفاوت عرض ریل ایران و کشورهای حاشیه خزر هست. بعد از انتخاب مناف هاشمی به عنوان استاندار گلستان و فرمان مخصوص وی برای راه اندازی خط عریض ریل اینچه برون انتظار می رفت مشکلات تجّار و بازرگانان گلستانی به دست کم برسد اما در یک ماه گذشته نه تنها مشکلات کاهش نیافت لکن معضلات چندین برابر شده و بازرگانان سبب کلیدی آن را نبود سازگاری بین ارگان های متفاوت می دانند.در یک ماهه گذشته مشکلات صادرکنندگان و وارد کنندگان گلستانی دو چندان شده و هم حالا زیادی از محموله های صادراتی در خانه های مرزی در اینچه برون و روستای تنگلی در انبارهای غیراستاندارد دپو شده اند

بعد از انتخاب مناف هاشمی به عنوان استاندار گلستان و فرمان مخصوص وی برای راه اندازی خط عریض ریل اینچه برون انتظار می رفت مشکلات تجّار و بازرگانان گلستانی به دست کم برسد اما در یک ماه گذشته نه تنها مشکلات کاهش نیافت لکن معضلات چندین برابر شده و بازرگانان سبب کلیدی آن را نبود سازگاری بین ارگان های متفاوت می دانند.

در یک ماهه گذشته مشکلات صادرکنندگان و وارد کنندگان گلستانی دو چندان شده و هم حالا زیادی از محموله های صادراتی در خانه های مرزی در اینچه برون و روستای تنگلی در انبارهای غیراستاندارد دپو شده اندیکی از صادرکنندگان استان گلستان با بیان اینکه به صادرات شب کریسمس در کشورهای آسیای میانه چشم امید داشتیم، به ذاکرنیوز اظهار کرد: به سبب نبود سازگاری و همکاری بین ارگان های متفاوت صادرات گلستان در ژانویه خوابیده هست و هر یک از دستگاه دیگری را در این مورد متهم می دانند.

علی یازرلو که از سال ۱۳۷۴ در بخش صادرات و واردات در گلستان فعالیت می کند، اضافه کرد: تجّار و بازرگانان نیازمند امنیت شغلی می باشند و نباید دغدغه کمبودها و مشکلات را دارا باشند.

وی با بیان اینکه در یک ماهه گذشته مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان گلستانی دوچندان شده و هم حالا زیادی از محموله های صادراتی در خانه های مرزی در اینچه برون و روستای تنگلی در انبارهای غیراستاندارد دپو شده اند، اظهار کرد: هم حالا تجّار با مشکلات زیادی رو به رو اند و هیچ دستگاه نظارتی برای حل مشکلات وجود ندارد... ) یازرلو دنبال کرد: هر یک از دستگاه های اجرایی دخیل در امر صادرات و واردات (گمرک، قرنطینه، دامپزشکی، راه آهن، نرمال و ...

دریافت می کنند و همه این دریافتی ها به خزانه داری دولت واریز می گردد اما دولت برای ما (بازرگانان) کاری انجام نمی دهد.

وی اضافه کرد: در بخش صادرات هیچ تضمینی برای برگشت پول وجود ندارد و تجّار وادار می باشند پول صادرات را به کالا مبدل کرده و واردات انجام دهند و واردات هم در ایران جایگاه خوبی ندارد.

واگن تهی برای صادرات وجود ندارد

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر هر کالای وارداتی حدود ۲۰ روز در انتظار تأییدیه از ارگان های متفاوت هست و هم حالا واگن تهی برای صادرات وجود ندارد... وی با بیان اینکه بنده شخصا ۲۰ هزار تن سیب صادراتی برای شب ژانویه داشتم که به سبب نبود واگن روی دستمان مانده هست، افزود: به سبب نداشتن همکاری با ترکمنستان واگن تهی برای صادرات در مرز اینچه برون وجود ندارد و این در حالی هست که حدود ۲۰ واگن جو وارداتی در مرز معطل قرنطینه، انجام تست ها و .

چندین بار با راه آهن عشق آباد گفت وگو کرده ایم و برای واگن تهی درخواست داده ایم اما مشکلات حل نشده هست و به نظر می آید مشکلات تنها از طریق وزارت امور خارجه قابل حل هست

یازرلو با یادآوری اینکه در ۱۵ دیروز بیشتر از ۳۵ واگن جو، سبوس و کنجاله از کشورهای آسیای میانه وارد مرز شده اند و هیچ واگن تهی برای صادرات وجود ندارد، گفته بود: ظاهراً نامه نگاری لازم از سوی راه آهن گرگان با راه آهن عشق آباد انجام شده اما قادر نبوده ایم نتیجه مطلوب دریافت کنیم.

