کد خبر ۳۹۵۹۲۳ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱

اصلح کسی است که اهل اغراق و مبالغه نباشد

سرویس قرآن و معارف: حجت‌الاسلام خادمیان در یادداشتی نوشت: اصلح کسی است که اهل اغراق و مبالغه نباشد؛ یعنی با بازی کلمات و اعداد و دادن وعده های کذایی و ... حق را باطل و باطل را حق جلوه ندهد «وَ لاٰ تَلْبِسُوا اَلْحَقَّ بِالْبٰاطِلِ وَ تَكْتُمُوا اَلْحَقَّ»

به گزارش سرویس قرآن و معارف خبرگزاری ذاکرنیوز، به مناسبت دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه مطلبی را به نگارش درآورد.

متن یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و تحیت

رأی دادن و یا رأی ندادن ؛ اقدامی مانند شهادت (گواهی)  و یا کتمان شهادت است .

بنابراین ؛ امت اسلامی باید با دقت به نامزد و یا نامزدها رای داده که رای همان شهادت شرعی است.

 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: " أَيّهَا النَّاس عُدِلَتْ شَهَادَة الزُّور بِالشِّرْكِ بِاللَّهِ " مَرَّتَيْنِ گواهی به دروغ همپایه شرک است و این جمله را حضرت دو مرتبه روی منبر تکرار فرمود.

امام صادق علیه‏ السلام فرمودند:لا تَشهَدَنَّ بشهادَةٍ‏حتّى تَعرِفَها کما تَعرِفُ کَفَّکَ ☆ نباید شهادت بدهى، مگر هنگامى که آن را مانند کف دستت بشناسى .

پیامبر اکرم صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمود : از سختی جان دادن سه کس جهنم به ناله و فریاد می افتد : حاکمی که حقوق ملت را ضایع کند ؛ کسی که به مال یتیم خیانت کند و شخصی که شهادت دروغ می دهد .

با استظهار از روایات فوق و دیگر احادیث می توان گفت : اگر بر اساس ظاهر نگری ؛ حب و بغض جناحی و حزبی و نه شرعی به کسی رأی دهیم ؛ در واقع به توانمندی تخصصی و دینی وی برای امر مهمی در حکومت اسلامی شهادت دروغ داده ایم و چنین رأی دهنده ای مانند مشرک خواهد بود و پایانش به جهت دنیای دیگری آتش جهنم است.

بنابراین با توجه به مطالب پیش گفته تشخیص اصلح لازم است لحاظ گردد که در ذیل تبیین می شود:

۱. به گفتار رقیب های انتخابی در نقد یکدیگر استناد و توجه نشود . زیرا در روایت داریم: لا تَجوزُ شهادَةُ العُلَماءِ بَعضِهم على بَعضٍ ؛ لأنّهُم حُسُدٌ☆شهادت اهل دانش بر ضدّ يكديگر پذيرفته نيست ؛ چون اينان [ ممکن است نسبت به هم] حسادت ورزند .

لذا دو یا چند رقیب اتتخاباتی کلام و نقدشان مستند مشروع و معقول برای تشخیص اصلح نیست که آنان در میدان رقابت هستند و ممکن است به جهت حسادت ؛ تخریب و ... مطلبی را به گونه ای بیان کنند که اذهان امت اسلامی مشوش و ... شود .

۲. اصلح کسی نیست که خود را محور فضیلت ؛امید ؛ نجات؛ کاردانی و دیگران را مایه ناامیدی و شکست و ... معرفی کند .

۳. اصلح کسی است که قلب واقعیت نکند و حقیقت را به نفع خود وارونه ننماید؛ به تعبیر قرآن : "وَ قَلَّبُوا لَكَ اَلْأُمُورَ"

۴. اصلح کسی است که اهل اغراق و مبالغه نباشد ؛ یعنی با بازی کلمات و اعداد و دادن وعده های کذایی و ... حق را باطل و باطل را حق جلوه ندهد "وَ لاٰ تَلْبِسُوا اَلْحَقَّ بِالْبٰاطِلِ وَ تَكْتُمُوا اَلْحَقَّ"

۵.برای شناخت اصلح فقط به عملکرد و  شعارهای فعلی او و یا ماه های گذشته ای که منتهی به ایام انتخابات است ؛ معطوف نباید شد .

بلکه لازم است ادعای او را ؛با محیط گذشته مدیریتش وزن کشی نمود .

نامزدی که ادعای ایجاد رفاه و مردم مداری و ... دارد آیا در محیط مشاغل گذشته خود چنین بوده ؟ و الان اگر به مراکز مدیریت مثلا چند سال پیش و فعلی او رجوع شود ؛ برتری مدیریتی و رضایت مردمی و... را می توان مشاهده و استخراج نمود؟

۶. نامزد و یا نامزدهای اصلح کسانی هستند که اهل ارائه راهکار و برنامه هستند نه ؛ وعده و شعار سازی .

هر نامزدی که راهکار اجرایی خود را به وضوح تشریح نمود ؛ نشان می دهد اصلح است؛ زیرا ملت راهکار او را استماع کرده و با عقلانیت رای می دهند و اگر رای نیاورد نامزد پیروز فرصت تفکر و استفاده از راهکار او را دارد .

اما نامزدی که هیچ راهکاری ارائه نمی دهد و شعار سازی وعده سازی و یا توضیح واضحات می دهد این نه تنها اصلح نیست بلکه صلاحیت انتخاب هم ندارد .

۷. اصلح کسی است که ذهنش مشغول برنامه ریزی باشد نه عیب جویی و مچ گیری رقیب ؛ لذا در مناظرات اصلح آن است از برنامه خود دفاع و تحلیل داشته باشد نه در حال حمله کردن و عیب جویی از رقیب فتامل.

۸. اصلح کسی است که رکن تلاش او مبارزه با طاغوت فرهنگی باشد و طاغوت سیاسی و اقتصادی و ... در رتبه بعد باشد زیرا مشکل اصلی ما مبارزه با شیاطین یا دوستی با آنان نیست بلکه فرهنگ غلط است .

فرهنگ غلط تجارت منتهی به ورشکستگی و رکود می شود.

فرهنگ غلط ازدواج منتهی به رشد طلاق می شود

فرهنگ غلط زندگی ؛منتهی به شلوغ شدن دادگاه ها می شود .

فرهنگ غلط تحصیل؛ منتهی به حوزه و دانشگاه مدرک گرا با کسالت علمی و مطالعاتی والبته ادعای بی محتوا می شود.

فرهنگ غلط رانندگی منتهی به ترافیک و تصادف و ... می شود.

فرهنگ غلط وام گرفتن است که منتهی به ربا و نزول خواری می شود .

٩. اصلح کسی است که موانع اشتغال مانند رانت خواری آقازاده ها و وابستگان به قدرت ؛ مالیات های تبعیضی و ...را بر طرف کند و الا اشتغال که ایجاد کردنی نیست ؛ شغل بر اساس همه استعداد ها وجود دارد آن چه معضل شده ؛ موانع اشتغال است فتامل .

والله المستعان

سید حسین خادمیان نوش آبادی

سامانه پیامک : 30008830303000پست الکترونیک: info@zakernews.ir