آخرین اخبار

کد خبر ۴۵۴۵۲۶ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۶
گفتاری از آیت الله مرتضی تهرانی:

ادب آدم قرار گرفتن در چارچوب دین هست/ زن و مرد در نهج البلاغه

ادب آدم این هست که در چارچوب دین قرار گیرد و احکام الله را اطاعت و پیروی کند. در آن صورت هست که آدم می شود.

به گزارش ذاکرنیوز، متن زیر گفتاری از آیت الله مرتضی تهرانی در مورد آیه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» هست که در ادامه می خوانید؛

عدم وجود تناقض در آیات مرتبط به زن و مرد

یکی از مسائل مورد بحث بین مسلمانان و مؤمنان و اشخاص شیعه، مساله ی تحقیر اسلام نعوذبالله نسبت به طائفه ی زنان، و این هست که دین مقدس اسلام خانم ها مسلمان را حقیرتر و کم اعتبار تر نسبت به مردان آنان فرض کرده هست. جمله ی دیگری در نهج البلاغه از فرمایشات امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه درباره زن و مرد نیز مستمسک این دیدگاه قرار داده می گردد. او مستند و با استدلال مورخ، نقل و مدعا می کند همین مضمونی که امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه در نهج البلاغه نسبت به مرد و زن اظهار داشته اند، در اسلام تازگی ندارد و در فرمایشات رسول اکرم صلی الله بر علیه وآله وسلم پس از یکی از نبرد ها هم نقل شده هست.

 

اعتقاد ما این هست که نه صرفا در دین مقدس اسلام، لکن در هر مذهبی که آسمانی و مالک کتاب باشد، و تحریف هم نشده و به آن وضع حقیقی و حقیقی خود باقی مانده باشد، خدای متعال بین فرزندان حضرت آدم ابوالبشر علی نبیناوآله وعلیه السلام از جهت ماهیت فرقی نگذاشته هست که آن فرق باعث گردد مردان زودتر و زیادتر از خانم ها به حق تعالی قرب و نزدیکی پیدا نمایند.

عدم وجود فرق بین زن و مرد به جنبه امکان خلیفة الله شدن در زمین

نخستین سبب این هست که حق تعالی در آیات کریمه ای که درباره خلقت حضرت آدم سلام الله بر علیه وارد شده، فرموده هست که من عزم کردم که در زمین خلیفة الله خلق کنم. حق تعالی جسم ندارد که جای نشستن دارا باشد، و نعوذبالله فرزند حضرت آدم جای او بنشیند. لکن منظور از جانشینی این هست که موجودی مخلوق باشد، ولی آثار خالقیت به ارادةالله از او ظاهر گردد. پیش از خلقت حضرت آدم ابوالبشر سلام الله بر علیه چنین موجودی از سوی حق تعالی خلق نشده بود، و با خلقت حضرت آدم چنین جایگاهی برای بعضی از فرزندان حضرت آدم سلام الله بر علیه در ممکنات به وجود آمد.

بنابر آیه ای که به تلقی بعضی از علما، در آن فلسفه ی خلقت حضرت آدم سلام الله بر علیه مورد اشاره قرار گرفته هست، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد؛ یعنی اگر هر یک از این دو صنف موجود بخواهند، صلاحیت دارند که با استفاده از ابزارهای که حق تعالی در ذات و وجود آنان قرار داده هست، خود را به خدای متعال نزدیک کنند و از بندگان مطیع حق تعالی شمرده گردند.