وی یادآور گردید: هم حالا ترکمنستان بابت هر واگن وارداتی حدود یک هزار و ۸۰۰ دلار حق ترانزیت می گیرد اما چنین تعرفه ای در ایران وجود ندارد و به همین سبب ترکمنستان واگن تهی در اختیار ما قرار نمی دهد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه هم حالا واگن کافی برای صادرات و واردات، جایگاه و بارانداز برای انتقال و دپو محموله در اینچه برون وجود ندارد، تصریح کرد: ما نیازمند اتخاذ سیاست درست در حمل ونقل ریلی هستیم تا با چنین مشکلاتی رو به رو نشویم.

ترکمنستان همکاری نمی کند

هرچند تجّار و بازرگانان گلستانی به نبود واگن برای صادرات و دپوی کالاهای صادراتی در خانه های مرزی انتقاد دارند و اعتقاد دارند زیادی از کالاهای خوابیده در مرز اینچه برون در روزهای انتهایی سال میلادی باید صادر گردند اما ریاست کمیسیون صادرات، واردات، حمل ونقل و گمرک اتاق بازرگانی گرگان معتقد است زیادی از کالاهای دپو شده در خانه های مرزی مختص شب ژانویه نیست.

علی صفرنژاد بدون اشاره به میزان دقیق کالای صادراتی در مرز اینچه برون با بیان اینکه زیادتر اقلام دپو شده در مرز خرما، سنگ و کشمش می باشند، به ذاکرنیوز اظهار کرد: این اقلام (سنگ، کشمش و خرما) مصرفی شب ژانویه نیستند و زیادتر مرکبات مصرفی این ایام هست و آن هم با قطار حمل نمی توان.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنعت های و معادن و کشاورزی گرگان با تائید نبود واگن در مرز اینچه برون برای صادرات، اضافه کرد: اگر هم حالا واگن در مرز اینچه برون وجود ندارد؛ مشکل از جانب ترکمنستان هست و آنان همکاری نمی کنند.

مشکل قرنطینه و ترخیص کالا پیش روی واگن ها

وی با یادآوری اینکه ایستگاه تعویض بوژی در ترکمنستان هست، دنبال کرد: در حال حاضر ۷۰ واگن تعویض بوژی شده و حدود ۱۰ واگن یخچال دار در مرز اینچه برون وجود دارد که عمده آنان با مشکل قرنطینه و ترخیص کالا رو به رو اند.

صفر نژاد متذکر گردید: هرچند ظاهراً قبلاً با ترکمنستان هماهنگ شده بود واگن پُر نفرستند اما در روزهای موخر ۱۰ تا ۱۵ واگن بوژی جو فرستاده شده تا ما نتوانیم بار صادراتی بفرستیم.

وی گفته بود: الآن فصل صادرات در مرز اینچه برون هست و ترکمنستان واگن تهی نمی فرستد.

صفرنژاد با یادآوری اینکه خط عریض در اینچه برون اجراشده و دوربرگردان آن باقی مانده هست که حداکثر تا یک ماه آینده آماده شده و به نقطه صفر مرزی می رسیم، اظهار کرد: برای وصل شدن خط عریض ترکمنستان هم باید فاصله ۲۰۰ تا ۵۰۰ متری را اجرا کند اما بعید به نظر می آید این اتفاق به آسانی رقم بخورد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گرگان به دلایل این مبحث اشاره و تصریح کرد: ترکمنستان برای ایستگاه تعویض بوژی(ارابه واگن) چند میلیارد تومان هزینه و سرمایه گذاری کرده و برای تعویض بوژی هر واگن ۱۶۰ فرانک پول دریافت می کند.

وی افزود: اگر ماهم چنین سرمایه گذاری انجام داده بودیم اذن نمی دادیم با ایجاد خط عریض این سرمایه گذاری راکد بماند.  

 صفرنژاد با اهتمام بر اینکه مشکل نبود واگن در اینچه برون با فرمان استاندار گلستان و مدیرکل راه آهن قابل حل نیست، متذکر گردید: با تکمیل خط عریض در ایران، ایستگاه تعویض بوژی ترکمنستان از نفع و انفعال کاری می افتد.

وی با یادآوری اینکه مشکلات در مرز اینچه برون به نبود واگن ختم نمی توان، اظهار کرد: بسترسازی نخستین وظیفه دولت هست که در زمان بازنمایی راه آهن اینچه برون مورد بی توجهی قرار گرفت؛ ابتدا راه آهن اینچه برون بازنمایی گردید درحالی که می دانستیم انبار نداریم و از هفت سال پیش هم می دانستیم در اینچه برون احتیاج به ایستگاه داریم.