یک شاهد حقیقی، وجود مقدس صدیقه ی کبری سلام الله علیها می باشند که از جهت تقرب به خدای متعال و عظمت وی در مقام عبودیتِ حق، به استثنای پدر و همسر بزرگوارشان، از همه ی انبیاء به حق تعالی نزدیک تر، و اعتبار وی نزد حق تعالی بیش تر هست. شخصیت دوم، حضرت زینب سلام الله علیها هست که این بزرگوار هم به اعتراف دوست و دشمن به پدر بزرگوار خود، امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه زیاد نزدیک هست. از امام چهارم صلوات الله بر علیه نقل شده هست که نسبت به عمه خود، زینب سلام الله علیها فرمودند: "انتِ بحمدلله عالِمَةٌ غیرُ مُعَلَّمَة". از امام چهارم صلوات الله بر علیه نقل شده هست که نسبت به عمه خود، زینب سلام الله علیها فرمودند: "انتِ بحمدلله عالِمَةٌ غیرُ مُعَلَّمَة".

علما فرموده اند: این خانم معصوم نیست، یعنی آن برهانی که اقتضا می کند امامن سلام الله علیهم اجمعین و انبیا، معصوم باشند، برای وی قائم نیست، برای این که هیچ طرفی از سوی حق تعالی ندارد. صدوق بر علیه الرحمه که مرحله ی زندگانی او حدود هزار پارسال هست نقل می کند که تا یک سال پس از عاشورا، حضرت سجاد که امام معصومِ عمه اش سلام الله علهیما بودند، به عمه اش نیابت خاص داده بودند.

به این ترتیب تمام مراجعات مذهبی که مسلمانان و مؤمنان برپایه وظیفه، به امام معصوم صلوات الله بر علیه داشتند، استثنائاً به سبب شرایط زمان برای محافظت وی ، به حضرت زینب سلام الله علیها محول شده بود و در آن یک سال این خانم در مقام عصمت و امامت و ولایت الهیه عمل می کرد. حضرت زینب سلام الله علیها همه آن مسائل را مثل یک امام معصوم پاسخ می داد و مشکلات را حل می کرد. وی هم یک خانم غیرمعصوم هست.

یعنی از آدم هایی نیست که هر طلبه ای وادار باشد بگوید که وی مثل پدر و مادر بزرگوار خود، مؤید من عندالله و مؤید به روح القدس بوده هست.

بررسی تلقیی در نهج البلاغه درباره زن و مرد

حضرت زینب و مادر بزرگوار وی سلام الله علیهما هم از صنف فرزندان حضرت آدم ابوالبشر سلام الله بر علیه و از مصادیق خلیفة الله می باشند. امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه در نهج البلاغه ی شریف می فرمایند که خانم ها از مردها کم تر به بهشت می جریان. بعضی از غرایز در مرد قویتر و در زن ضعیف تر وبعضی دیگر در زن قویتر، و در مرد ضعیف تر هست.

امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه در نهج البلاغه از راز خلقت خبر نداده، لکن از واقع شدن یک شئ خبر داده اند؛ یعنی وضع این موجودات به اسم زنان، به نوع ای هست که غرایز و بعضی از نیروهای باطنی خود را کمتر از مردها کنترل می کنند، و در این عدم کنترل غرایز از مردها پیشی می گیرند.

زن و مرد هم این نوع می باشند.

بانوانی که تقویت قوه ی عاقله را به فعلیت رساندند

  اگر خود را کنترل و اداره نکنند و نسبت به یک تشکیلات الهی، به طور مثال امام معصوم صلوات الله بر علیه تسلیم نباشند، نسبت غرایز و قوه ی عاقله در آنان متمایز می گردد.  حُسن و امتیاز چشم گیر حضرت زهرا و حُسن حضرت زینب سلام الله علیهما همین بود. خدای متعال به صدیقه ی کبری سلام الله علیها آن پدر را که نخستین شخصیت عالم امکان بودند، را عطا کرده بود. حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت اباالفضل سلام الله بر علیه هم که دو فرزند گرامی امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه بودند، درس شخصی در محضر مدرس که پدرشان بود خوانده بودند. حضرت سجاد صلوات الله بر علیه برطبق نقل  فرمودند: خدای متعال برای عمویم عباس سلام الله بر علیه مقامی در قیامت قرار داده هست که تمام شهدای نخستین و آخرین  از غیرمعصومین نسبت به مقام او غبطه می خورند، یعنی رؤیای چنین مقامی را دارند.

سبب این امر داشتن مدرسی مثل امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه باب مدینه ی علم هست. این خانم حقایق را از برادر بزرگوارش ابی عبدالله صلوات الله بر علیه به مردم شهرها جابه جا کرد. در این عزیمت سیدالشهداء صلوات الله بر علیه چندین مرحله خواهر خود را ارتقای رده دادند.

تاکنون ابی عبدالله صلوات الله بر علیه به درجه ی شهید شدن نرسیده بود که به عمر سعد خطاب کرد: "یَا ابنَ سَعد اَ یُقتَل اَبوعبدالله وَ اَنتَ تَنظُرُ اِلَیه".

تاکنون ابی عبدالله صلوات الله بر علیه به درجه ی شهید شدن نرسیده بود که به عمر سعد خطاب کرد: "یَا ابنَ سَعد اَ یُقتَل اَبوعبدالله وَ اَنتَ تَنظُرُ اِلَیه". وی هم یک زن بود. در مقابل اسلامِ دیدگاهی که مطالب علمی هست اسلامِ عملی وجود دارد.

اسلام عملی یعنی آن عملی که از معصوم صلوات الله علیهم اجمعین صادر می گردد. در اسلام، در مقابل زن همان قدر فضای باز هست که در مقابل مرد هم هست، و اگر بخواهد این فاصله را طی کند و خود را به حق تعالی نزدیک کند، امکان آن برای او وجود دارد.

قرآن، کتابی برای همه ی زمان ها

برای فهمیدن فرمایشات موجودات بزرگ مثل حق تعالی در قرآن کریم و یا مثل امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه در نهج البلاغه که تلقی "ناقِصاتُ العُقُول"، در این شرایط هست که امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه می فرماید که زن ها اضعف از مردها می باشند، و واردین جهنم وی بیش تر از مردها هست. برای فهمیدن فرمایشات موجودات بزرگ مثل حق تعالی در قرآن کریم و یا مثل امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه در نهج البلاغه که تلقی "ناقِصاتُ العُقُول"، در آن مذکور هست لازم هست دقت کرد و توجه داشت که این مراجع منحصرا برای بهره برداری در این زمان نیست. محتمل هست جریان زندگانی فرزندان حضرت آدم سلام الله بر علیه چندهزار سال طول بکشد.

 هنگامی که امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه می فرمایند: "انَّ هاهُنا لَعلماً جَمّا سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدُونی"،  هنگامی که امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه می فرمایند: "انَّ هاهُنا لَعلماً جَمّا سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدُونی"، آشکار می گردد که چه فردی آدم هست، و چه فردی بظاهر آدم، ولی در حقیقت شیطان هست. در میان جمعیت فردی می ایستد و می گوید موهای ریش من چند تا است؟ امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه در پاسخ، حقیقتی را اظهار فرمودند، که فحش نبود. ((

حضرت زینب سلام الله علیها حقیقت پنهان از چشم و گوش مردم را برای آنان روشن کردند که ما چه فردی هستیم، و چه نسبتی با اسلام و با پیامبر داریم. این خانواده خدای متعال را به مخلوق خدا نشان می دهند تا فردی مدعی نشود که من خدا را ندیده ام. تا چه هنگام آدم قصد دارد به چشم سر قناعت کند و چشم دل را باز نکند؟

این که امیرالمؤمنین صلوات الله بر علیه در نهج البلاغه می فرمایند که خدا دیدنی هست، منظور دیدن با عقل و شعور هست. اگر به فرزند خود هر چه خواست دادید، این فرزند عاقل نمی توان، لکن بی تربیت و و دیوانه می گردد تا بزرگ گردد. روح آدم هم همین نوع هست. هر آدمی هم همین نوع هست. ادب کردن آدم در دبستان صورت نمی گیرد.

سامانه پیامک : 30008830303000پست الکترونیک: info@zakernews.ir