کاهش ۸ درصدی صادرات گلستان

هرچند صفرنژاد هم مثل تجّار و بازرگانان به نبود واگن تهی و بسترسازی های لازم برای حمل ونقل ریلی در مرز اینچه برون انتقاد دارد و معتقد هست مشکلات موجود با رایزنی های استاندار گلستان و راه آهن استان قابل حل نیست اما ریاست صنعت، معدن و تجارت گلستان معتقد است تأمین واگن تهی را وظیفه راه آهن هست و تجّار نباید چنین دغدغه ای دارا باشند.

حسینقلی قوانلو با تائید نبود واگن تهی در مرز اینچه برون به ذاکرنیوز اظهار کرد: راه آهن باید پیگیر حل این مبحث باشد و صادرکننده نباید دنبال تأمین واگن تهی باشد.

وی با اهتمام بر اینکه راه آهن موظف به تأمین واگن تهی هست، اضافه کرد: ظاهراً راه آهن پیگیر بوده اما پیگیری ها نتیجه مثبتی در بر نداشته و در حال حاضر واگن ها با بار در اینچه برون وجود دارد و آنان هم به حدود ۲۰ روز زمان برای ترخیص احتیاج دارند.

هم حالا واگن کافی برای صادرات، جایگاه و بارانداز برای انتقال و دپو محموله در اینچه برون وجود ندارد و نیازمند اتخاذ سیاست درست در حمل و نقل ریلی هستیم

ریاست صنعت، معدن و تجارت گلستان با یادآوری اینکه در ۹ ماهه سال کنونی ۱۲۹ میلیون دلار کالا از گلستان صادرشده هست، دنبال کرد: هرچند میزان صادرات استان گلستان در آذرماه سال کنونی نسبت به سال گذشته حدود سه درصد رشد داشته و به ۱۹ میلیون دلار دست یافته اما همچنان نسبت به سال گذشته هشت درصد منفی هست.

وی یادآور گردید: در دیدار استاندار گلستان با وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حل مشکلات تجّار و بازرگانان اهتمام گردید و ظاهراً ریاست جمهور به وزیر صنعت (شریعتمداری) مأموریت داده برای حل مشکلات در این زمینه به ترکمنستان عزیمت کنند.

قوانلو متذکر گردید: مشکل باید در سطح کشوری و از طریق مقام های ملی حل گردد.

کلید حل مشکلات در دستان وزارت امور خارجه

هرچند ریاست صنعت، معدن و تجارت گلستان توپ تأمین واگن تهی را در زمین راه آهن می اندازد و معتقد هست مشکلات موجود با ترکمنستان باید در سطح ملی حل گردد اما مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ توپ حل این مشکل را در زمین وزارت امور خارجه انداخته و به ذاکرنیوز اظهار کرد: ما توان نداریم واگن تهی تهیه کنیم و باید در انتظار باشیم تا ترکمنستان واگن تهی بفرستد و یا واگن های موجود تهی گردند.

محمدرضا قربانی با یادآوری اینکه از حدود یک ماه گذشته از ترکمنستان درخواست واگن تهی کرده ایم و مشکلات موجود را با سفیر ایران در ترکمنستان در میان گذاشته ایم، اضافه کرد: برای وصل شدن خط عریض وزیر راه و شهرسازی با وزیر امور خارجه ترکمنستان مکاتبه کرده هست اما به سبب اینکه با وصل شدن خط عریض ترکمنستان توان ندارد تعرفه بگیرد، این کشور خط عریض را وصل نمی کند.

وی یادآور گردید: تاحالا در ایران چندین جلسه برای حل مشکلات مرزی برگزارشده و از ترکمنستان در این نشست ها دعوت شده و آنان در گرگان و اینچه برون حضور یافته اند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ دنبال کرد: در این مدت مکررا برای حضور در ترکمنستان درخواست داده ایم اما آنان موافقت نکرده اند و در نشست ها ایران هم تنها وعده ووعید می دهند و بعد از جلسه بیان می کنند با پیشنهادات موافقت نشده هست.

وی با بیان اینکه ترکمنستان بر نقاط قوت و ناتوانی ما اشراف دارند اما ما اطلاعی از وضع ریلی آنان نداریم، تصریح کرد: ما تاحالا چندین بار با راه آهن عشق آباد گفت وگو کرده ایم و برای واگن تهی درخواست داده ایم اما مشکلات حل نشده هست و به نظر می آید مشکلات تجّار و بازرگانان گلستانی تنها از طریق رایزنی های وزارت امور خارجه قابل حل هست.

در حالی توپ حل مشکلات حمل ونقل ریلی اینچه برون و تأمین واگن تهی در زمین وزارت امور خارجه هست که تجّار و بازرگانان همچنان نبود سازگاری لازم بین دستگاه های متفاوت را سبب کلیدی مشکلات می دانند.

سامانه پیامک : 30008830303000پست الکترونیک: info@zakernews.ir
برچسب ها :گلستان